صفحه اصلی / بندر راهبردی چابهار از قطب های مهم صادرات مواد معدنی شرق کشور است

بندر راهبردی چابهار از قطب های مهم صادرات مواد معدنی شرق کشور است

 از قطب های مهم برای صادرات انواع مواد معدنی در شرق کشور است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، کیوان جعفری طهرانی در حاشیه بازدید شماری از تولید کنندگان و صادرکنندگان فولاد و سنگ آهن از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: این بندر آمادگی لازم برای بارگیری سنگ آهن و سایر مواد معدنی به ویژه برای معادن شرق و شمال شرق کشور را دارد.
وی بیان کرد: بندر چابهار جرثقیل های ساحلی جدید و گراپ ١۵ متر مکعبی دارد که در نوع خود جدیدترین تجهیزات موجود در بنادر کشور است.
وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت بارگیری روزانه حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار تن سنگ آهن در روز را دارد.
رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ایران گفت: بندر چابهار می تواند جایگزین مناسبی برای بندر گوادر پاکستان به منظور دسترسی افغانستان به دریای آزاد شود.
جعفری طهرانی اظهار داشت: بندر چابهار می تواند نقش بسزایی در صادرات سنگ آهن و محصولات بالادستی چرخه فولاد به سایر بنادر همجوار و کشورهای منطقه ایفا کند.
وی گفت: در پنج سال گذشته بارها خبرهای خوبی در مورد اشتیاق کشورهای هند و افغانستان برای سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار شنیده شده که نوید بخش توسعه این منطقه است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر اسکله پنج بندر شهید بهشتی چابهار با در اختیار داشتن آبخور منفی ۱۶متر و دیوار پهلوگیری ١٨۵ متر با ۲ دولفین ۴٠ متری در مجموع ٢۶۵ متر دیوار پهلوگیری دارد که برای پهلوگیری کشتی های پاناماکس ۸۰ هزار تنی به طول ٢٢٠ متر مناسب است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار افزود: سرمایه گذار طرح توسعه ترمینال صادرات مواد معدنی بندر شهید بهشتی چابهار در صدد است تا در مدت کمتر از ٢ سال و با سرمایه گذاری افزون بر ۲ هزار و۸۵۰ میلیون ریال، ظرفیت بارگیری روزانه در این بندر را به بالای ٣٠ هزار تن در روز برساند.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.