صفحه اصلی / افتتاح و بهره برداری از ۶ سد در کشور تا پایان سال

افتتاح و بهره برداری از ۶ سد در کشور تا پایان سال

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  حمید چیت چیان امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از سدهای جامیشان و زمکان در استان کرمانشاه با تبریک دهه کرامت، این سفر را مصادف با ایام پایانی دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم دانست.
وی اشاره ای به فعالیت های سد سازی در کشور داشت و افزود: با سدهای جامیشان و زمکان مجموعا ۳۴ سد در ۴ سال دولت یازدهم به بهره برداری رسید یا آبگیری شد.
وزیر نیرو ادامه داد: مجموع آبی که این ۳۴ سد تنظیم و استحصال می کند برابر ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: از چند سال قبل ما در کشورمان سد سازی داشتیم اما از دهه ۳۰ سدسازی نوین در کشور ما آغاز شده است.
چیت چیان گفت: در این دوره مهم و به سبک جدید در قبل از انقلاب مجموعا ۴ میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب با کل سدهایی که ساخته شده بود، آب تنظیم شد و در خدمت مردم قرار گرفت که اگر این مقدار را به دوره ۲۰ سال سدسازی قبل از انقلاب تقسیم کنیم در هر سال حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب استحصال و تنظیم شده است.
وی ادامه داد: با همین فعالیت سد سازی از اول انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم با مجموع سدهایی که ساخته شد ۱۹ میلیارد و ۱۶۸ میلیون متر مکعب آب تنظیم و استحصال شد که اگر این مقدار را به ۲۵ سال یعنی از سال ۵۷ تا سال ۹۲ که شروع کار دولت یازدهم بوده است، به طور متوسط سالی ۷۶۶ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این در حالی است که در ۴ ساله دولت یازدهم ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب تنظیم شده است که اگر به ۴ سال تقسیم کنیم در هر سال یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده است.
وی ادامه داد: اگر این میزان را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم در هر سال به میزان ۲.۲ برابر سال های قبل از انقلاب کار استحصال آب در هر سال انجام شده است و اگر با دوره بعد از انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم مقایسه کنیم در هر سال ۱.۵ برابر سال های گذشته توانستیم  آب را استحصال و تنظیم کنیم.
چیت چیان تاکید کرد: این نشان دهنده یک حرکت عظیمی است که در غرب کشور، شمال کشور، حتی مناطقی چون سیستان و بلوچستان اقدامات بسیار بزرگی را توانستیم به دست توانمند متخصصین، مهندسین، کارگران و مدیران کشورمان انجام دهیم.
وی از بهره برداری از ۶ سد جدید در کشور تا پایان سال ۹۶ خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۶ نیز تاکنون این دو سد پانزدهمین و شانزدهمین سد هستند که به بهره برداری رسیده و یا آبگیری شده است. انصافا کار خیلی بزرگی انجام شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: شما سدسازی های این دوره از دولت را برابر ابتدای فعالیت های سدسازی فرض نکنید چرا که در آن دوره به دنبال ساختارهایی رفته ایم که با حجم کمتر کار، آب بیشتری را بتوان استحصال کرد.

وی افزود: هر چه که از آن دوره گذشتیم و به دوره اخیر نزدیک شدیم، سختی کار بیشتر و امکان استحصال آب از یک سد کمتر شده است اما علی رغم این سختی ها مجموع استحصال آب از سد افزایش پیدا کرده است.
وزیر نیرو گفت: ما در این دوره نیامدیم اعتباراتی را که داشتیم به طور متوسط بین همه طرح ها توزیع کنیم، بلکه از بیش از ۱۴۰ طرح سدسازی که در ابتدای شروع فعالیت دولت دوازدهم ۵۰ طرح را هم به لحاظ اولویت بندی هم تطبیق با معیارهای فنی، اقتصادی و زیست محیطی  کنار گذاشتیم و این باعث شد، منابع ما صرف حدود ۱۰۰ طرح شود که اینها سریعتر به نتیجه برسد.
وی افزود: ما در این دولت تلاش کردیم هی سد اضافه نکنیم و فقط ۳ تا ۴ سد به دلیل ضرورت آب شرب ناچارا اضافه و آغاز شد که از آن جمله سدی در همدان  و ۲ سد در منطقه خوزستان برای نجات از آب شور برای حفظ حیات اقتصادی و زیستی آن منطقه بود که ضرورت داشت.
چیت چیان خاطرنشان کرد: با این دو سد زمکان و جامیشان که آبگیری شد، ۵ سد در این دوره ۴ ساله در استان کرمانشاه به بهره برداری رسید که ۴ سد مربوط به وسیله شرکت آب منطقه ای و یک سد داریان به وسیله شرکت آب نیرو بود.
وی به تاریخچه وضعیت آب از نظر خشکسالی و …در کشور تاکید کرد: در ۱۰ سال اخیر هیچگاه میزان بارندگی در کشور ما به متوسط نرسیده است که نشان دهنده شرایط سختی است که دولت به آن توجه کرد و اعتباراتی را به این منظور اختصاص داد.
وزیر نیرو افزود:  ۸ میلیارد دلار با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به این طرح های ویژه اختصاص پیدا کرد که صفحه جدیدی را در صنعت آب کشور باز کرد و جهش عظیمی ایجاد شد.
وی با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: ایشان با دید بسیار بسیار عمیقی که نسبت به این مسئله داشتند و با موافقتی که کردند یک اقدام بی سابقه اتفاق افتاد که نشان دهنده عمق توجه ایشان به این مسئله است که با عنایت ایشان توانستیم در این سطح گسترده کار کنیم.
چیت چیان با اشاره به اجرای طرح ملی سامانه گرمسیری در استان های کرمانشاه و ایلام گفت: اگر ما هزینه سامانه گرمسیری را تقسیم بر ۲ کنیم، این مقدار به اضافه اعتباراتی که برای سدسازی ها در این استان انجام شده است، از آذر ۹۳ تا امروز سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای آب استان کرمانشاه هزینه کرده اند.
وی افزود: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا نیمه اول سال ۹۷ در این استان هزینه خواهد شد که کار بی سابقه ای است.
وزیر نیرو گفت: با توجه به اعتبارات فوق در هر ساعت به اندازه یک میلیارد تومان کار آبی در استان کرمانشاه انجام شده است که کل طرح های ویژه و مشمول اعتبارات صندوق را شامل می شود که یک رکورد بی سابقه است.
وی فعالیت دولت یازدهم در آبرسانی روستایی طی سال ۹۵  را بی سابقه دانست و گفت: در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۹۸۰ روستا آبرسانی شده است که برابر با ۱۰ سال فعالیت آبرسانی قبل از این دولت است که نشان دهنده توجه عمیق دولت به این موضوع است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.