صفحه اصلی / تهدید موجودیت خرده فروشی ها

تهدید موجودیت خرده فروشی ها

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، جمع‌آوری و ارائه تمام کالاها و محصولات مورد نیاز مردم در یک مجموعه بزرگ و همچنین ارائه تخفیف‌ها و قرعه‌کشی‌های بزرگ، خانواده‌ها را بر آن داشت تا عطای خرید از خرده‌فروشی‌ها را به لقایش ببخشند. به عبارتی ارائه کالاها با قیمت‌های پایین‌تر و کیفیت مناسب یکی از ویژگی‌های این فروشگاه‌ها در ارائه خدمات عنوان شد و در این فروشگاه‌ها، کالاها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر به دست مردم رسید.
بیش از ۷۰ سال است که از پیدایش نخستین نسل فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در کشورمان می‌گذرد. سال ۱۳۲۸ فروشگاه‌های سراسری سپه در تهران پایه‌گذاری شد. افتتاح و فعالیت این فروشگاه‌ها در تهران چنان تجربه بدیهی بود که همچنان بسیاری از مردم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را با مفهوم فروشگاه سپه به خاطر می‌آورند. اما در طول زمان و دهه‌های مختلف، روند رشد و توسعه این شکل از کسب‌وکار همواره ثابت نبوده و با نوساناتی همراه بوده است. اکنون دولت و مسئولان مختلف در تلاشند تا الگوی عرضه مواد در ایران را به کشورهای دیگر نزدیک کرده و شرایطی برای تجمیع واحدهای کوچک به شکل فروشگاه‌های زنجیره‌ای فراهم آورند. استدلال نیز آن است که قیمت‌گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حذف واسطه‌های موجود و در مذاکره با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای خرید انبوه کالا با مناسب‌ترین قیمت ممکن، محصولات را با ارزان‌ترین قیمت به دست مصرف‌کننده خواهند رساند.
وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث ورشکستگی و در نهایت بیکاری جوانان می‌شود
به گزارش ایسنا، در این باره رئیس اتاق اصناف ملایر گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناخواسته بر روند فعالیت کاسبان محله‌ای تاثیر منفی گذاشته و نیاز است تصمیم‌سازان عرصه اقتصادی به این مهم، توجه ویژه داشته باشند. احمد تیموری با ابراز گلایه از افتتاح چند فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در ملایر، افزود: وجود فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در شهرهای کوچک به اصناف صدمه زده و باعث از بین رفتن آنها می‌شود. وی با بیان اینکه باید با حمایت از اصناف و کاسبان خرد، زمینه رقابت با فروشگاه‌های بزرگ برای آنها فراهم شود، افزود: متاسفانه از سوی دیگر قدرت نظارتی هم روی این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار پایین است.
رئیس اتاق اصناف ملایر ادامه داد: امروزه به علت نبود اشتغال مولد در شهرستان ملایر، جوانان برای رفع بیکاری و ارتزاق خانواده خود، اغلب تمایل به فعالیت‌های صنفی دارند، به‌طوری که تعداد واحدهای صنفی ملایر چندین برابر شهرهای دیگر است. تیموری با بیان اینکه وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث ورشکستگی و در نهایت بیکاری جوانان می‌شود، از نارضایتی شدید کسبه شهرستان ملایر از وجود یک فروشگاه زنجیره‌ای سخن گفت و تصریح کرد: بسیاری از کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد، با قیمت‌گذاری غلط و غیرقانونی است.
وی توضیح داد: به عبارتی این واحدها به ارزان‌فروشی صوری و بازارگرمی در جلب مشتری اقدام می‌کنند و این مهم نیز باعث استقبال مردم از این فروشگاه‌ها می‌شود. رئیس اتاق اصناف ملایر افزود: مجوزهای فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به صورت متمرکز و کشوری صادر می‌شود و در شهرستان امکان نظارت بر فعالیت آنها وجود ندارد. تیموری خاطرنشان کرد: حتی با وجود آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲، استعلام ترافیکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عمل نمی‌آید، چراکه عدم تامین پارکینگ مشکلات ترافیکی فراوانی را به وجود می‌آورد.
ضرورت اعمال تغییرات لازم در ساختار خرده‌فروشی
امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال‌های اخیر همانند دیگر کشورها در ایران نیز گسترش یافتند و این در حالیست که افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کند. در حال حاضر خرده‌فروشان و اصناف باید با تغییر کاربری و به‌روز شدن خود را مطابق استانداردهای دیگر کشورها هماهنگ کنند. به عبارتی ضرورت دارد واحدهای صنفی خرده‌فروشی با اعمال تغییرات لازم در ساختار خود و داشتن حداقل مساحت برای احداث فروشگاه زنجیره‌ای و همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی به مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بپیوندند.
اکنون سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار ایران حدود ۵ تا ۷ درصد است، درحالی که این رقم در دنیا به ۵۰ درصد رسیده و در برخی کشورهای پیشرفته تا ۸۰ درصد پیشروی دارد. مزایای عمده فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار زیاد است. در دسترس بودن نیازهای عمده خانوارها، حذف واسطه‌های غیرضروری، ارائه کالاها با قیمت مشخص و تخفیف ویژه در مقاطع خاص و امکان تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان، کاهش زمان بین تولید و مصرف، اعمال نظارت بیشتر بر فرایندهای کاری و صرفه‌جویی در وقت خرید و بهبود ترافیک در شهرهای بزرگ از جمله این مزایاست.
اما مهم‌ترین مزیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اقتصاد کشور، «افزایش شفافیت مالی» است، چراکه با توجه به تعداد بالای واحدهای صنفی و فروشندگان خرد، حسابرسی و اخذ مالیات و عوارض روند دشوار و پیچیده‌ای را طی می‌کند و در بسیاری مواقع امکان نظارت و رصد وجود ندارد. بر همین اساس حرکت به سمت تجمیع واحدهای صنفی در قالب زیرمجموعه‌هایی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی که به این روش فرانچایز می‌گویند، می‌تواند در ایجاد شفافیت بیشتر در اطلاعات مالی موثر باشد.
ارائه تخفیف‌های ۳۰ تا ۵۰ درصدی منطقی به نظر نمی‌رسد
مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی

به‌طور کلی خرده‌فروشی برای کالاهایی نظیر ماهی و مرغ مقرون به صرفه‌تر است و مردم نیز برای خرید این کالاها به سمت خرده‌فروشان تمایل دارند، چراکه گاهی ممکن است فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ برای تبلیغ تخفیف‌هایی را در نظر گرفته و در برخی موارد مواد پروتئینی خود را با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف به فروش رسانند، اما به‌طور کلی بازار مواد پروتئینی به گونه‌ای است که در خرده‌فروشی سود این محصولات در نهایت ۱۰ درصد است. در چنین شرایطی طبیعی است که ارائه تخفیف‌های بیش از این رقم چندان منطقی به نظر نرسیده و باید دقت کرد که آیا از نظر تاریخ مصرف و سایر موارد محصولی که خریداری می‌شود، کیفیت مطلوب را داراست یا خیر؟
تغییر شغل واحدهای صنفی
سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با عناوین و اسامی مختلف که در حال حاضر به گسترش و تاخت و تاز مشغول‌اند، فعلا در حال بازارسنجی به سر می‌برند. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری کاملی برای تکمیل این فروشگاه‌ها انجام نگرفته و به همین دلیل حتی نسبت به خرید ملک اقدام نکرده‌اند. بنابراین نمی‌شود فعلا درباره ماهیت این فروشگاه‌ها صحبت کرد.
در حال حاضر در حدود ۵۰۰ سوپرمارکت در تهران فعالیت می‌کنند که حجم فروش این صنف با راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌شدت کاهش یافته است. در حقیقت این وضعیت سبب شده برخی از واحدهای صنفی فعال در این صنف به فکر تغییر کاربری باشند و شغل خود را عوض کنند، چون مردم واقعا کمتر از قبل از این واحدها خرید می‌کنند. متاسفانه دلیل این اتفاق از یک‌سو کاهش قدرت خرید مردم و بخشی از آن مربوط به خرید از فروشگاه‌های دارای تخفیف و زنجیره‌ای است. در این باره اتحادیه بارها پیشنهاد کرده که احداث این فروشگاه‌ها را به واحدهای صنفی مانند سوپرمارکت‌ها سپرده و از تجربیات آنها در این زمینه بهره برد تا لطمه کمتری به این واحدها وارد شود. اگر برای احداث این فروشگاه‌ها نقشه‌راهی ارائه و به صورت هدفمند این فروشگاه‌ها احداث می‌شد، می‌توانست بسیار مفید واقع شود، چراکه بسیاری از مناطق تهران به این فروشگاه‌ها نیاز دارند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.