صفحه اصلی / مقدمات امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و هند فراهم شده است

مقدمات امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و هند فراهم شده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با سفیر هندوستان گفت: در دوران تحریم، کشور هند روابط اقتصادی خوبی با ایران داشته و این موضوع برای ایران خوشایند است. چنین رویکردی در تعیین استراتژی‌های اقتصادی ایران در فضای پس از تحریم تأثیر ویژه‌ای دارد.
محمدرضا کرباسی با اشاره به هیات‌های ردوبدل شده میان دو کشور گفت: علی‌رغم رفت‌وآمدهای بسیار میان دو کشور، حجم روابط اقتصادی دوجانبه رضایت‌بخش نیست. بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۶، حجم روابط اقتصادی ایران و هند ۶ میلیارد دلار بوده که بخش عمده‌ای از صادرات ایران به هند را نفت و مشتقات نفتی تشکیل داده‌اند. حجم  واردات کالاهای مصرفی هند از ایران نیز دو میلیارد دلار بوده است.
به باور معاون بین‌الملل اتاق ایران، حجم روابط دو کشور باید به ۱۵ تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران سفر نخست‌وزیر هند به ایران در سال گذشته را نقطه عطفی در توسعه روابط اقتصادی ایران و هند دانست و گفت: بر اساس توافقات به‌عمل‌آمده در آن سفر بخش خصوصی امیدوار به توسعه سطح روابط است. به‌ویژه بر اساس موافقت‌نامه بندر چابهار برای ورود کالاهای هندی به چابهار و ثبت شرکت‌های هندی در این منطقه، توافقاتی به‌عمل‌آمده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.
کرباسی با اشاره به ظرفیت‌های چابهار برای توسعه روابط اقتصادی ایران و هند گفت: بازار ۱۲ میلیاردی کشورهای حوزه CIS برای ایران و هند و برای صادرات کالاهای دو کشور به این بازار از طریق چابهار و همچنین ازنظر کاهش هزینه حمل‌ونقل اهمیت زیادی دارد.
او همکاری در زمینه انرژی، ترانزیت و سرمایه‌گذاری مشترک را از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری میان ایران و هند عنوان کرد.
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: بخش خصوصی ایران برای اجرایی شدن توافقات به‌عمل‌آمده، آماده همه نوع همکاری با هند است.
کرباسی با اشاره به تأسیس اتاق مشترک ایران و هند در تهران گفت: انتظار داریم اتاق مشترک هند و ایران هم در دهلی نو تأسیس شود و هر دو اتاق بتوانند باهم همکاری داشته باشند.
کرباسی در ادامه پیشنهاد‌هایی برای توسعه روابط دو کشور عنوان کرد. او تسهیل صدور ویزا را اولویت اول برای توسعه روابط اقتصادی عنوان کرد. معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین بر لزوم تخصیص تسهیلات بانکی، ایجاد بانک‌های مشترک، برقراری روابط کارگزاری بانکی و برقراری موافقت‌نامه‌های تجاری ترجیحی و آزاد در راستای توسعه روابط تجاری تأکید کرد.
انرژی، ترانزیت و حمل‌ونقل، محور همکاری‌های ایران و هند
سفیر هندوستان در ایران هم در این دیدار بر لزوم سرمایه‌گذاری مشترک در سه حوزه انرژی، ترانزیت و حمل‌ونقل تأکید کرد.
 سوراب کومار گفت: سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای توسعه روابط دو کشور اهمیت زیادی دارد.
سفیر هندوستان در ایران گفت: هندوستان دارای سه اتاق CII، فیگی و آسوچم است که در بخش‌های مختلف فعالیت دارند و اتاق‌های آسوچم و CII برای اعزام هیات‌ تجاری به ایران برنامه دارند.
کومار همچنین از افتتاح دفتر اتاق CII در ایران خبر داد و گفت: این اتاق ۹ دفتر در کل دنیا دارد که یکی از این دفاتر در تهران دایر شده است اما هنوز فعالیت چندانی ندارد.
کومار همچنین از تسهیل صدور ویزا برای تجار ایرانی خبر داد و گفت: صدور ویزا برای تجار ایرانی ۳ تا ۵ روز کاری زمان می‌برد.
وی از توافقات اولیه میان بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی هند خبر داد و گفت: بر اساس این توافقات سه بانک پاسارگاد، سامان و پارسیان قرار است شعبه‌هایی در هند تاسیس کنند.
او همچنین از آماده شدن دو توافقنامه سرمایه‌گذاری دوجانبه و مالیات مضاعف برای توسعه همکاری‌های هند و ایران خبر داد.
سفیر هندوستان در ایران با تأکید بر اهمیت بندر چابهار برای روابط اقتصادی دو کشور، ظرفیت‌های ریلی و سرمایه‌گذاری این بندر را برای هندی‌ها مهم برشمرد.
کومار همچنین بر تسهیل روابط بانکی برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و گشایش ال.سی را نیاز توسعه روابط بانکی دو کشور دانست.
سفیر هندوستان همچنین به دو پروژه نفتی میان ایران و این کشور اشاره کرد و گفت: پروژه فرزاد B و یاسین بزرگ‌ترین پروژه انرژی میان ایران و هندوستان است که در چابهار انجام‌شده است.
به گفته کومار توافقات اولیه برای تدوین ، میان دو طرف انجام‌شده و در آینده به امضا می‌رسد.
ضرورت فعال شدن کمیته حل‌وفصل اختلافات تجاری ایران و هند
ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند، در این نشست ضمن اشاره به برخی اختلافات تجاری میان تجار ایران و هند، پیشنهاد‌ کرد کمیته حل‌وفصل اختلافات تجاری از طریق اتاق‌های دو کشور فعال شود.
جمیلی افزود: طی قرار قبلی، تشکیل کمیته حل‌وفصل اختلافات تجاری مورد توافق قرار گرفته اما هنوز این کمیته که وظیفه‌اش حل اختلافات تجاری است، فعال نشده است. با فعال شدن این کمیته و بدون مراجعه به دادگاه تا ۷۰ درصد مشکلات فعالان اقتصادی حل می‌شود.
به گفته جمیلی بروکراسی گسترده ای در هند وجود دارد که برای افزایش سطح همکاری‌ها باید به این موضوع هم توجه کرد.
 رئیس اتاق مشترک ایران و هند همچنین بر لزوم فعال‌تر شدن کنسولگری هند در زاهدان به‌ویژه در موضوعات ترانزیتی تأکید کرد و خواستار همکاری بیشتر بین سفارت هند در تهران و اتاق مشترک ایران و هند شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.