صفحه اصلی / ظرفیت سی ان جی کشور به ۴۴ میلیون مترمکعب رسید

ظرفیت سی ان جی کشور به ۴۴ میلیون مترمکعب رسید

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، علی مهرابی، مدیر طرح گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: تعداد جایگاه‌های سی ان جی سراسر کشور با احتساب این ۱۸ جایگاه جدید، به ۲ هزار و ۴۰۰ باب رسید.
وی افزود: این تعداد جایگاه در در ۱۸ استان کشور از جمله؛ گیلان، خراسان، تهران، سمنان و … ایجاد شده است.
مدیر طرح گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: برخی از این ۱۸ جایگاه در روزهای گذشته به بهره برداری رسیده و مابقی نیز در حال راه اندازی است که تا اخر هفته کرامت، بطور کامل در مدار بهره برداری قرار خواهند گرفت.
مهرابی با بیان این‌که اگر برای هر جایگاه سی ان جی موجود، ۱۶ ساعت فعالیت محاسبه شود، اظهار کرد: هم اکنون ۴۴ میلیون متر مکعب ظرفیت برای سوخت‍‌‌‎گیری سی ان جی ایجاد شده است.
ضرورت افزایش مصرف سی ان جی
مهرابی ادامه داد: البته هم اکنون نیمی از این ظرفیت (۲۱ میلیون مترمکعب) در روز مصرف می شود.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: از کل جایگاه‌های عرضه سی ان جی، تعداد ۲ هزار و ۳۵۰ جایگاه با کمک و یارانه دولتی (صددرصد تجهیزات و ساختمان) راه اندازی شده است.
وی گفت: البته در یکی دو سال اخیر به گونه ای برنامه‌ریزی کرده ایم که بخش خصوصی وارد راه اندازی جایگاه‌های سی ان جی شود؛ بنابراین در این مدت برای ۵۰ جایگاه مجوز صادر شده است.
مهرابی با بیان این‌که درخواست برای صدور مجوز از سوی مردم و بخش خصوصی وجود دارد، ادامه داد: از هموطنانی که زمین مناسب برای ساخت جایگاه سی ان جی دارند (۱۰۰۰ متر به بالا) درخواست می شود که به شرکت مراجعه کنند.
به گفته وی قرار است دولت به مدت هفت سال به جایگاه داران بخش خصوصی کارمزد ویژه پرداخت کند.
پیگیری برای افزایش کارمزد جایگاه داران
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این‌که آخرین افزایش کارمزد جایگاه داران در اسفند سال ۹۲ بوده است، تصریح کرد: هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم که البته در سازمان هدفمندی یارانه ها مطرح شده و در صورتی که هیئت وزیران تصویت کند، حدود ۲۰ تومان در هر مترمکعب به کارمزدها افزوده خواهد شد.
وی تاکید کرد: در صورت تصویب طرح افزایش کارمزد جایگاه‌داران، این پرداخت از ابتدای سال ۹۶ را در بر خواهد گرفت.
مهرابی با بیان این‌که هم اکنون از کل سوخت (بنزین و سی ان جی) کشور ۲۱,۷ درصد آن مربوط به سی ان جی است، اظهار کرد: در صورت استقبال مردم، سی ان جی می تواند به راحتی ۴۰ درصد سبد مصرف سوخت را به خود اختصاص دهد.
وی ادامه داد: البته میانگین مصرف سی ان جی در کل کشور را ۲۱,۷ درصد است و این میزان در برخی استان‌های کشور نظیر آذربایجان شرقی (۳۹ درصد)، اردبیل (۳۸ درصد)، آذربایجان غربی (۳۶ درصد)، کرمانشاه (۳۴ درصد) بالا و در نزدیک به ۴۰ درصد بوده است.
به گفته وی بنابراین سخت نیست با کمی برنامه ریزی، و ورود یا ساخت خودروهای سی ان جی سوز با کیفیت بالا در کشور، به هدف ۴۰ درصد مصرف سوخت سی ان جی دست یافت.
مهرابی، میانگین مصرف سوخت سی ان جی در استان تهران را ۱۴ درصد اعلام کرد و گفت: البته این میزان رضایت بخش نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.