صفحه اصلی / مبانی برندسازی را بشناسیم

مبانی برندسازی را بشناسیم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از برندابات، برندسازی یکی از مهم ترین جنبه های هر کسب و کاری، اعم از بزرگ یا کوچک، خرده فروشی و یا B2B است. یک استراتژی موثر برند سبب تمایز عمده شما در بازارهای رقابتی می شود. اما مفهوم “برندسازی” دقیقا چیست؟ برندسازی چگونه یک کسب و کار کوچک مثل کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟
به عبارت ساده، برند شما وعده شما به مشتریان تان است. برند شما به آنها می گوید که آنها چه انتظاری می توانند از محصولات و خدمات شما داشته باشند، و سبب تمایز شما از رقبایتان می شود. برند شما از چیزی که هستید، چیزی که می خواهید باشید و چیزی که مردم شما را مشاهده می کنند، ناشی می شود.
آیا شما در صنعت خود ابتکار به خرج می دهید؟ و یا فرد با تجربه و قابل اعتمادی هستید؟ آیا محصول شما در عین حال که کیفیت بالایی دارد، هزینه بالایی دارد یا هزینه کم؟ شما نمی توانید هر دوی آنها باشید، و شما نمی توانید همه مردم را هدف قرار دهید. آنچه هستید باید تا حدی همان چیزی باشد که مشتریان هدف شما می خواهد و نیاز دارد.
پایه و اساس برند شما، لوگوی شماست. وب سایت شما، بسته بندی و کارهای تبلیغاتی – که همه باید با لوگوی شما همسان باشد – برند شما را معرفی می کند.
استراتژی و ارزش برند
استراتژی برند شما این است که چگونه، چه چیزی را، کجا، کی و به چه کسی می خواهید پیام برند خود را برسانید. تبلیغات شما بخشی از استراتژی برند شماست. کانال های توزیع شما نیز بخشی از استراتژی برند شما محسوب می شود. آنچه بصورت بصری و شفاهی ارتباط برقرار می کنید نیز بخشی از استراتژی برند شماست.
برندسازی استراتژیک و پایدار منجر به افزایش ارزش برند می شود. یعنی ارزش افزوده ای که در محصولات یا خدمات شرکت شما وجود دارد، ارزش برند شما را نسبت به محصولات معمولی و بدون مارک بالا می برد. روشن ترین نمونه آن، نوشابه کوکاکولا در مقابل یک نوشابه عادی است. چون کوکاکولا برند قدرتمندی ساخته، پس می تواند قیمت بیشتری برای محصول خود تعیین کند- و مشتریان نیز حاضرند این قیمت بالا را پرداخت کنند.
ارزش افزوده ذاتی برند اغلب در قالب کیفیت دیده شده و یا ارتباط حسی بوجود می آید. به عنوان مثال، نایک محصولات خود را به امید انتقال احساس ورزشکار به مشتریان خود، با ورزشکاران مطرح همراه می کند. برای نایک، فقط ویژگی های کفش نیست که سبب فروش کفش می شود.
تعریف برند
تعریف برند مانند کشف گنج کسب و کار شماست. این کار می تواند مشکل و وقت گیر باشد. شما باید حداقل به سوالات زیر پاسخ دهید:
    ماموریت شرکت شما چیست؟
    مزایا و ویژگی های محصولات یا خدمات شما چیست؟
    تصور مشتریان شما در مورد شرکت شما چیست؟
    چه کیفیتی را می خواهید در محصولات شما تجربه کنند؟
تحقیقات خود را انجام دهید. نیازها، عادت ها و خواسته های مشتریان فعلی و آینده خود را بشناسید. تنها به آنچه تصور می کنید مشتریان شما به آنها فکر می کنند تکیه نکنید. مطمئن شوید به چه چیزی فکر می کنند.
از آنجا که تعریف برند و توسعه یک استراتژی برند می تواند پیچیده باشد، مهارت های یک گروه مشاوره کسب و کار کوچک غیر انتفاعی و یا مرکز توسعه کسب و کار کوچک را در نظر بگیرید.
هنگامی که برند خود را تعریف کردید، چگونه آن را بیان می کنید؟ می توانید از چند نکته ساده و تست شده زیر استفاده کنید:
    یک لوگوی خوب داشته باشید. آن را در همه جا بزنید.
    پیام برند خود را بنویسید. پیام های کلیدی برند شما چیست؟ هر کارمندی باید ویژگی های برند شما را بداند.
    برند خود را یکپارچه کنید. برند به هر جنبه ای از کسب و کار شما مرتبط می شود – چگونه تلفن را پاسخ می دهید، آنچه شما و یا فروشندگان شما می پوشید، امضای ایمیل شما، همه چیز.
    “صدایی” برای شرکت خود بسازید که منعکس کننده برند شما باشد. این صدا باید در همه ارتباطات متنی شما و در تصاویر بصری شما چه آنلاین و چه آفلاین بکار رود. آیا برند شما دوستانه است؟ محاوره ای کنید. آیا غیررسمی است؟ رسمی تر باشید. نکته اصلی اینجاست.
    یک شعار داشته باشید. یک جمله به یاد ماندنی، معنی دار و مختصر بنویسید که ماهیت برند شما را نشان دهد.
    قالبی برای برند خود طراحی کرده و استانداردهایی برای بازاریابی خود تعیین کنید. از طرح هایی با رنگ و محل لوگوی یکسان استفاده کنید. لازم نیست فانتزی باشد، فقط متناقض نباشد.
    با برند خود صادق باشید. اگر به وعده هایی که می دهید عمل نکنید، مشتریان خود را از دست خواهید داد.
    پشتکار داشته باشید. این نکته را فقط به این دلیل در آخر آوردیم که شامل تمام موارد بالا شده و مهم ترین نکته ای است که می توانم خدمت شما عرض کنم. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، تلاش شما برای ایجاد یک برند شکست خواهد خورد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.