صفحه اصلی / استفاده بهینه از فناوری برای تحرک بازار

استفاده بهینه از فناوری برای تحرک بازار

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از گسترش تجارت، چرا که خریداران در پی این مهم هستند که در کوتاه‌ترین زمان نیاز خود را خریداری کنند. اتاق اصناف ایران نیز از مدتها پیش این ضرورت را احساس کرده است و اقدام به تاسیس رسانه تعاملی اینترنتی اصناف ایران(تابان) و سامانه آموزش مجازی اصناف ایران (سامان) کرده است تا در سایه این سامانه‌ها اصناف به‌خصوص واحدهای سنتی کوچک از گردانه تحولات روز عقب نماند و خود را با تغییرات روز وقف بدهند.
لطفا در ابتدا درباره لزوم تاسیس رسانه اینترنتی تعاملی اصناف ایران (تابان) توضیح بدهید؟
امروزه استفاده از اینترنت در زندگی مردم گسترده و همین عامل باعث شده که شیوه‌های اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط با افکار عمومی تغییر کند از این‌رو با عنایت به ضرورت ارتباط دائم تشکل‌های صنفی با یکدیگر و با متصدیان واحدهای صنفی و به منظور ارائه گزارشات، آموزش، اطلاع رسانی و دسترسی آحاد جامعه به محتوای صوتی و تصویری مرتبط با حوزه اصناف با استفاده از فناوری‌های فضای مجازی و بهره‌گیری از تخصص و نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، اتاق اصناف ایران با کمک بنیاد فرهنگی اصناف ایران نسبت به راه‌اندازی رسانه تعاملی اصناف با نام تابان اقدام کرد.
سرمایه‌گذاران اصلی رسانه تابان چه کسانی هستند و این رسانه با چه میزان از سرمایه راه‌اندازی شد؟
اتاق اصناف ایران با سرمایه‌گذاری ۴۵میلیارد ریالی هلدینگ توسعه اعتماد مبین و همراه اول بعنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه و کسب مجوز از اپراتور رسمی iptv و با پوشش شبکه و اینترنت رایگان شرکت همراه اول به ارائه برنامه روزانه زنده و ضبط شده برای اصناف مبادرت خواهد کرد. زیر ساخت نرم افزاری این پروژه با بهره گیری از برترین کراس پلتفرم بومی و زیر ساخت سخت افزاری مبتنی بر پلتفرم سیسکو به عنوان برترین فناوری استریمینگ در دنیا است.
با چه اهدافی اتاق اصناف ایران اقدام به تاسیس این رسانه کرد؟
اتاق اصناف ایران، با هدف ساماندهی امر آموزش در جامعه ۶میلیونی اصناف و ارتقای سطح علمی و مهارتی شاغلین در واحدهای صنفی و خانواده ۲۴ میلیونی ایشان و با توجه به ضرورت برقراری ارتباط دائم تشکل‌های صنفی با متصدیان بنگاههای اقتصادی صنفی و اطلاع رسانی سریع و دسترسی فراگیر آحاد جامعه به محتوای صوتی و تصویری مرتبط با حوزه اصناف نسبت به راه‌اندازی رسانه تعاملی اصناف (تابان) کرد.
همانگونه که می‌دانید آیین رونمایی از این دو پروژه بزرگ در روز ملی اصناف و با حضور آقای دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و این شروع سریع و شتابان اتاق به بهرگیری از فضای مجازی در توسعه و رونق کسب و کار و تسهیل در ارایه خدمات به مردم عزیزمان است.
اتاق اصناف ایران در هفته ها و ماههای جاری طرح‌های بزرگ دیگری را به منظور حمایت و توانمند‌سازی واحدهای صنفی در رقابت سالم و فعالیت برابر در هر دو فضای فیزیکی و مجازی، راه‌اندازی دانشگاه مجازی اصناف و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان مشتاق فعالیت در واحدهای صنفی حوزه تولید، توزیع و خدمات در دست اقدام دارد و امیدوار هستیم که بزودی از این طرح‌ها یکی پس از دیگری رونمایی کنیم.
رسانه تابان شامل چند سرویس است؟
رسانه تابان شامل ۲ سرویس اصلی و فرعی است در سرویس اصلی رسانه تابان، اخبار و رویدادهای زنده، مصاحبه‌ها، گفت‌وگوهای خبری و تحلیلی ارائه می‌شود و در سرویس فرعی رسانه تابان نیز امکان خدماتی از قبیل: سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک، نشر الکترونیک و ارائه خدمات بانکی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
نحوه دریافت و دسترسی به این نرم افزار چگونه برای علاقه‌مندان و متقاضیان فراهم می‌شود؟
این رسانه از طریق اپلیکیشن (تابان) که در حال حاضر در بخش دانلود نرم افزار بر روی وب سایت اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران به نشانی www. otaghasnafeiran. ir قابل دریافت و بهره‌برداری است.
لطفا درباره هدف از تاسیس سامانه آموزش مجازی اصناف ایران (سامان) نیز بگویید؟
این سامانه با هدف ساماندهی امر آموزش و ارتقاء سطح علمی و آگاهی بیش از ۶ میلیون نفر شاغل در واحدهای صنفی و بیش از ۲۴ میلیون نفر خانواده ایشان راه‌اندازی شد. ویژگی‌های این سامانه عبارت است از بهره‌برداری از برترین پلت فرم نرم افزاری آموزش مجازی تولید شده توسط متخصصان داخلی، امکان دسترسی به محتوای آموزشی از طریق تمامی دستگاه‌ها مانند: موبایل، ستاپ باکس، کامپیوتر، تبلت و…، بهره‌برداری از برترین و گسترده‌ترین شبکه توزیع محتوا درکشور به‌عنوان زیرساخت و در نتیجه افزایش سرعت ارسال اطلاعات به بازدیدکنندگان و کاهش زمان بارگذاری محتوا، بهره‌برداری از برترین زیرساخت‌های پردازشی، ذخیره‌سازی و تجهیزات امنیتی، تخصیص حجم ترافیک اینترنت رایگان برای مشترکین همراه اول و تهیه محتوای آموزشی در استودیوی مجهز به امکانات ضبط محتوای آموزشی است.
همانگونه که اشاره کردم اصناف هیچ راهی جز همراهی با فناوری روز کسب وکار و توانمندشدن و تغییر مدلهای کسب ندارند. و لازم است که خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم و برای ورود پرقدرت و سریع به بازار مجازی مجهز شویم.
رییس اتاق اصناف ایران در همایش روز ملی اصناف توانمند‌سازی اصناف و جلب اعتماد مردم به اصناف را به عنوان دوهدف اساسی اتاق اصناف در سال ۹۶ عنوان کرد. آیا سامانه «تابان» و «سامان» می‌تواند اتاق اصناف را در این راستا کمک کند؟
برنامه توانمندسازی اصناف از سوی رییس اتاق اصناف ایران در ابتدای سال هدفگذاری شد و هبات رییسه اتاق تمام ارکان اتاق را برای تحقق آن بسیج کرد.
بدون تردید نخستین گام برای تحقق این هدف و تبیین ضرورت انجام آن و ایجاد تغییر، آموزش علوم روز کسب وکار است و باید کسب و کارهای خرد که توان هزینه برای ورود به تجارت الکترونیک را ندارند مورد حمایت قرار بدهیم وگرنه بزودی سونامی تعطیلی بنگاه‌های صنفی را شاهد خواهیم بود. باید بنگاههای صنفی مدلهای جدید کسب را بیاموزند و شیوه‌های کسب خود را با دیگران مقایسه کنند و برای ورود به عرصه‌های نوین کسب وکار اماده شوند. ایجاد بستری ارزان برای ورود بنگاههای کوچک وظیفه ماست. بنگاهها از اتاق انتظار دارند تا از کسب آنها حمایت و پشتیبانی کند. نمیتوانیم نسبت به سرنوشت بیش از ۳ میلیون بنگاه صنفی و اقتصادی کوچک و متوسط بی‌تفاوت باشیم. به همین منظور امسال از سوی هیات رییسه اتاق سال “توانمندسازی اصناف و ارتقای اعتماد عمومی مردم” نامگذاری شد. توانمند‌سازی از دو طریق عمده آموزش به علوم و فنون روز و ورود به کسب وکار مجازی ممکن است. همچنین برای اعتمادسازی نیز باید تولیدات و خدمات خوب و با کیفیت و قیمت مناسب به مردم ارائه شود. دیگر نمی‌شود در بنگاه خود تابلو بزنبم جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود. دیگر نمی‌توانیم کالاهای بدون پشتوانه تعمیر و نگهداری عرضه کنیم. نمی‌توانیم کالای بدون شناسنامه عرضه کنیم؛ باید در قبال تولید و خدمات ارائه شده پاسخگو و مسئول باشیم تا اعتماد مردم به کالای ایرانی و خدمات فنی افزایش یابد.
از چه زمانی به فکر راه‌اندازی این سامانه‌ها افتادید‌؟
سه سال پیش در اتاق اصناف طرح «بازار الکترونیک رسمی اصناف ایران» که ماحصل مطالعات عمیق و جامعی بود، روی میز هیات رییسه اتاق اصناف ایران قرار گرفت. در این طرح برای همه اصناف ایران بازار مجازی ایجاد می‌شد و هر بنگاه و واحد صنفی علاوه بر یک فروشگاه در وضعیت فیزیکی ، یک واحد در فضای مجازی نیز داشت و به هر دوشیوه به ارائه خدمات می‌پرداخت. در این طرح زنجیره تامین و تولید تا مصرف مورد توجه بود و اجرای آن میتوانست بسیاری از طرحهای دولت از جمله مبارزه با کالای قاچاق و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات و همچنین توان پشتیبانی بازار از نیاز جامعه را به سرعت سازماندهی، عملیاتی و تسهیل کند. این طرح بنا بر دلایلی متوقف شد و از ماهها پیش مجددا بر روی میز اجرا قرار گرفته است. جالب است بدانیم که مدل ناقص و کوچکی از همین طرح هم اینک از سوی برخی شرکتهای دولتی و خصوصی که ارتباط بسیار محدودتری با اصناف دارند، بصورت آزمایشی اجرا می‌شود؛ اما اجرای پروژه بازار الکترونیک اصناف ایران تاثیر شگرفی و وسیعی بر بازار خواهد گذاشت.
تا چه میزان به موفقیت این سامانه‌ها امیدوار هستید؟
اتاق اصناف ایران برای اجرای این پروژه ها حمایت جدی و پشتیبانی دولت به خصوص معاون اول رییس جمهوری،وزارت صنعت ، وزارت کار و هلدینگ توسعه اعتماد مبین را دارد.
تیمی ازکارشناسان و محققین با انگیزه و زبده تشکیل شده است و تمام تجربیات کشورهای جهان اخذ و مراکز پژوهشی کشور به خصوص مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مرکز مطالعات و بررسیهای بازرگانی وزارت صنعت از آن پشتیبانی می کنند.
ما به توفیق این طرحها بسیار زیاد امیدواریم. چرا که اولا اجرای این طرح‌ها بسیار ضروری است و امروز هم حاکمیت و هم اصناف به این درک و دریافت مشترک رسیده‌اند که باید فناوری جدید را در کسب‌وکار خود مورد توجه قرار بدهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های مجازی که به صورت فراگیر در حال احاطه بر کسب و کارهای کوچک هستند واقعیتی غیر قابل تردید هستند. مردم از این فروشگاه‌ها استقبال خوبی کردند پس باید ما هم در مسیر محتوم و در راستای مدل‌های جدید کسب وکار تجهیز شویم.
و ثانیا اجماع و حمابت خوبی از این طرحها شکل گرفته و هیچ ارگان و دست گاهی جز اصناف امکان تحقق ایت برنامه ها را ندارد.
آیا اتحادیه‌ها از این سامانه‌ها استقبال کردند؟
اتحادیه‌هایی که با ورود شرکت‌های بزرگ در حوزه واردات و فروش کالا و یا ارائه خدمات تحت تاثیر قرار گرفتند بیش از دیگر اتحادیه‌ها که در مرحله بعدی تاثیر این مدل فروش قرار دارند؛ استقبال کرده اند. برخی از این اتحادیه‌ها مدتها منتظر بودند تا اتاقهای ذیربط و بالادستی شان اقدام کنند و وقتی در ابتدا در اتاقها کار با کندی پیش رفت خود اتحادیه‌ها وارد شدند. اما هم اینک محور کارها را اتاق ایران بر عهده گرفته و با جذب سرمایه‌گذاری ، بزرگترین زیرساختها را در دست طراحی واجرا دارد و تا پایان تابستان این امکانات برای بهره گیری در اختیار اصناف کشور قرار می‌گیرد.
نبود تحرک در بازار یکی از بزرگترین مشکلات بازار است فکر می‌کنید این سامانه‌ها تاثیری در تحریک تقاضا ایجاد می‌کند؟
به نظر من مجموعه این سامانه‌ها رونق و انگیزه در بازار فروش بنگاه‌های کوچک را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.در کنار این مدلهای اقتصادی باید کار فرهنگی عمیقی نیز صورت بگیرد؛البته نگاه بازار به مشتری بسیار تغییر کرده است و باید همه مان کمک کنیم تا فهم بازار از مشتری بیشتر از وضعیت موجود تغییر کند؛ لازم است که رابطه یکسویه بین بنگاهها با مردم به رابطه دوسویه و مسولانه تغییر کند. و بنگاهها به خواست و سلیقه و بودجه مردم در تولیداتشان توجه کنند و نگاه صرفا اقتصادی و مالی بر بازار حاکم نباشد
آیا در اجرای کردن این طرح‌ها سرمایه‌گذاری با اتاق اصناف ایران همکاری می‌کند؟
بزرگترین سرمایه‌گذار پروژه‌های اصلی و حیاتی اتاق اصناف ایران هلدینگ توسعه اعتماد مبین است. این هلدینگ با هدف‌گیری بلند و با انگیزه بسیار قابل توجهی به این بخش وارد شده است و به اعتقاد من این حضور تاثیر خوبی بر بازار کسب و کار اینترنتی خواهد گذاشت. همراه اول هم توان نرم افزاری بالا و هم امکانات سخت افزاری وسیع و هم پشتبانی‌کننده بزرگی برای این طرحها خواهند بود و حضورشان در توسعه بازار مجازی اصناف امید بخش است.
بزودی با این حمابتها ۵ پروژه بزرگ در حوزه کسب و کار نوین افتتاح خواهد شد که موجب توانمندی اصناف و رونق بازار و طآسایش و اطمینان مردم از کیفیت و قبمت کالاها و خدمات را موجب خواهد شد.
این پروژه‌ها تحول بزرگی در حوزه اقتصاد غیردولتی و به خصوص بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط ایجاد خواهد کرد.
سرمایه‌گذاری سنگین و قابل اعتنایی برای ورود پرقدرت اصناف به فضای تجارت الکترونیک در حال انجام است و بزودی اتاق بستری را فراهم می‌کند تا بنگاههای کوچک و متوسط کشورمان در شرایط موجود توان رقابت با بنگاههای بزرگ و یا شبکه‌های فروش کالای وارداتی را کسب کنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.