صفحه اصلی / برای رفع بحران تعطیلی کارخانه‌ها راهکار مناسب وجود دارد

برای رفع بحران تعطیلی کارخانه‌ها راهکار مناسب وجود دارد

دولت و بانک مرکزی می‌توان کارخانه‌های تعطیل شده را مجددا باز کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، مهدی کریمی‌تفرشی، به‌عنوان رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی، انتظاراتش از حسن روحانی را اینگونه بیان کرد: استفاده از نیروهای کارآمد و سلامت که در حیطه فعالیت هم علم و تخصص داشته باشند و هم سابقه مدیریت اجرایی مهمترین درخواست‌مان از آقای روحانی است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه رئیس جمهور با استفاده از افراد تحصیلکرده و جوانان کارآمد به وعده های انتخاباتی خود عمل کند، افزود: البته نباید کابینه از افراد باتجربه خالی شود بلکه باید این افراد به‌عنوان مشاور در کنار وزرای جوان، سلامت و کاردان به کار گرفته شوند تا تجربه، کار و علم در کنار یکدیگر به موفقیت مجموعه کمک کند.
بروکراسی‌های اداری در وزارتخانه‌ها به حداقل برسد
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرد: از وزرا و مسئولان وزارتخانه‌های درخواست می‌کنیم تا قوانینی را وضع کنند که بروکراسی‌های اداری را به حداقل برساند تا سرمایه‌گذاران در راهروهای وزارتخانه‌ها برای دریافت موافقت اصولی گرفتار نشوند.
وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید به تعامل با دنیا ادامه دهد تا همانند گذشته در بن بست مراودات بین‌المللی قرار نگیریم، ادامه داد: برای اینکه تا سال ۱۴۰۴ به چشم اندازی که مورد تائید مقام معظم رهبری دست یابیم، می‌بایست در هشت سال پیش‌رو بهترین استفاده را از مراودات بین‌المللی و نیروهای کاردان و سلامت داخلی ببریم تا بتوانیم به رشد و شکوفایی مدنظر رهبر انقلاب برسیم.
کریمی تفرشی اضافه کرد: برخلاف سالیان گذشته که به دلیل تحریم، صنعت‌گران و فعالان در بخش خصوصی مجبور بودند برخی کالاهای اساسی را الزاماً از یکسری کشورهای آسیایی تهیه کنند، امروز می‌توانند در رقابتی منصفانه کالاهایی را به ایران بیاورند که کیفیت و قیمت مناسب‌تری دارد؛ این اتفاق ارزشمندی بود که ماحصل تعامل‌های به وجود آمده بین ایران و بازارهای جهان و خصوصا اروپا بود.
تلاش برای عضویت در سازمان تجارت جهانی
وی باز شدن دروازه بازارهای جهانی روی ایران را عاملی برای رشد و پویایی صنعت‌های مختلف داخلی برشمرد و افزود: متأسفانه امروز ایران در سازمان تجارت جهانی هنوز عضو اصلی نشده و تنها عضو ناظر است؛ درحالی‌که کشوری مانند افغانستان که هیچ صنعتی ندارد در این ارگان مهم بین‌المللی عضو است. باید از همین امروز با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بخش صنعت، این مشکل بزرگ را برطرف کنیم تا با کسب کرسی در سازمان تجارت جهانی، بهتر بتوانیم در بازارهای بین‌المللی، کالاهای خود را عرضه کنیم.
رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها کمبود نقدینگی و تاثیر مستقیم آن در خرید ماشین آلات بروز دنیا و بسته‌بندی مناسب کالاها را یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت کشور خصوصا تولیدکنندگان مواد غذایی دانست و اظهار کرد: به‌دلیل این مشکلات، برخی از شرکت‌های‌مان در زمینه صادرات کالاهای اساسی نمی‌توانند با رقبای خود در بازارهای جهانی رقابت کنند، به همین دلیل از رئیس فعلی و یا آینده رئیس بانک مرکزی درخواست می‌کنم با اعطای وام‌هایی با تعرفه تولیدی به بخش‌های صنعتی، دغدغه‌ها و مشکلات آنها کاهش داده و به این بخش‌های مهم کشور کمک کنند تا خود را به امکانات روز دنیا تجهیز کنند و شرایط‌شان را برای رقابت با هم‌تایان خارجی بهبود بخشند.
وی همچنین در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرد: متأسفانه امروز بنگاه‌های زودبازده و کارخانجات کوچک ورشکسته و تعطیل شده که عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های بانکی و تعطیلی آنها با حکم بانک‌ها از دلایل اصلی بروز این اتفاقات تلخ است. متاسفانه امروز بانک‌ها مالکان صنایع شده‌اند که این اصلاً خبر و اتفاق خوبی نیست.
راهکار برای رفع بحران تعطیلی کارخانه‌ها
کریمی تفرشی اضافه کرد: برای حل این مشکل و معظل بزرگ که رابطه مستقیمی با بیکاری بخش اعظمی از نیروی کار جامعه دارد، باید جلساتی بین مسئولان بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط برگزار شود تا با بخشش دیرکرد وام‌ها و تقسیط بدهی‌ها، مجدداً شرایط بازگشایی این مراکز را فراهم کنیم.
وی در این خصوص افزود: بازگشایی مجدد کارخانه‌ها و مراکز تولیدی باعث می‌شود بسیاری از افراد که در این مدت بیکار شده‌اند، دوباره به عرصه کارآفرینی کشور بازگردانده شوند تا از یکسو به رشد و شکوفایی بیشتر صنعت کشور کمک شود و از سوی دیگر جمعیت بیکار کشور که اکثریت آنها جوانان تحصیلکرده هستند، کاهش یابد.
رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: مطمئنا با استفاده از نیروهای جوان و تحصیلکرده دانشگاه‌ها در این بنگاه‌های اقتصادی، شرایط را برای کسب تجربه این افراد و خروج این بخش‌های مهم صنعتی از رکود فراهم کنیم. 
حرکت چرخ‌های بزرگ صنعت با همدلی
وی در ادامه تاکید کرد: مطمئنا اگر قوانینی تصویب شود که منافع شرکت‌های تولیدکننده و خصوصی در اولویت قرار بگیرد و حمایت‌های مالی و معنوی از صنایع، به‌صورت عادلانه انجام شود، این شرکت‌ها با نوسازی و تجهیز امکانات‌شان، در رشد و شکوفایی نقش مستقیمی خواهند داشت. قطعا حرکت دادن چرخ‌های بزرگ صنعت به تنهایی امکانپذیر نبوده و همه باید در این موضوع یکدست و همدل شوند.
کریمی تفرشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تحولات اقتصادی منطقه و تاثیر آن بر اقتصادی کشور اظهار کرد: متاسفانه ترکیه زودتر از ایران توانست از بحران به‌وجود آمده در قطر استفاده کرد و خیلی زود قفسه‌های فروشگاه‌های این کشور عربی، پر از جنس‌های ترکیه‌ای شد.
وی اضافه کرد: اگر در تحلیل‌ها و بررسی‌های‌مان در بخش صادرات زمان را از دست ندهیم، از چنین فضاهایی می‌توانیم به بهترین شکل برای افزایش صادرات غیرنفتی و معرفی بهتر محصولات داخلی خود به کشورهای همسایه استفاده کنیم.
تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت
رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها با اشاره به اینکه قطر سالیانه سه میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران در این موضوع بسیار اندک است، تصریح کرد: اگر شرکت‌های تولیدی و خصوصی کشور مورد حمایت دولت قرار بگیرند، می‌توانند با صادرات محصولات خود به چنین کشورهایی، برای ایران ارز آوری داشته و به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنند.
وی با تأکید بر اینکه وضعیت نفت پایدار نبوده و نمی‌توان برای سال‌‎های آتی روی درآمدهای نفتی حساب کرد، افزود: امروز قیمت یک بشکه زرشک با ارزش افزوده، ۹ برابر قیمت یک بشکه نفت است که این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری روی برخی از محصولاتی که مختص به کشور ایران است، می‌تواند اتفاقات مثبت بسیاری را در بخش اقتصاد کشور رقم بزند.
کریمی تفرشی در پایان در مورد بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر برای این وزارتخانه، وزیری کارآمد، دلسوز و چابک معرفی شود و سه قائم مقام در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت مورد استفاده قرار بگیرند که هر کدام در حیطه فعالیت خود همانند یک وزیر عمل و گزارشی فعالیت‌های خود را به وزیر اعلام کنند، بسیاری از مشکلات موجود برطرف می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.