صفحه اصلی / بومی‌سازی فناوری شیرین‌سازی آب

بومی‌سازی فناوری شیرین‌سازی آب

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز این درحالیست که تاکنون با وجود خط ساحلی طولانی و نیاز مبرم به آب شیرین‌شده، این ظرفیت مغفول مانده و حجم شیرین‌سازی آب در سواحل ایران نسبت به دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بسیار ناچیز است. روز گذشته فناوری بومی شیرین‌سازی آب دریا و ملزومات اساسی مورد نیاز آن با حضور وزیر صنعت، رئیس هیات عامل ایدرو و رئیس سازمان محیط‌زیست به بهره‌برداری رسید تا گامی بلند به سوی مدیریت منابع آب برداشته شود. 
توسعه فناوری شیرین‌سازی و تصفیه آب با هدف صادرات
محمدرضا نعمت‌زاده در این مراسم با بیان اینکه از شرایط پسابرجام برای گسترش سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنیم، گفت: در شرایط کنونی می‌توان خلأهای گذشته را رفع کرده و در جهت رونق تولید، اقتصاد و اشتغال گام برداشت. نعمت‌زاده با تاکید بر ضرورت حمایت از صنایع دانش‌بنیان، افزود: در شرایط فعلی حمایت از چنین واحدهایی علاوه بر ایجاد بستر اشتغال، توسعه فناوری و حفظ محیط‌زیست را به همراه خواهد داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید فعالیت‌های بخش پژوهشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توسعه یابد، ادامه داد: این امر در دانشگاه‌ها برای تکمیل تحقیقات دانشگاهی نیاز به تعامل و مشارکت‌های جدی دارد. وزیر صنعت بر ضرورت توسعه فناوری این پروژه تاکید کرد و گفت: با توجه به نیازهای منطقه به شیرین‌سازی آب باید با نگاه صادرات‌محور این فناوری را توسعه دهیم و به مرحله تولید انبوه برسانیم. 
تولید غشای‌های تصفیه آب نمونه توجه به توانمندی داخلی است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افتتاح خط تولید غشای‌های تصفیه آب نمونه کامل توجه به توانمندی داخلی است که امروز نتیجه داده است. منصور معظمی در مراسم افتتاح تولید فیلترهای ممبران که برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد، افزود: براساس قراردادی که بسته شد، تاکنون ۱۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و در نتیجه امروز توانستیم به تولید صنعتی این محصول برسیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر این محصول برای استفاده صنعت از آب است و این مسیر را برای مصارف دیگر نیز ادامه خواهیم داد. معظمی ادامه داد: ایدرو تاکنون و در طول ۵۰ سال فعالیت خود ۲۵۰ پروژه در زمینه صنایع های‌تک و نوین سرمایه‌گذاری کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین برجام را فرصتی طلایی برای کشور برشمرد و افزود: در فضای پس از برجام ۲۹ توافقنامه بسته شد که ۸ مورد آن منجر به امضای قرارداد شد و ۲ مورد آن نیز تا پایان این دولت به نتیجه می‌رسد. معظمی یادآور شد: برخلاف تصور دلواپسان فضای بین‌المللی پس از برجام ورود سرمایه و تکنولوژی را تسهیل کرد. 
فناوری مدرن در خدمت صنعت، کشاورزی و اقتصاد سبز
در ادامه مراسم رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با بیان اینکه فناوری مدرن باید در خدمت صنعت، کشاورزی و اقتصاد سبز قرار گیرد، گفت: اگر صنعت، کشاورزی و اقتصاد بخواهند رشد واقعی داشته باشند، باید با بهره‌گیری از فناوری روز رشد سبز را دنبال کنند. ابتکار با یادآوری بحران آب و روند تغییر اقلیم در ۴۰ سال اخیر افزایش دما، کاهش بارندگی و تنش آبی تاکید کرد: مدیریت صحیح آب و جلوگیری از آلودگی و نیز بازچرخانی آب در حوزه‌های شهری، کشاورزی و صنعت ضرورت دارد. معصومه ابتکار ادامه داد: ایدرو در زمینه خاص سبز شدن فرایندهای صنعتی ایران و اقتصاد سبز ایران مولفه‌ای سودآور است و رشد اقتصادی را تضمین می‌کند، در حال حرکت است و این آینده روشنی را در سازگاری فعالیت‌های صنعتی با محیط‌زیست ترسیم می‌کند. وی خاطرنشان کرد: پروژه انجام‌شده صنعت سبز، بخشی از اقتصاد سبز است و این چیزی است که در دولت یازدهم بر آن تاکید شد که جهت‌گیری‌های اقتصادی به سمتی برود تا راه‌حل محیط‌زیستی داشته باشد. ابتکار یادآور شد: برجام زمینه سیاست‌گذاری درست و اراده جمعی و نیز به‌کارگیری فناوری‌های روز را امکان‌پذیر کرده است. در ادامه مراسم یونس دوست مدیرعامل شرکت تولید فیلترهای ممبران گفت: این پروژه های‌تک با همکاری صنعت و دانشگاه ایجاد شد و ایدرو به عنوان قطب صنعتی کشور و دانشگاه صنعتی شریف این همکاری را به نتیجه رساندند. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.