صفحه اصلی / قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم باید با برهم زنندگان نظم عمومی برخورد کند

قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم باید با برهم زنندگان نظم عمومی برخورد کند

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا، محمود صادقی درباره این که وظیفه قوه قضائیه در زمینه آزادی های مشروع جامعه در چه زمینه‌هایی است؟ گفت: در قانون اساسی صراحتا ذکر شده که قوه قضائیه، قوه‌ای مستقل و پشتیبان حقوق اجتماعی و فردی مردم بوده و یکی از  وظایف این نهاد گسترش عدل و آزادی‌های مشروع است.
وی تصریح کرد: این مساله در عمل در حوزه‌های مختلف ظهور و بروز دارد، به‌عنوان مثال دادگستری دستگاهی است که وظیفه دارد تا جلوی تعدی به حقوق مردم را بگیرد واگر اختلافی وجود دارد به حل و فصل خصومت و اختلاف بپردازد.
این نماینده مجلس افزود: در حوزه‌های حقوق مدنی مانند خانواده، اموال، مالکیت، حقوق مالی مردم چه کیفری باشد چه حوزه‌های مربوط به سیاسی یا جایی که حقی تضییع می‌شود، وظیفه اصلی قوه قضائیه این است که احقاق حق کند.
این نماینده اصلاح طلب مجلس در ادامه بیان کرد: در حوزه حقوق عمومی در مقام مدعی العموم قوه قضائیه وظیفه دارد در جایی که به حقوق عمومی تجاوز می‌شود یا جرم جنبه عمومی دارد و احتمالا هم شاکی خصوصی ندارد، ورود کرده و پی گیری کند.
صادقی همچنین درباره این‌که ضرورت برخورد قوه قضائیه با برهم زنندگان نظم عمومی، سخنرانی‌ها و کنسرت‌های مجوزدار تا چه اندازه است؟ گفت: ایجاد نظم در جامعه هم یکی از مصداق هاست که جنبه حقوق عمومی دارد، کسانی که موجب بی نظمی می شوند و نظم اجتماعی را برهم می‌زنند قاعدتا دستگاه قضا وظیفه دارد به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری هر اجتماعی براساس قانون اساسی آزاد است و قوه قضائیه باید از این آزادی پاسداری کند، بخصوص در جایی که اجتماعی صرف نظر از این که در چه زمینه‌ای باشد اما مجوز قانونی دارد، افرادیکه  آن را بهم می زنند  در واقع نظم عمومی را به هم می‌زنند، این‌ها از مصداق‌های آشکار است و از قوه قضائیه انتظار می‌رود به عنوان مدعی العموم ورود کرده و برخورد کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.