صفحه اصلی / زنگ خطر برای ترانزیت کشور به صدا درآمده است

زنگ خطر برای ترانزیت کشور به صدا درآمده است

قطعا اگر این مشکلات نباشد، تجار افغانی نیز تمایل بیشتری به انتقال کالا از مرزهای ایران دارند، در حال حاضر زنگ خطر این مساله برای ترانزیت کشور به صدا درآمده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا، احمد زمانیان  با اشاره به کاهش بار ترانزیت افغانستان از ایران، در خصوص دلایل این امر عنوان کرد: آنچه مسلم است، این است که تجار افغانی به لحاظ اینکه انتقال بار از بندر کراچی پاکستان برای آن‌ها ارزان‌تر است و مشکلات دست و پاگیر ایران نیز در این گذرگاه‌ها وجود ندارد، تمایل دارند از این مسیر به انتقال کالای خود بپردازند. با این حال به دلیل بروز برخی مشکلات بین پاکستان و افغانستان، این کشورها سعی می‌کنند از بندر عباس برای ترانزیت بار بهره برند.
وی ادامه داد: به دلیل همین مشکلات تجار افغانی ظرف چند ماه گذشته از مسیرهای ایرانی استفاده کردند اما به قدری مشکلات ترخیص و عبور و مرور کالا، خصوصا مشکلات گمرکی، در ایران زیاد است که زمان و هزینه‌های حمل و نقل را بالا می‌برد و همین امر نارضایتی تجار را در پی داشت.
زمانیان با بیان اینکه با کاهش مشکلات بین افغانستان و پاکستان، حجم زیادی از این بارها از مسیر پاکستان ترانزیت می‌شود، عنوان کرد: مهم‌ترین علت این مساله گرفتاری‌های ترانزیت کالا در گمرکات و بالا رفتن قیمت و زمان حمل بار است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تاکید کرد: قطعا اگر این مشکلات نباشد، تجار افغانی نیز تمایل بیشتری به انتقال کالا از مرزهای ایران دارند. در حال حاضر این وضعیت هشداری برای ماست.
زمانیان با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهای شرق آسیا در بنادر کشورهای همسایه گفت: امروز چینی‌ها در بندر گوادر پاکستان در حال کار هستند تا حجم زیادی از کالاهای ترانزیت تا کشورهای آسیای میانه از این بندر عبور کند که در نتیجه این اقدام بندر چابهار تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، چون سرمایه‌گذاری و استفاده از این بندر قرار است با هندی‌ها پیش رود و انجام امور آن سرعتی ندارد. هر روز که ظرفیت‌های بندر گوادر پاکستان افزایش یابد، زنگ خطری برای ماست.
وی اضافه کرد: حدود چهار ماه قبل حجم ترانزیت افغانستان از ایران زیاد بود اما هم‌اکنون این میزان کم شده است. علت آن هم مشکلاتی است که دستگاه‌های دولتی برای ترانزیت به وجود می‌آورند. ترانزیت سه مولفه اصلی دارد که شامل امنیت، سرعت و هزینه است. کشور ما از مولفه امنیت برخوردار است ولی دو مورد دیگر را نداریم. در کشور ما سرعت و زمان ترانزیت بالا رفته و این روی نظر تاجر خارجی تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل دنبال مسیر جایگزین هستند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تصریح کرد: به عنوان نمونه نباید بار ترانزیتی که قرار است توسط یک کشور از مسیر ایران به کشور ثالثی منتقل شود، آنقدر گفتاری و مشکلات داشته باشد. این مشکلات زیاد شده که صاحبان کالا دیگر تمایلی برای ادامه فعالیت ندارند.
زمانیان با بیان اینکه حدود ۱۶ سازمان در حوزه حمل و نقل ترانزیت ذی‌مدخل هستتد که با یکدیگر هماهنگی ندارند، گفت: امروز مشکل دیگری که برای بسیاری از کامیون‌ها پیش آمده این است که در بندرعباس بار همه به ارزیابی می‌خورد و یک کانتینر ممکن است ۸ تا ۹ روز در بندر معطل شود. همین امر باعث می‌شود هزینه این توقف‌ها را نیز شرکت‌های حمل و نقل بپردازند و به ضرر ماست.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.