صفحه اصلی / موفقیت استارت‌آپ‌ها با بازاریابی محتوایی

موفقیت استارت‌آپ‌ها با بازاریابی محتوایی

محمدجوادی قاضیانی
 که محتوا و بازاریابی به وسیله محتوا در آن نقش بسیار مهمی دارد و در تمام مراحل همراه بازاریابی درون‌گراست.
به گزارش کسب و کار نیوز، با نگاهی به استارت‌آپ‌های موفق این نکته را درمی‌یابیم که محتوای مناسب و باکیفیت نقش بسزایی در موفقیت آنها داشته است. استارت‌آپ‌هایی که هم‌اکنون کسب‌وکار شده‌اند مانند دیجی‌کالا، شیپور و… همه برای بازاریابی و جذب مشتری از محتواهای مناسب استفاده می‌کنند. یعنی محتوایی را ارائه می‌دهند و براساس آن محتوا افرادی که به آنها نیاز دارند، آنها را پیدا می‌کنند و در گام‌های بعدی آن نیاز را با فروش کالا و خدمات به آن افراد پاسخ می‌دهند.
مثلا استارت‌آپ «من مامانم» که مخصوص بانوان باردار و بانوانی است که کودکانی تا محدوده سنی ۳-۴ سال دارند. این استارت‌آپ ابتدا محتوایی را برای این گروه و پرسونای خود ارائه می‌دهد و آنها را جذب می‌کند و در گام‌های بعدی نیاز‌هایی که از پرسونای خود با ارائه محتوا شناسایی کرده را با فروش کالا و خدمات خود پاسخ می‌دهد. در این گزارش در گفتگو با عادل طالبی، متخصص بازاریابی دیجیتال به تعریف بازاریابی محتوایی و اهمیت آن پرداخته‌ایم و بررسی کرده‌ایم که محتوای مناسب چه نوع محتوایی است.
چرا بازاریابی محتوایی تا این حد مهم شده است؟
بازاریابی محتوایی یک روش دیربازده 
حدودا ۲-۳ ساله، ولی با بازدهی بالا  است که احساس می‌کنم به عنوان بخشی از پلان بازاریابی درون‌گرا در کنار سئو بخش عمده‌ای از بازاریابی در ۵ سال آینده را تشکیل خواهد داد. نمونه‌هایی که از این نوع بازاریابی استفاده کرده‌اند نشان‌دهنده این است که آینده بازاریابی از آن آنهاست. ما در سایت تیزلند این کار را انجام داده‌ایم و روزانه حداقل ۵۰۰۰۰ بازدید‌کننده داریم. فرض کنید این کار را بخواهیم با تبلیغات کلیکی انجام دهیم. به فرض اینکه کلیکی ۳۰۰ تومان هم باشد، باید روزی ۱۵ میلیون تومان هزینه کنیم تا این تعداد (۵۰۰۰۰) بازدید‌کننده را داشته باشیم، ولی ما با بازاریابی محتوایی با صرف هزینه بسیار کمتر به این تعداد بازدید‌کننده رسیده‌ایم.
بازاریابی محتوایی چیست؟
یعنی محتوایی را بگذاریم که مخاطب تشویق شود که وارد سایت ما شود و به وسیله محتوا عمل بازاریابی را انجام دهیم. از طرف دیگر به موتور‌های جستجو کمک کنیم که سایت ما را به مشتریان بالقوه نشان دهد و در جستجو‌ها ما را بالا بیاورد. مجموعه این فعالیت‌ها بازاریابی محتوایی نامیده می‌شود. هر کسب‌وکاری که می‌خواهد از بازاریابی محتوایی استفاده کند باید با توجه به استراتژی کسب‌وکار خود  استراتژی محتوا برایش چیده شود، ولی به عنوان یک روش کلی می‌توانیم بازاریابی درون‌گرا را معرفی کنیم که بازاریابی محتوایی بخشی از آن است. در بازاریابی درون‌گرا باید غریبه را به بیننده، بیننده را به لید، لید را به مشتری و مشتری را به پروموتر تبدیل کنیم که در قسمت‌های مختلف این مراحل از بازاریابی محتوایی استفاده می‌شود و محتوا بخشی مهم  از این مراحل است. در زمینه سئو هم از بازاریابی محتوا استفاده می‌شود. یعنی بازاریابی محتوا یک روش کلی است که مجموعه اینها کمک می‌کند یک پلان کلی را بچینید.
بازاریابی محتوایی پول، نفر، نیرو، محتوای خوب و باکیفیت و… می‌خواهد که کار هر کسی نیست و باید خودتان را برای مشکلات آماده کنید. نمی‌خواهم ناامیدتان کنم، ولی آماده بدترین شرایط باشید و به امید بهترین‌ها جلو بروید. یعنی می‌شود انجام داد و انجام بدهید.

 
محتوای باکیفیت چه محتوایی است؟
وقتی می‌خواهیم بگوییم چیزی خوب یا بد است، باید بگوییم که از نظر چه کسی یا کسانی از چه جایگاهی با چه نوع نگاهی و از چه منظری خوب یا بد است. درباره چنین موضوعاتی مثل محتوای خوب مهم است بدانیم که از دیدگاه چه کسانی محتوا خوب یا بد است. دو دیدگاه کلی در این زمینه وجود دارد: ۱- منظر انسان۲- منظر روبات‌ها. این دو با هم متفاوتند که البته این تفاوت به سمت کم شدن در حال حرکت است. زمانی هر محتوایی را به گوگل می‌توانستید بقبولانید که خوب است تا در جستجو آن را بالا بیاورد، اما بالا می‌آمد و انسان‌ها آن را می‌دیدند و می‌دیدند که خوب نیست یعنی با رعایت یک سری قواعد فنی مثل کیبورد‌ها، بک‌لینک و… این کار را انجام می‌دادید و این اتفاق می‌افتاد و می‌توانستید با رعایت یک‌سری قوانین فنی خودتان و محتوای‌تان را بهتر نشان دهید و به ترتیب گوگل متوجه شد که اگر این روش ادامه پیدا کند با یک‌سری مشکلات مواجه می‌شود. انتهای قضیه را هم اگر نگاه کنیم، قرار است انسان‌ها را به بهانه ارائه یک‌سری توضیحاتی به محصول و خدمت‌مان برسانیم.
بحث ما این بود که این دو منظر انسان و روبات در حال نزدیک شدن به هم هستند و گوگل در حال نزدیک شدن تدریجی به انسان‌هاست، یعنی اینکه در نتایج جستجو فقط مسائل فنی مهم نیست و یک‌سری مسائل دیگر هم مثل محتوای تازه هم مهم شده است، به‌طور مثال گوگل، الگوریتم پنگوئن را می‌گذارد و سایت‌هایی که محتوای کپی ندارند را تشخیص می‌دهد و هر کس که محتوای اصل را بگذارد، بیشتر نشان خواهد داد. از طرف دیگر یک‌سری عوامل دیگر را هم در سئو دخیل کرده است. مثلا از روی زمانی که کاربران روی سایت شما می‌گذرانند (رفتار انسان‌ها) و… می‌تواند تشخیص بدهد که آیا سایت شما محتوای خوبی را دارد یا خیر.
پس باید مشخص کنیم که محتوای خوب از چه منظری می‌خواهید. در هر دوره‌ای قواعد متفاوت است، ولی امروزه فقط قواعد فنی جوابگو نیستند و باید روش کارمان متناسب با روش کار گوگل باشد.
با این تغییراتی که در گوگل اتفاق افتاده شما مجبور به گذاشتن محتوای خوب از نظر انسان‌ها هم هستید. برای محتوای خوب برای انسان‌ها هم راه‌های بسیاری وجود دارد مثلا محتوای خوب می‌تواند برای انسان ویدئو باشد، اما ممکن است متن آن ویدئو برای گوگل قابل جستجو نباشد. پس در اینجا یک مساله داریم که چکار کنیم که محتوا هم از نظر انسان‌ها خوب باشد و هم از نظر روبات‌ها. در این مورد خاص مثلا از خلاصه متن و مطلب گذاشتن استفاده می‌کنیم و استراتژی را به سمت آپارات و یوتیوب می‌بریم.
یک مطلب دیگر در مورد محتوای باکیفیت خود تولید محتوای دیجیتال خوب است که از نظر فنی هم خود تولید محتوا مهم است.
هر چیزی که بشود در وب‌سایتی نشان داد محتواست ،حتی لینک‌ها، چینش، رنگ‌ها و… یعنی هر چیزی در حوزه وب محتواست.
از نظر من محتوای خوب محتوایی است که هم گوگل آن را ببیند و هم انسان‌ها وقت کافی روی آن صرف کنند. یعنی گوگل افراد زیادی را به سایت من بفرستد و افرادی که می‌آیند وقت زیادی را روی محتوای من بگذارند. طبیعی است که برای اینکه انسان‌ها وقت زیادی را برای محتوای شما صرف کنند یک بار یا تعداد محدودی دفعه می‌توان آنها را گول زد، ولی در بلندمدت نمی‌شود این کار را کرد. آنچه باقی می‌ماند و در بلندمدت بازگشت سرمایه ایجاد می‌کند، سایتی مثل متمم است که هم محتوای باکیفیت برای انسان‌ها و هم روبات‌ها تولید می‌کند.
محتوا را فقط از دید مشتری، گوگل، خودتان و… نگاه نکنید، بلکه از همه اینها در کنار هم استفاده کنید و از روش‌هایی مثل ترکیب مدیا می‌توانید به محتوایی که هم انسان‌ها و هم روبات‌ها آن را بپسندند، نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.