شایلی قرایی
صنعت فرشبافی به لحاظ اینکه میتواند جایگزین مناسبی بعد از نفت برای صادرات باشد، همواره مورد توجه قرار گرفته است. صنعت فرش ما شهرت جهانی دارد و مهمترین کالای صادراتی ماست، اما مدتهاست که با وجود ظرفیتها و استعداد و توانمندی بسیار در این صنعت، رتبه شایستهاش را که درخور نام ایران است، از دست دادهایم. به عبارت دیگر این صنعت رتبه مناسبی در صادرات غیرنفتی ندارد و جایگاه خود را در سبد صادراتی کشور از دست داده است. از دلایل بسیاری برای این مهم نام بردهاند که یکی از مهمترین آنها نبود تنوع در طرحها و رنگهای بهکاررفته در فرش دستباف است. تغییر مدل زندگی در سراسر جهان و البته کشور ما موجب شد تا طرحهای یکنواخت فرش دستباف دیگر مشتری پروپاقرص نداشته باشد.
در همین رابطه یک مقام مسئول گفت: برای حضور فرش دستباف و مبلمان ایرانی در بازارهای جهانی، برای نخستین بار در ایران تلاش شد تا همخوانی میان طرح و نقشه فرش دستباف با مبلمان صورت گیرد.
محمدحسین ابوالفتحی با تاکید بر ضرورت همخوانی فرش دستباف ایرانی با دکوراسیون و مبلمان ایرانی گفت: با توجه به اینکه هر روز علم پیشرفت میکند و هنر نیز به موازات آن رشد مییابد، دکوراسیون داخلی نیز با تحولات بسیاری مواجه بوده و طرحها و رنگها با تحول روبهرو شدهاند؛ در حالی که متاسفانه در زمینه فرش دستباف، این هنر-صنعت اصلی ایرانی، سرعت تحولات بسیار کند بوده و طرحها و نقشهها همچنان مربوط به ۱۰۰ سال پیش است.
وی افزود: در ۵۰ سال اخیر، اتفاقات زیادی در دکوراسیون رخ داده و روز به روز تغییرات زیادی انجام شده است؛ به همین دلیل برای نخستین بار در ایران تلاش شده تا نقشهها و طرحهای فرش دستباف ایرانی با دکوراسیون داخلی همخوان شود؛ به همین دلیل طراحی فرش دستباف ایرانی بهروز شد و همخوان با مبلمان و پرده ایرانی، در طرح، رنگ و نقشه پیش رفت.
ابوالفتحی تصریح کرد: در این حال تولید مبلمان نیز به سمت سنتهای ایرانی سوق داده شده و این دو با هم تلفیق و همخوان شدهاند تا بتوان علاوه بر اینکه نسبت به سنت پایبند باشیم، نسبت به مدرنیته نیز عقب نمانیم؛ به همین دلیل در مبلها تغییرات به صورت مدرن- کلاسیک صورت گرفته و در فرش نیز این اتفاق رخ داده و تلاش شده که فرش دستباف ایرانی را با طراحی روز ایرانی و متناسب با مبلمان و رنگآمیزی پارچه آن تطبیق دهیم. به گفته وی، این کار برای نخستین بار در ایران صورت گرفته؛ چراکه باید متناسب با فرهنگهایی که وجود دارد؛ تامین بازار نیز صورت گیرد. در عین حال اگر بخواهیم نگاه ما یک نگاه صادراتی و فراملی باشد، قطعا باید فرهنگهای سایر کشورها را در نظر داشته باشیم.
ابوالفتحی اظهار داشت: بسیاری از مردم دنیا فرش دستباف ایرانی را دوست دارند، اما نمیتوانند از آن در دکوراسیون منزل خود استفاده کنند، چراکه به لحاظ رنگ با دکور آنها همخوانی ندارد، بنابراین اگر بخواهیم در مجامع بینالمللی وارد شده و بازارهای جهانی را فتح کنیم، باید فرش دستباف را هم متناسب با این موضوع تغییر دهیم. عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم صادرات فرش دستباف ایرانی را هم در کنار صادرات مبلمان، رونق داده و متناسب با بازارهای جهانی، تولیدات را انجام دهیم.
تغییر سبک زندگی حیات فرش دستباف را تهدید میکند
عبدا… بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فرش دستباف کشور
فرش دستباف ایرانی به لحاظ موقعیت و جایگاهی که در بازارهای جهانی دارد، صنعتی گرانبها و درآمدزا برای کشور است که چرخه اقتصاد غیرنفتی حول آن میگردد. با توجه به این موضوع و به دلیل پتانسیل بالایی که صنعت فرشبافی دارد، پیشبینی شده که ۲۰ هزار شغل در صنعت فرش دستباف طی سال جاری ایجاد شود.
این طرح با هدف کاهش بیکاری، تحقق برنامههای اشتغالزایی دولت و رونق صنعت فرش به وزارت کار ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است. به موجب این طرح امسال برای ۲۰ هزار نفر در بخش فرش دستباف، فرصت شغلی پیشبینی شده که در فاز اول برای هزار نفر اشتغالزایی شده و به دنبال تامین زیرساختهای لازم بازاریابی و فروش، برای تعداد بیشتری اشتغالزایی خواهد شد. به عبارتی باید اشاره شود که استفاده از پتانسیلهای صنعت فرش دستباف در کشور یک ضرورت است، چراکه ظرفیتهای بالای صنعت فرش برای ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیرنفتی غیرقابل انکار است و در شرایطی که چنین پتانسیل عظیمی را در اختیار داریم، باید از مزیتهای این بخش در جهت تولید و اشتغال و درآمدزایی کشور استفاده کنیم.
این در حالیست که این روزها با تغییر سبک زندگی، حیات فرش دستباف تهدید میشود، چراکه مدرنیته جای خود را در منازل مردم باز کرده و رقبای فرش دستباف را مهمان خانهها کرده است. به عبارت بهتر، در حال حاضر فرش دستباف ایرانی به دلایل مختلف از جمله تغییر دکوراسیونها، تغییر فرهنگ و سلایق، سبک معماری ساختمانها، کفپوشها، فرشهای ماشینی و… با رقبای زیادی روبهرو است.
این در حالیست که همه این رقبا به علوم نوین بازاریابی و تبلیغات مجهز هستند و در مقابل متاسفانه فرش دستباف در همه مراحل خود شامل طراحی، تولید، عرضه و صادرات از یک فرایند سنتی پیروی میکند. در حال حاضر شاهد سیر نزولی این تولید فاخر هستیم و بهدلیل اینکه طرحها و نقشهها که مهمترین گنجینه این هنر- صنعت هستند بهراحتی توسط رقبا قابل کپی و استفاده مجانی هستند، رقبا با نیروی کار و مواد اولیه ارزانتر به رقبای قوی و جدی مبدل شدهاند. همچنین طی سالهای اخیر با افزایش چند صددرصدی مواد اولیه و افزایش تورم و نرخ دستمزدها و مشکلات عدیده صادراتی نیز دست به گریبان بودهایم و در عمل این صنعت بدون هیچگونه حمایت و برنامه استراتژیک و مدونی دچار انزوا شده است.
تغییر سبک زندگی حیات فرش دستباف را تهدید میکند
عبدا… بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فرش دستباف کشور
فرش دستباف ایرانی به لحاظ موقعیت و جایگاهی که در بازارهای جهانی دارد، صنعتی گرانبها و درآمدزا برای کشور است که چرخه اقتصاد غیرنفتی حول آن میگردد. با توجه به این موضوع و به دلیل پتانسیل بالایی که صنعت فرشبافی دارد، پیشبینی شده که ۲۰ هزار شغل در صنعت فرش دستباف طی سال جاری ایجاد شود.
این طرح با هدف کاهش بیکاری، تحقق برنامههای اشتغالزایی دولت و رونق صنعت فرش به وزارت کار ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است. به موجب این طرح امسال برای ۲۰ هزار نفر در بخش فرش دستباف، فرصت شغلی پیشبینی شده که در فاز اول برای هزار نفر اشتغالزایی شده و به دنبال تامین زیرساختهای لازم بازاریابی و فروش، برای تعداد بیشتری اشتغالزایی خواهد شد. به عبارتی باید اشاره شود که استفاده از پتانسیلهای صنعت فرش دستباف در کشور یک ضرورت است، چراکه ظرفیتهای بالای صنعت فرش برای ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیرنفتی غیرقابل انکار است و در شرایطی که چنین پتانسیل عظیمی را در اختیار داریم، باید از مزیتهای این بخش در جهت تولید و اشتغال و درآمدزایی کشور استفاده کنیم.
این در حالیست که این روزها با تغییر سبک زندگی، حیات فرش دستباف تهدید میشود، چراکه مدرنیته جای خود را در منازل مردم باز کرده و رقبای فرش دستباف را مهمان خانهها کرده است. به عبارت بهتر، در حال حاضر فرش دستباف ایرانی به دلایل مختلف از جمله تغییر دکوراسیونها، تغییر فرهنگ و سلایق، سبک معماری ساختمانها، کفپوشها، فرشهای ماشینی و… با رقبای زیادی روبهرو است.
این در حالیست که همه این رقبا به علوم نوین بازاریابی و تبلیغات مجهز هستند و در مقابل متاسفانه فرش دستباف در همه مراحل خود شامل طراحی، تولید، عرضه و صادرات از یک فرایند سنتی پیروی میکند. در حال حاضر شاهد سیر نزولی این تولید فاخر هستیم و بهدلیل اینکه طرحها و نقشهها که مهمترین گنجینه این هنر- صنعت هستند بهراحتی توسط رقبا قابل کپی و استفاده مجانی هستند، رقبا با نیروی کار و مواد اولیه ارزانتر به رقبای قوی و جدی مبدل شدهاند. همچنین طی سالهای اخیر با افزایش چند صددرصدی مواد اولیه و افزایش تورم و نرخ دستمزدها و مشکلات عدیده صادراتی نیز دست به گریبان بودهایم و در عمل این صنعت بدون هیچگونه حمایت و برنامه استراتژیک و مدونی دچار انزوا شده است.