صفحه اصلی / چرا رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی پایین است؟

چرا رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی پایین است؟

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،   5 اتاق بزرگ کشور از اتاق ایران ماموریت گرفته‌اند که پنج شاخص از اصلی‌ترین شاخص‌های فضای کسب‌وکار را مورد بررسی و مطالعات مقایسه‌ای با سایر کشورها قرار دهند تا راهکارهای منطقی برای بهبود وضعیت این شاخص‌ها در ایران ارائه شود.
بر این اساس اتاق تهران اولین گزارش از این گزارش‌های ۵گانه را با عنوان «وضعیت رویه فعلی تجارت فرامرزی به تفکیک واردات و صادرات، مشکلات موجود و راهکارهای پیشنهادی» طی نشستی در اتاق ایران ارائه داد.
در این نشست نمایندگانی از پنج اتاق بزرگ کشور، کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، وزارت اقتصاد، گمرک، سازمان استاندارد، سازمان توسعه تجارت، سازمان بنادر و تعدادی از تشکل‌های اقتصادی حضور داشتند.
اتاق تهران شاخص «وضعیت تجارت فرامرزی و برون‌مرزی کسب‌وکار» را که طبق گزارش بانک جهانی، ایران رتبه پایینی در آن دارد، مورد بررسی قرار داده است.
بر اساس گزارش تهیه شده، بخش قابل توجهی از پرسشنامه‌هایی که بانک جهانی در مورد شاخص‌های محیط کسب وکار از فعالان اقتصادی ایران دریافت می‌کند، از سوی فعالان اقتصادی ایران به طور دقیق و آگاهانه تکمیل نمی‌شوند. آموزش این مسئله می‌تواند راهکار خوبی برای ارسال اطلاعات درست از اقتصاد کشور به بانک جهانی باشد.
مقایسه وضعیت ایران با کشورهای منطقه، کشورهای هم‌سطح ایران که از نظر تجارت فرامرزی شرایط بهتری دارند و کشورهای پیشرو در امر تجارت فرامرزی از بخش‌های کلیدی این گزارش به شمار می‌آید که می توان با اقدامات این کشورها برای بهبود شاخص مورد نظر آشنا شد.
در این گزارش، تأیید گواهی فنی بازرسی برای تجارت و حذف گواهی انطباق کالاهای وارداتی و صادراتی، اصلاح کارمزد استاندارد در امر تجارت، ساده‌سازی الزام صدور وکالت‌نامه رسمی برای کارگزار گمرکی، تسهیل فرآیند تهیه و ارائه گواهی بازرسی، کاهش اسناد لازم برای پذیرش اظهارنامه، ساده‌سازی فرم اظهارنامه‌ها، تسریع ظهرنویسی اسناد گشایش اعتبار، اصلاح کارمزد ثبت سفارش، تعیین دقیق مسیرهای سه‌گانه واردات و صادرات، تعمیم روش‌های تسهیل تجارت به کل واردات و صادرات کالا و حذف فرآیندهای زائد، به عنوان بخشی از پیشنهادات برای بهبود وضعیت کشور در این شاخص عنوان شد.
پس از ارائه گزارش اتاق تهران پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید کرد: باید پیشنهادات به طور کامل ارائه شوند به این معنا که مشخص باشد برای اصلاح هر کدام باید چه ماده قانونی مدنظر قرار بگیرد.
به اعتقاد وی باید در روند اصلاح فرآیندها افرادی از اتاق‌های سراسر کشور درنظر گرفته شوند که پرسشنامه‌ها را دقیق و کامل تکمیل کنند. از طرفی باید تعیین تکلیف وضعیت و مسائل مربوط به حمل‌ونقل کشور را در اولویت قرار دهیم.
سلطانی همچنین عضویت در اتحادیه‌های اقتصادی و گمرکی بین‌المللی که در تعیین رتبه کشور از نظر مطالعات جهانی، اثرگذار است را خواستار شد.
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز در این نشست از استراتژی پارلمان بخش خصوصی مبنی بر تفویض برخی امور اتاق به سایر اتاق‌های سراسر کشور با هدف تحقق اهداف تعیین شده، سخن گفت و تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی اتاق در این دوره بهبود شاخص‌های محیط کسب وکار است که متأسفانه در بخشی از آنها شرایط خوبی نداریم. در همین راستا از اتاق تهران خواسته شد که روی موضوع تجارت فرامرزی مطالعه‌ای انجام داده و راهکارهای پیشنهادی را ارائه دهد.
وی در جمع‌بندی مطالب عنوان شده در این جلسه، تأکید کرد: گزارش تهیه شده باید بر اساس نقطه نظراتی که مطرح شد، اصلاح شود و سپس در اختیار اتاق ایران قرار گیرد تا کمیسیون‌ها و تشکل‌های مربوطه نیز بررسی‌های لازم را روی آن داشته باشند. در نهایت باید گزارش کامل و دقیقی در اختیار داشته باشیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم.
به اعتقاد این عضو هیات رئیسه اتاق ایران لازم است بین بخش‌های مختلف دولتی مرتبط با موضوع و سایر اتاق‌ها هماهنگی شکل بگیرد تا کار به نحو بهتری جلو برود.
طبق این گزارش، اتاق ایران با همکاری دولت و مجلس بررسی چگونگی بهبود محیط کسب‌وکار را در برنامه کاری خود قرار داده است. بر این اساس پنج شاخصی که  را در آنها داریم مورد توجه قرار گرفته است.
مقرر شده است، اتاق مشهد، موضوع ورشکستگی و پرداخت دیون را بررسی کند؛ اتاق تهران وضعیت تجارت فرامرزی و برون‌مرزی کسب‌وکار؛ اتاق اصفهان، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد؛ اتاق تبریز، شروع کسب کار و اتاق شیراز روند دریافت اعتبارات کسب‌وکار را در برنامه کاری خود قرار داده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.