چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / خیز برای بازگشت به پروازهای بین‌المللی

خیز برای بازگشت به پروازهای بین‌المللی

محمد جوادی‌قاضیانی
 کردستان – در هواپیمای‌ ای‌.تی.آر که پرواز آن در آسمان ایران دستاورد خود وزیر محسوب می‌شود
– برای گفتگو با ایشان دست داد، آنقدر نبود که عباس آخوندی سوالات مطروحه را به صورت تفصیلی پاسخ دهد، اما همین فرصت اندک را هم برای گفتگو با وزیری که نامزدی دوباره‌اش برای تکیه زدن به صندلی داغ وزارت راه و شهرسازی قطعی به نظر می‌رسد، غنیمت شمردیم. 
اگر در دولت دوازدهم مجددا به عنوان وزیر راه‌وشهرسازی انتخاب شوید، طرحی برای ورود دولت به مقوله ساخت‌و‌ساز دارید؟ به‌طور مشخص طرح انبوه‌سازی دولتی یا چیزی شبیه به مسکن مهر در دولت دوازدهم خواهیم داشت؟ 
این سوال را هم‌اکنون پاسخ نمی‌دهم. پاسخ آن در برنامه‌ای است که به مجلس خواهم داد و در حال حاضر چیزی از این سوال دستگیرتان نمی‌شود.
نظر شما درباره ساخت خانه‌های دولتی و اجاره دادن آنها به مبلغ پایین به اقشار کم‌درآمد چیست؟
این سوال هم ابعادی دارد که ترجیح می‌دهم در برنامه‌ای که تقدیم مجلس می‌کنم، آن را تشریح کنم. باید برای رسیدن به جواب این سوال هم کمی صبر داشته باشید. 
نوسازی ناوگان هوایی کشور دستاورد شما تلقی می‌شود، چه افقی برای بخش هوایی کشور مد نظر شماست؟ با نوسازی ناوگان هوایی ایران در پی تحقق بخشیدن به چه هدفی هستید؟
 اهداف عمده ما توسعه فرودگاه‌های کوچک‌تر و توسعه هوانوردی عمومی در داخل کشور است. می‌خواهیم ارتباط بین مردم، فرهنگ‌ها، تجار و صاحبان مشاغل مختلف در کشور ما راحت‌تر و سریع‌تر باشد و صنعت هوانوردی مردمی‌تر شود. 
در نوسازی و توسعه صنعت هوایی اهداف بین‌المللی را هم مدنظر دارید؟
قطعا اهدافی فراتر از پوشش بهتر صنعت هوایی برای داخل کشور را هم مد نظر داریم. در پی آن هستیم که با توجه به اینکه ایران سهم خودش را در این سال‌ها از بازار هوانوردی بین‌المللی از دست داده است، بتوانیم سهم خودمان را از بازار بین‌المللی به دست بیاوریم و در این زمینه مجددا احیا شویم. یعنی در پی آن هستیم که ابتدا در پرواز‌های نزدیک و اطراف و در آینده‌ای نزدیک در پرواز‌های دورتر جایگاه خودمان را به دست بیاوریم. می‌خواهیم که پرواز‌های برد کوتاه و برد بلند و بین‌المللی را توسعه دهیم. هدف‌گذاری ما بازگشت به پروازهای بین‌المللی است و این هدف را با جدیت پیگیری می‌کنیم. وقتی صحبت از بازگشت به عرصه پروازهای بین‌المللی می‌کنیم، قطعا این هدف توأم با افزایش کیفیت پروازهای داخلی خواهد بود. 
از چه مدلی برای تحقق این اهداف در خطوط هوایی استفاده می‌کنید؟
مدلی که ما برای توسعه بخش هوایی کشورمان در نظر داریم، این است که بتوانیم از درآمد کسب‌وکار هوایی هزینه‌ها را پرداخت کنیم و اهداف را پیش ببریم. 
تا به اینجا در این راه موفق بوده‌اید؟
بله، ایده اصلی ما همین بود و الحمدلله هم توانسته‌ایم اعتماد جامعه بین‌المللی را به دست بیاوریم و هم اینکه اعتماد بنگاه‌های اقتصادی مطرح جهان را کسب کردیم. با همین سیستم در حال حرکت رو به جلو هستیم. 
 در بخش ریلی چه افقی پیش‌روی کشور است؟ اگر وزیر بمانید، چه طرحی برای گسترش شبکه ریلی دارید؟
در بخش ریلی کارهای بسیار مفصلی انجام شده است. این اقدامات هم در زمینه سخت‌افزاری است و هم در زمینه نرم‌افزاری. در جهت توسعه شبکه طرح‌های خوبی اجرا شده و این برنامه‌ها ادامه خواهد داشت. ما امسال ۵ مرکز استان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده‌ایم و توسعه شبکه باز هم در حال انجام است. اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی هم آخر این هفته انجام می‌شود. در شهریور ماه هم ارومیه به شبکه ریلی متصل می‌شود و همین طور به ترتیب شهرهای بزرگ و کوچک دیگری به شبکه ریلی متصل می‌شوند. در همه استان‌هایی که وعده توسعه شبکه داده بودیم، کارها در حال انجام است و ایستگاه‌ها به تدریج راه‌اندازی می‌شوند. در برخی از خطوط ریلی قدیم باید خط دوم، سوم و چهارم را اجرا کنیم که اطلاعاتش قبلا ثبت شده است و آنها هم انجام می‌شود. خط دوم تهران- زنجان در حال اجراست. خط سوم و چهارم کرج در حال اجراست، خط سوم و چهارم گرمسار، خط دوم اصفهان- یزد و دیگر خطوط در حال اجراست. 
برای نوسازی ناوگان ریلی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
توسعه و نوسازی ناوگان هم در برنامه‌های ما بود و قرارداد‌های خوبی با روس‌ها بستیم. برای نوسازی ناوگان باربری چیزی حدود ۶ هزار واگن قرارداد داریم که در حال حاضر حدود ۴ هزار واگن وارد شده و بقیه آنها هم به صورت مشترک با شرکت‌های واگن‌ساز ایرانی در حال انجام است. با تمام شرکت‌های ایرانی هم که توانایی تامین و تولید واگن را دارند، قرارداد بسته‌ایم. برنامه نوسازی ناوگان مسافری هم در دست اقدام است که بخشی از واگن‌ها و تجهیزات از کره وارد شده و در حال استفاده کردن از آنها هستیم. در این زمینه مذاکرات متعددی با کره‌ای‌ها، روس‌ها و اروپایی‌ها داریم که برای نوسازی ناوگان ریلی مسافری از آنها استفاده کنیم. برای اینکه قسمتی از نوسازی ناوگان هم توسط تولیدات داخلی انجام شود، مذاکرات خوبی انجام داده‌ایم. آینده بخش ریلی با این اقدامات ان‌شاءا… روشن است. 
نمی‌خواهید به صورت کوتاه درباره برنامه‌تان برای مسکن مهر، مسکن دولتی و اقداماتی که در این زمینه می‌خواهید انجام بدهید؛ بفرمایید؟
خیر، درحال حاضر چیزی نمی‌گویم و برنامه‌ام را به مجلس می‌دهم. 

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.