صفحه اصلی / خط ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه، زمینه همکاری بخش‌های خصوصی ایران و رومانی

خط ترانزیتی خلیج‌فارس-دریای سیاه، زمینه همکاری بخش‌های خصوصی ایران و رومانی

 مشارکت بخش خصوصی ایران و رومانی در توسعه حمل‌ونقل ریلی و فعالیت‌های پالایشگاهی و تولید محصولات کشاورزی، مورد توجه قرار گرفت.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ، غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در این نشست به سطح روابط ایران و رومانی اشاره کرد و گفت: حضور هیات تجاری رومانیایی در معیت وزیر امور خارجه این کشور در تهران، فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور را آغاز کرد، در مقابل سفر وزیر امورخارجه ایران به رومانی نیز توانست به سطح مناسبات، عمق بیشتری ببخشد.
 
وی اضافه کرد: حجم تجارت دو کشور از ۲۱۰ میلیون به ۴۸۵ میلیون دلار رسیده که رشد قابل توجهی است اما برابر با میزان ظرفیت‌هایی که در دو کشور برای همکاری با یکدیگر وجود داد، رقم اندکی است.
 
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ضمن ابراز خرسندی از آغاز به کار‌ مجدد کمیسیون مشترک ایران و رومانی، تصریح کرد: برگزاری جلسات این کمیسیون می‌تواند به بهبود سطح روابط کمک کند.
 
شافعی گفت: طی سفری که به روامانی داشتیم، متوجه شدیم که تعدادی از پالایشگاه‌های این کشور با پالایشگاه‌های ایران سازگار بوده و این می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری بین دو کشور باشد.
 
شافعی به حمل‌ونقل ریلی و ظرفیت‌هایی که در این حوزه برای همکاری و مشارکت بین ایران و رومانی وجود دارد نیز اشاره کرد.
 
رئیس اتاق ایران گفت: در حال حاضر راه‌آهن چین از طریق آسیای مرکزی به ایران متصل شده و از ایران هم به راه‌آهن پاکستان و افغانستان وصل خواهد شد. طبق برنامه این راه‌آهن به قفقاز نیز متصل می‌شود. این مسیر می‌تواند زمینه همکاری دو کشور باشد.
 
بر اساس اظهارات شافعی ایران با بسیاری از کشورها از طریق راه ریلی متصل شده و این روند همچنان ادامه داد. وی گفت: جاده ابریشم در حال احیا است و تاکنون ۶۵ تا ۶۷ کشور به این مسیر پیوسته‌اند. این مسیر می‌تواند در بخش حمل‌ونقل موقعیت ممتازی محسوب شود. 
 
رئیس اتاق ایران ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک بین ایران و رومانی را مورد توجه قرار داد و تشریح کرد: بخش خصوصی دو کشور باید به آینده خط ترانزیتی خلیج‌فارس–دریای سیاه امیدوار بوده و به آن توجه کند.
 
رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه روابط سیاسی کشورها و مناسبات اقتصادی آنها مکمل هم دانست و تأکید کرد: مقامات سیاسی باید مسیر حرکت را آماده کنند، تسهیلات لازم را در اختیار قرار دهند و وظیفه بخش خصوصی این است که در این مسیر حرکت کند. تردیدی نیست که توسعه روابط اقتصادی می‌تواند به پایداری روابط سیاسی منجر شود.
 
شافعی کشاورزی و فعالیت‌های دامی را نیز برای مشارکت بین بخش خصوصی دو کشور مناسب ارزیابی کرد.
 
وی همچنین از آمادگی ایران برای پذیرش و اعزام هیات های اقتصادی بین دو کشور خبر داد.
 
پیش‌بینی تراز تجاری یک میلیارد دلاری بین ایران و رومانی
 
مونیکا گیورگیتسا، معاون وزیر امور خارجه رومانی، این کشور را یکی از جذاب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری معرفی کرد و گفت: در پی آن هستیم که راه‌های متفاوت و جدید برای همکاری بین دو کشور پیدا کنیم. البته در نظر گرفتن اولویت‌های دو کشور بسیار مهم است.
 
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی رومانی در سال گذشته بالغ بر ۴.۷ درصد بوده، گفت: امیدواریم این رقم در سال آینده به ۵ درصد برسد.
 
گیورگیتسا موقعیت جغرافیایی رومانی را نیز مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: کریدور خلیج‌فارس-دریای سیاه نه تنها زمینه همکاری دو جانبه را مهیا می‌کند بلکه می‌تواند به مسیر همکاری ایران، یونان، بلغارستان، رومانی و حتی گرجستان تبدیل شود.
 
وی از پیوستن رومانی به بانک توسعه زیرساخت آسیایی خبر داد و آن را ابزار مناسبی برای داشتن تعاملات مناسب با دیگر کشورها ارزیابی کرد و گفت: در روابط دوجانبه شاهد سیر صعودی صادرات رومانی به ایران هستیم. خیلی مهم است که این آهنگ رشد را حفظ کرده و میزان تراز تجاری خود را به یک میلیارد دلار برسانیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.