صفحه اصلی / ارس، دروازه ای برای صادرات محصولات دارویی به کشورهای CIS

ارس، دروازه ای برای صادرات محصولات دارویی به کشورهای CIS

 و نمایندگان سازمان غذا و دارو تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به منطقه آزاد مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  منطقه آزاد ارس، عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در این نشست با اشاره به اینکه تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به سازمان منطقه آزاد ارس می تواند در تسهیل و جلب رضایت فعالان اقتصادی موثر باشد گفت: آزمایشگاه غذا و دارو در منطقه آزاد ارس می بایست به زودی عملیاتی شود.
ایرج حاتمی افزود: سازمان منطقه آزاد ارس حمایت مالی خود را نسبت به تجهیز این آزمایشگاه اعلام کرده است، زیرساخت های آن آماده است تا با کمک سازمان های مربوطه اعمال نظارت در تولید واردات کالاهای سلامت محور آغاز شود.
حاتمی با بیان اینکه راه اندازی آزمایشگاه غذا دارو می تواند، ترخیص داروهای کم یاب را از گمرک سرعت بخشد گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا داروهایی که در گمرک در انتظار تایید سلامت دارو هستند در زمان کوتاه تری در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس افزود: ماهیت مناطق آزاد کشور اقتصادی است پس باید بتوانیم زمینه هایی را برای عرضه محصولات دارویی به بازارهای بین المللی CIS (کشورهای آسیای میانه) فراهم کنیم و این منطقه به مرکز تامین کننده دارویی تبدیل شود.
در ادامه این نشست مدیرکل مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با ابراز رضایت از عملکرد مثبت سازمان منطقه آزاد ارس گفت: سازمان منطقه آزاد ارس بودجه ای برای تجهیز و تکمیل زیرساخت آزمایشگاه غذا و دارو در نظر گرفته است. مباحث آموزشی با همکاران در تبریز انجام شده و آموزش های دیگر هم از طریق تبریز و یا سایر استان ها انجام خواهد گرفت.
بهروز جنت افزود: ما می خواهیم تفویض اختیار انجام شود، تفاهم نامه سراسری بین سازمان غذا و دارو و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور هم منعقد شده است. فقط منتظر تجهیز آزمایشگاه غذا و دارو و آغاز به کار آن هستیم.
جنت توصیه کرد: برای راه اندازی آزمایشگاه غذا و دارو از مشاورین با تجربه در این زمینه کمک گرفته شود.
وی گفت: منطقه آزاد ارس، یکی از مهمترین مرز زمینی ما در کشور محسوب می شود. به همین منظور تجهیز شدن منطقه در صادرات، واردات و کنترلی که برای تولید شکل می گیرد بسیار مهم است.
مدیرکل مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در قراردادهایی که با آزمایشگاه غذا و دارو منعقد می شود یکی از بندهای قرارداد سازمان غذا و دارو هم حضور داشته باشد افزود: اگر این آزمایشها با تایید نهایی سازمان غذا و دارو انجام شود راحت تر می توان نشان ISO که مورد تایید کشورهایی که وارد کننده کالا هستند دریافت کنند.
مدیر سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور هم در این نشست گفت: بهتر است از ابتدا برای راه اندازی آزمایشگاه از مشاورین خبره در این زمینه استفاده شود.
محمد فلاح افزود: منطقه آزاد قشم به عنوان پایلوت مناطق آزاد کشور فعالیتش را آغاز کرده است، با چند داروخانه تفاهم نامه هایی منعقد شده تا داروهایی که وارد منطقه می شود از طریق این داروخانه به داخل کشور عرضه شوند.
فلاح گفت: این آزمایشگاه ها نباید به فعالیت در مناطق آزاد خلاصه شود بلکه باید کشورهای CIS را در بر گیرد.
مدیر سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور در پایان افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان غذا و دارو در نظر دارند تفاهم نامه ای مشترک منعقد کنند تا به صورت مستقیم در ورود دارو و تجهیزات پزشکی به داخل کشور نظارت داشته باشند. می بایست از ظرفیت منطقه آزاد ارس به عنوان دروازه های ورودی کشور استفاده کنیم.
این نشست با حضور مدیر سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، نمایندگان سازمان غذا و دارو، معاون اقتصادی، مدیر بازرگانی، مدیرگمرک و مدیر غذا و داروی سازمان منطقه آزاد ارس برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.