صفحه اصلی / شاخص ۱۹۲ واحد دیگر بالا رفت

شاخص ۱۹۲ واحد دیگر بالا رفت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در معاملات امروز بیش از ۶۴۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال در ۴۸ هزار و ۹۶۰ نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۶۲ واحد بالا رفت.
شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۶۰ واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۴۵ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۳۷۲ واحد رشد کرد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند، ۲۳۳ واحد افزایش یافت اما شاخص بازار دوم بورس ۱۶۵ واحد افت کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، اخابر (مخابرات) و پرداخت (به پرداخت) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص برجای گذاشتند. اما پارسان (نفت و گاز پارسیان)، حکشتی (کشتیرانی)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) با تاثیر منفی، مانع رشد بیشتر شاخص شدند.
برترین گروه بورسی در بازار امروز به گروه فلزات اساسی تعلق داشت که در آن ۱۵۷ میلیون سهم به ارزش ۲۸۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه رایانه به ارزش ۲۲۹ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۱۷۳ میلیارد ریال در رده های بعدی از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند.
بیشترین رشد قیمت در معاملات امروز نیز به فولاد مبارکه با هشت درصد اختصاص یافت. نمادهای نیرومحرکه، سیمان بهبهان و به پرداخت با افزایش پنج درصدی در رده های بعدی قرار داشتند.
**معامله ۱۶۹ میلیون ورقه بهادار در فرابورس
نخستین روز مبادلاتی مردادماه در فرابورس ایران با دادوستد بیش از ۱۶۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش نزدیک به ۹۲۳ میلیارد ریال همراه بود.
شاخص فرابورس نیز با رشد حدود نیم واحدی در ارتفاع ۹۲۴ واحدی قرار گرفت.
اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم نیز به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی، صدرنشین تابلو اوراق با درآمد ثابت شد. در این تابلو، بیش از ۴۷۹ هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از ۴۶۶ میلیارد ریال دست به دست شد.
بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای فرابورسی به نام نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس ثبت شد. 
از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار و مواد ویژه لیا با بیشترین کاهش قیمت تا سقف پنج درصدی روبرو شد.
همچنین، بیش از ۶۶ هزار ورقه اوراق تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش نزدیک به ۵۱ میلیارد ریال در بازار امروز، خرید و فروش شد.
این اوراق در دامنه قیمتی ۷۴۶ هزار تا ۷۸۰ هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفتند.
**روند رو به رشد بورس در هفته های اخیر
کارشناسان درباره چرایی رشد شاخص بورس و رونق معاملات در روزهای گذشته، به عواملی مانند رشد نرخ کامودیتی ها (مواد پایه و فلزی)، تعدیل های مثبت در گزارش های سه ماهه شرکت ها و کاهش جذابیت سود اوراق با درآمد ثابت اشاره می کنند.
شاخص بورس در روزهای اخیر، از وضعیتی مطلوب برخوردار شد؛ به گونه ای که در هفته گذشته، شاخص بورس ۶۵۳ واحد (معادل ۰.۸ درصد) رشد کرد.
روند رو به رشد بازار بورس در هفته های گذشته، در حالی است که در خردادماه و اوایل تیرماه، بازار بورس با افت حجم معاملات و همچنین نزول شاخص روبرو بود.
یک کارشناس بازار سرمایه درباره چرایی رشد شاخص بورس و رونق معاملات به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تحولات مثبتی در اقتصاد رخ داده که باعث رونق بازار سرمایه شده است که از جمله آنها می توان به بهبود وضعیت بنیادی شرکت ها اشاره کرد.
«فرزاد مسافری راد» افزود: برخی گروه های بورسی مانند پالایشی ها و فولادی ها، تعدیل های خوبی را ارایه کرده اند، همچنین رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و فلزی) تاثیر مثبتی بر شرکت های بورسی گذاشته است.
وی ادامه داد: کاهش نرخ اوراق با درآمد ثابت و کاهش سود بانکی نیز بر افزایش جذابیت شرکت های بورسی تاثیرگذار است. در روزهای اخیر شاهد کاهش سود «اوراق اخزا» به حدود ۲۰ درصد بودیم؛ همچنین بانک مرکزی و مجلس نیز کاهش سود بانکی را پیگیری می کنند.
مسافری راد به گزارش های سه ماهه شرکت ها، اشاره کرد و ادامه داد: گزارش های سه ماهه نشان می دهد وضعیت شرکت های بهبود یافته و در آنها تعدیل های مثبت صورت گرفته است.
وی افزود: البته به نظر می رسد عملکرد شرکت ها در گزارش های سه ماهه از جمله شرکت های فولادی و فلزی، بهتر از آن چیزی باشد که در این گزارش ها اعلام شده است.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نرخ کامودیتی ها در بازارهای جهانی، نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و بعید است مانند گذشته افت کند.
«البته باید توجه داشت شرکت ها در پیش بینی های مالی خود نرخ کامودیتی ها را پایین لحاظ کرده اند که می تواند باعث تعدیل های مثبت در آینده شود».
وی درباره چشم انداز بازار سرمایه نیز گفت: در کوتاه و میان مدت، بورس از روندی به رشد برخوردار می شود که البته شیب آن، ملایم و معقول است؛ بنابراین، نباید انتظار رشد سریع و جهش پایدار از بورس داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.