صفحه اصلی / جذب و خالص سازی ترکیبات مضر گاز در پالایشگاه پارسیان با فناوری محققان پژوهشگاه نفت

جذب و خالص سازی ترکیبات مضر گاز در پالایشگاه پارسیان با فناوری محققان پژوهشگاه نفت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر اکبر زمانیان نفت فرآیند جذب سطحی را یکی از دو فرآیند مهم در صنعت فرآورش و شیرین‌سازی گاز نام برد که در صنعت گاز و پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزود: به منظور دستیابی به دانش فنی فرآیند جذب سطحی طرحی در شرکت ملی گاز ایران تعریف و به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.
وی هدف از اجرای این طرح را دستیابی به دانش فنی فرآیند جذب سطحی در زمینه جاذب و فرآیندهای TSA و PSA برای جداسازی و خالص‌سازی برخی از ترکیبات مضر در جریان گاز ذکر کرد.
زمانیان خاطر نشان کرد: این طرح چهار سال پیش از سوی شرکت ملی گاز تعریف و به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد و یکی از پروژه‌های مهم طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی پایلوت جذب سطحی است که با همت متخصصان این پژوهشگاه تمامی مراحل مربوط به آن به اتمام رسیده و آماده انتقال به پالایشگاه گاز پارسیان است.
رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه‌ در طراحی و ساخت این پایلوت ۳ هدف مدنظر پژوهشگاه و کارفرمای این پروژه است، یادآور شد: در حال حاضر جاذب‌های مورد نیاز پالایشگاه‌های گاز کشور از منابع خارج از کشور تامین می‌شوند و هیچ‌گونه مرجعی برای بررسی و تست این جاذب‌ها در داخل وجود ندارد و پس از خریداری بلافاصله در واحدهای عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در زمان تحریم، دسترسی به منابع اصلی تامین کننده این جاذب‌ها امکان پذیر نبوده و جاذب‌هایی با کیفیت بسیار پایین وارد کشور می‌شد، ادامه داد: از این رو طراحی و ساخت این پایلوت، مرجع مناسبی برای تست این جاذب‌ها در داخل کشور فراهم کرده است.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت تشویق سازندگان داخل به منظور ساخت جاذب‌ها و تست آنها در داخل کشور را از اهداف دیگر اجرای این پروژه نام برد و خاطر نشان کرد: برای تحقق این امر لازم است سیستم و شبکه آزمایشگاهی برای ارزیابی جاذب‌ها در مقیاس آزمایشگاهی، بنچ و پایلوت در داخل کشور در نظر گرفته شود.
وی هدف سوم این پروژه را توسعه فرآیند دانست و افزود: برای طراحی واحدهای TSA و PSA دستیابی به برخی اطلاعات از جاذب‌ها ضروری است تا بتوان از داده‌های موجود در نرم افزارها و شبیه‌سازها برای طراحی و فرآیندهای مورد نظر استفاده کرد و خوشبختانه با طراحی پایلوت مورد نظر هر اهداف مورد نظر محقق شده است و از آنجا که پایلوت به صورت قابل حمل ساخته شده است قابلیت آن را دارد که پس از نصب در پالایشگاه پارسیان در دیگر واحدهای مورد نظر نیز مورد استفاده قرار گیرد.
زمانیان با تاکید بر این‌که ساخت و طراحی این پایلوت به طور کامل در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است گفت: این پایلوت نمونه دیگری در کشور ندارد و برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده و نمونه‌هایی که تاکنون موجود بوده است در مقیاس بنچ و آزمایشگاهی است.
وی قابل حمل بودن این پایلوت را از ویژگی‌های بارز این پایلوت دانست و ادامه داد: با توجه به درخواست شرکت ملی گاز این پایلوت در پالایشگاه گاز پارسیان نصب خواهد شد و این پالایشگاه مرکاپتان کمتری دارد ولی میزان بخار آب در گاز بسیار بالا است که این پایلوت فرآیند جداسازی آن را انجام خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید ضرورت دارد/خیز تعاونی‌ها برای توسعه اشتغال دانش بنیان

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،‌ با نامگذاری سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.