صفحه اصلی / جایگاه مناسب جنگل‌های بی‌نظیر شمال ایران در دنیا

جایگاه مناسب جنگل‌های بی‌نظیر شمال ایران در دنیا

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از صدا و سیما، احمد رحمانی با اشاره به اینکه رابطه بین بخش اجرا و تحقیقات باید تنگاتنگ باشد، گفت: باید بخش اجرا این نیاز را حس کند که بدون تحقیقات، نمی‌تواند کار را پیش ببرد؛ در حالیکه اکنون ظاهرا بخش اجرا، نیازی به تحقیقات احساس نمی‌کند.
رحمانی با بیان اینکه جنگل‌ها، ریه‌های تنفسی کشور هستند و از اکوسیستم‌های بسیار با ارزش محسوب می‌شوند، گفت: جنگل‌ها در ایران در نواحی مختلفی مستقر هستند و در کشور، پنج ناحیه جنگلی داریم؛ ناحیه جنگل‌های هیرکانی که در شمال واقع است، ناحیه جنگل زاگرس، ناحیه جنگلی توران، ناحیه جنگلی خلیج عمانی و ناحیه جنگلی ارسباران، که با هم متفاوت هستند.
وی به ارزش بالای جنگل‌های هیرکانی یا شمال کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این جنگل‌ها از دوره سوم زمین شناسی باقی مانده اند که از نظر اکولوژیکی، جنگل‌های بسیار با ارزشی محسوب می‌شوند.
مسئول بخش تحقیقات جنگل‌های موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، جنگل‌های شمال ایران را در دنیا منحصر به فرد بیان کرد و گفت: این جنگل‌ها از نظر اکولوژیکی، بسیار با اهمیت هستند، زیرا جنگل‌های اروپا عمدتا دست کاشت هستند و جنگل‌های اولیه مادر در اروپا از بین رفته است و هدف آن‌ها نیز برداشت چوب تعریف شده، اما جنگل‌های شمال ایران، طبیعی و کمتر دست خورده هستند.
وی خاطرنشان کرد: البته در سال‌های گذشته برداشت چوب از این جنگل‌ها داشتیم و در بعضی موارد، برداشت چوب نیز بیشتر از ظرفیت اکولوژیک این جنگل‌ها بوده است؛ اما در حال حاضر، به این نتیجه رسیده ایم که با توجه به شرایط موجود، بهتر است برداشت چوب متوقف شود و در برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است استراحت و یا تنفس به جنگل‌ها داده شود. در حقیقت قرار است بهره برداری چوبی متوقف شود و به سمت تولیدات غیر چوبی برویم و از ارزش‌های دیگر این جنگل استفاده کنیم.
رحمانی با اشاره به ساختار مدیریت منابع طبیعی کشور، بیان داشت: توان اجرایی سازمان جنگل‌ها باید بیش از چیزی باشد که الان وجود دارد. منابع طبیعی کشور باید از نظر ساختاری به وزارتخانه ارتقاء پیدا کند تا معضل کنونی را حل کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.