چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / بن بست انبوه‌ســازی

بن بست انبوه‌ســازی

مجتبی کاوه
بر قوت آن افزوده می‌شود – برای صنف انبوه‌سازان به معنی پایان راه است.
به گزارش کسب و کار نیوز، آنها به صراحت از مرگ تدریجی این شغل سخن می‌گویند و واقعیت نیز غیر از این نیست، چراکه دولت همیشه محرک اصلی طرح‌های انبوه‌سازی بوده یا با واگذاری زمین ارزان یا طرح‌های انبوه‌سازی سراسری مثل مسکن مهر سلسله جنبان شغل انبوه‌سازی بوده است، اما طی ۴ سال گذشته – درست یا غلط – دولت خود را به‌طور کلی از ساخت‌و‌ساز کنار کشیده و الباقی واحدهای مسکن مهر را هم به صورت قطره چکانی تخصیص اعتبار کرده است. آیا باید با انبوه‌سازی به معنایی که تاکنون از آن سراغ داشتیم خداحافظی کرد؟
تامین مالی انبوه‌سازان در دست‌انداز
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان تند‌ترین انتقادات را نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی دارد. وی با بیان اینکه بسیاری از انبوه‌سازان در حال خروج از این شغل هستند، می‌گوید: با توجه به وضعیت موجود، شرایط بهتری در آینده را نیز متصور نیست و معتقدم شاهد مرگ تدریجی شغل انبوه‌‌سازی هستیم. طبق آمار مرکز آمار ایران، رشد صنعت ساختمان در سال ۹۵، ۴.۵- بود که نشان می‌دهد ساخت‌و‌ساز مسکن کاملا متوقف شده است.
پورحاجت با اشاره به آمارها درباره صدور پروانه‌های ساخت تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد که حجم ساخت‌و‌ساز نسبت به دوران رونق کاهش چشمگیری داشته و علت آن نیز عدم رغبت سرمایه‌گذاران برای ورود به این عرصه و ریسک بالای فروش مسکن است. دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان با بیان اینکه نظام بانکی در دولت یازدهم به بهانه مبارزه با تورم، پرداخت وام را به انبوه‌ساز متوقف کرد، گفت: تامین مالی انبوه‌سازان با سیاست‌های بانکی دولت به دست‌انداز افتاده و رگ حیاتی آنها قطع شده است. وی توضیح داد: در سال گذشته خط اعتباری ۱۵۰ میلیونی که بابت هر واحد مسکونی به انبوه‌ساز داده می‌شد، متوقف شد؛ این در حالیست که ۸۰ درصد نقدینگی انبوه‌سازان از محل منابع بانکی تامین می‌شود که در حال حاضر این منابع نیز محدود شده است.
تمدید وزارت آخوندی، کابوس انبوه‌سازان
یک انبوه‌ساز نیز با بیان اینکه ادامه سیاست های فعلی کابوس انبوه‌سازان است، به «کسب‌وکار» گفت: مهم‌ترین مشکل انبوه‌سازان نبود سیاست حمایتی از ساخت مسکن است، به صورتی که دولت تنها به طرح‌های انبوه‌سازی در بافت فرسوده تسهیلات می‌دهد و کار کردن در بافت فرسوده هم برای انبوه‌ساز دردسرها و مشکلاتی دارد که بسیاری از آنها عطای این کار را به لقایش می‌بخشند. عباس صمدبین دشواری تجمیع واحدهای خرد در بافت فرسوده، هزینه‌های اضافه و مشکلات ایمنی و تخریب را موجب بی‌رغبتی انبوه‌سازان به فعالیت در این محدوده‌ها دانست و افزود: واقعیت این است که برای مردم خرید خانه فقط برای سرپناه نبوده و به صورت سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کردند اما اکنون رکود بازار موجب شده خرید و فروش و گردش سرمایه در این بازار بسیار کاهش پیدا کند و انبوه‌سازان حتی برای فروش واحدهای متراژ پایین با مشکل مواجه باشند. وی با بیان اینکه انبوه‌سازان باید از تسهیلات تشویقی بهره‌مند باشند، افزود: تمام بخش‌های تولید و صنعت از تسهیلات حمایتی برخوردار شدند اما بی‌مهری دولت به انبوه‌سازان موجب شد این صنف از هیچ حمایتی برخوردار نشوند. این انبوه‌ساز با پیش‌بینی انتخاب مجدد آخوندی به وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: وزیر قطعا در رای گرفتن از مجلس موفق خواهد بود چون طیف اکثریت نمایندگان بدون توجه به شکست بازار مسکن، از ایشان حمایت می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.