صفحه اصلی / استارتاپ شما با چه سرعتی باید رشد کند؟

استارتاپ شما با چه سرعتی باید رشد کند؟

اگر موسس یک استارتاپ هستید، برای لحظاتی ذهن خود را آرام کنید و حداکثر درآمد و کف رشدی را که در ۳ سال آینده برای آن نیاز دارید تصور کنید. این ارقام را یادداشت کرده و آن را با رشد و درآمد ۱۲ ماه گذشته‌ی خود مقایسه کنید تا درصد رشد مورد نیازتان را پیدا کنید.
نکته‌ی مهم در این مسئله این است که هیچ پاسخ روشنی برای این سوالات و تصورات وجود ندارد. این که شما چه مقدار ریسک برای کسب و کار خود در نظر داشته باشید و بخواهید این ریسک را در چه مدت انجام دهید، تصمیماتی کاملا شخصی هستند. اما اگر بتوانید منطقه‌ی به اصطلاح «امن» خود را پیدا کنید و با توجه به آن تصمیمات لازم را بگیرید، برنامه‌های مالی و ریسکی شما اصولی خواهند بود.
به عنوان مثال اگر به رشد نمایی (Exponential) نیاز دارید و می‌خواهید در هر سال ۱۰۰ درصد رشد داشته باشید، به طور قطع به سرمایه‌گذاری خارجی آن هم از نوع سرمایه‌گذاران بزرگ و ریسک‌پذیر نیاز خواهید داشت.
اگر مدیر محافظه‌کاری هستید و قصد دارید رشدی کمتر از ۵ درصد در هر سال داشته باشید، به احتمال زیاد با جریان درآمدی کنونی و بدون نیاز به کمک‌های خارجی می‌توانید به این رشد برسید. در واقع، محافظه‌کاری در این موقعیت شما را از دردسرها و استرس‌های زیاد دور نگه می‌دارد.
اکثر کارآفرینان، مدل رشدی بینابین دو مثال گفته شده دارند. آنها می‌خواهند که استارتاپ خود را با سرعتی ثابت و مناسب، به بالای پله‌های موفقیت برسانند و در این راه از ریسک‌های بالا خودداری می‌کنند.
اگر جزو کارآفرینان دسته‌ی سوم هستید، به احتمال زیاد می‌توانید با کمک‌های کوچک از اطرافیان یا وام‌های کوتاه‌مدت، رشد خود را تصمین کنید و در کنار آن، از ریسک‌های ناگهانی نیز خودداری کنید.
برای ان نوع از شرکت‌ها، داشتن برنامه‌ای منظم برای اخذ وام و بازپرداخت آن بسیار مهم است. شما باید حداکثر وامی که در طول یک سال نیاز دارید را مشخص کنید و سپس، برنامه‌ی طولانی‌مدت برای کسب درآمد و پرداخت آن را پیاده‌سازی کنید. علاوه بر آن، باید از درآمدی ثابت برای استارتاپ خود مطمئن شوید که با استفاده از آن، بتوانید موتور کاری خود را همیشه روشن نگاه دارید. با این نوع برنامه‌ریزی، می‌توانید حداکثر زمان را تا قبل از مراجعه به سرمایه‌گذار برای خود بخرید. کارشناسان کارآفرینی معتقدند هرچه دیرتر به سراغ سرمایه‌گذار و کمک‌های خارجی بروید، موفقیت شما تضمین‌شده‌تر خواهد بود.
در نهایت تلاش کنید تا سرعت رشد استارتاپ خود را به خوبی به‌دست بیاورید و تمام برنامه‌ریزی‌ها، جلسات، دریافت کمک‌ها و ریبسک‌های در مسیر پیشرفت را بر اساس این سرعت انجام دهید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.