صفحه اصلی / پوشش ریسک کارآفرینی

پوشش ریسک کارآفرینی

ثمانه نادری
 این سازمان به عنوان بالاترین نهاد بخش خصوصی در حوزه کارآفرینی تاسیس می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته مسئولان، کارآفرینی با وجود اهمیتی که دارد، اما هنوز متولی مشخصی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی ندارد. به همین دلیل هدف از تاسیس سازمان ملی کارآفرینی ایجاد مرکزی به عنوان متولی برای این بخش مهم است که مسئولیت بخش خصوصی را نسبت به پیش چندین برابر می‌کند.
اگرچه تا پیش از این و حتی در چندین سال گذشته دولت سهم پررنگی در موضوع کارآفرینی داشت و ۸۰ درصد کارآفرینی کشور در اختیار او بود، اما در این سال‌ها نقش بخش خصوصی نیز پررنگ‌تر شده و اینک ۸۰ درصد بازار کار خصوصی شده است. با این حال اجرای برخی از طرح‌های کارآفرینی وابسته به برخی از تغییراتی است که معمولا در اختیار دولت‌هاست. مانند تغییر در قوانین مربوط به کار، اعطای مجوز کارآفرینی و مواردی از این دست که اعمال آن از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی از دولت بوده است، اما نقش بخش خصوصی در این راستا نیز مورد عنایت است و تکالیفی در این راستا بر عهده خصوصی‌ها گذاشته شده است، برای مثال اینکه خصوصی‌ها تا چه اندازه توان مدیریت طرح‌های کارآفرینانه خود را دارند یا اینکه کارآفرینان بخش خصوصی چگونه قادر خواهند بود از پس گرفتاری‌های موجود بر بیایند و سایر موضوعات مرتبط که در حیطه اختیار خصوصی‌هاست، از جمله مباحثی است که توقع می‌رود بخش خصوصی پیگیر آن باشد. تاسیس مرکز مشخصی برای موضوع کارآفرینی که بخش خصوصی متولی آن باشد، شاید تا حدودی به مسائل مربوط به کارآفرینی فیصله ببخشد. با این وجود کشور ما جزو کشور‌های در حال توسعه است و به تبع نتوانسته است از طرح‌های کارآفرینی برای رسیدن به توسعه استفاده کند. به ویژه آنکه در کشور ما زیرساخت‌های لازم برای توسعه کارآفرینی وجود ندارد.در همین رابطه حسین سلاح‌ورزی در تشریح وضعیت کارآفرینی در کشور گفت: تعریف ماهیت و فلسفه کارآفرینی در کشورها به این سمت رفته که از مدل‌های کارآفرینی به مثابه یک الگوی توسعه استفاده می‌کنند.
رئیس شورای مرکزی کارآفرینان کشور ادامه داد: در کشور ما در مقطعی در سال ۱۳۸۴ الگوبرداری از کشورهای آسیای شرقی و اروپای غربی برای توسعه ایده‌های خلاقانه برای اشتغالزایی در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های توسعه کارآفرینی و مشکلات توزیع پول این سیاست به انحراف کشیده شد.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اشتغالزایی، خلق ثروت و ایجاد ارزش افزوده شاخصه‌های کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری هستند، گفت: با توجه به تکلیف برنامه ششم مبنی بر توسعه کارآفرینی امیدواریم با همت دولت بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌های توسعه کارآفرینی را پیاده‌سازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه با توجه به رابطه اجتناب‌ناپذیر کارآفرینی با خلاقیت و ایده‌پردازی متاسفانه از نظر شاخص‌های بین‌المللی موقعیت مناسبی در حوزه کارآفرینی نداریم، به خلأ متولی در این بخش اشاره کرد و افزود متاسفانه در حوزه کارآفرینی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی متولی مشخصی وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته در دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «حوزه کارآفرینی» در قالب معاونت دیده شده؛ در عین حال اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نیز به دنبال تشکل‌سازی و حمایت از تشکل‌های دانش‌بنیان بوده است، اما متولی مشخصی برای توسعه و حمایت از کارآفرینی وجود ندارد. رئیس شورای مرکزی کارآفرینان کشور از تاسیس سازمان ملی کارآفرینی ایران به عنوان بالاترین نهاد بخش خصوصی در حوزه کارآفرینی طی ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: در همین راستا اخیرا با دریافت موافقت اصولی از اتاق بازرگانی ایران، کانون‌های کارآفرینی در استان‌ها نیز به عنوان کانون‌های رسمی ثبت و تشکیل
می‌شود. سلاح‌ورزی اظهار امیدواری کرد با تاسیس سازمان ملی کارآفرینی و از سوی دیگر تشکل‌هایی که در این حوزه ایجاد می‌شوند، مقدمات تعامل و ارتباط سازمان‌یافته برای توسعه کارآفرینی فراهم شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها گفت: در این زمینه یکی از اقدامات مهم پیگیری و بسترسازی ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر به عنوان تامین‌کنندگان مالی استارت‌آپ‌ها را در دستور کار قرار داریم که با حمایت بخش خصوصی از این نوع کسب‌وکارها حمایت شود.
حمایت بخش خصوصی از کارآفرینی
 ابوالحسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز به عنوان فعال بخش خصوصی در این رابطه می‌گوید: نمی‌دانیم شرح وظایف سازمان ملی کارآفرینی به چه صورت خواهد بود، اما مشخصا یک بعد این سازمان این است که به‌طور متمرکز فرهنگ کارآفرینی را توسعه دهد و از کارآفرینان حمایت کند و از این بعد نتیجه مثبتی دارد، اما قاعده کارآفرینی این است که همه ارکان جامعه به ارزش کارآفرین و کارآفرینی پی ببرند. آن موقع است که می‌شود امید داشت محیط کسب‌وکار مناسب شکوفایی کارآفرینان مختلف باشد و رشد و توسعه پایدار به ارمغان بیاورد. بخش خصوصی در حال انجام کارهایی است و ایجاد ثروت و خلق آن چه سازمان باشد چه نه، هدف این بخش است و بخش خصوصی به وظیفه‌اش عمل می‌کند، اما نقش این سازمان فرهنگ‌سازی است و نقش پشتیبانی و هماهنگ‌کننده دارد. مثلا وقتی می‌گوییم قانون بهبود کسب‌وکار یعنی فضای راحت‌تری برای کسب‌وکارها ایجاد شود، سازمان ملی کارآفرینی هم همین وظایف و نقش‌ها را خواهد داشت.
طبق بررسی‌های موجود رتبه کشور به لحاظ کارآفرینی در جهان ۸۰ و در میان ۱۵ کشور منطقه ۱۴ است که به اعتقاد مسئولان، راه‌اندازی تشکل کارآفرینی یا سازمان نظام کارآفرینی را برای ایجاد شرایط مطلوب برای کارآفرینی ضروری می‌سازد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.