صفحه اصلی / حمایت تسهیلاتی از ارتقای فناوری تولید

حمایت تسهیلاتی از ارتقای فناوری تولید

مجتبی کاوه
 دیگر کاملا در این دوران هستیم و می‌توانیم دستاوردهای برجام را در حوزه‌های مختلف مشاهده کنیم.
به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از این دستاوردها برقراری ارتباط صنعتگران کشور با طرف‌های درجه اول اروپایی است که در دوران تحریم با بی‌رغبتی و تحت فشار آمریکا جای خود را به چینی‌ها داده بودند. در این میان آلمانی‌ها که سهم بزرگی در تولید فناوری صنعتی جهان دارند و پیش از تحریم‌ها هم – به جز یک سال- بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بودند، به دنبال بازیابی جایگاه خود در بخش تولید و صنعت کشورمان هستند. در حاشیه نشست خبری نمایشگاه ایمو هانوفر آلمان فرصتی ایجاد شد که از مسئولان دولتی و طرف‌های آلمانی تمهیدات و برنامه‌های پیش‌رو برای مدرن‌سازی ماشین ابزار صنعتی کشور را جویا شویم.
منابع داخلی، منابع صندوق نوآوری و صندوق ضمانت صنایع کوچک در خدمت ارتقای تکنولوژی
غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر جزئیات حمایت‌های تسهیلاتی دولت از صنعتگرانی که قصد ارتقای فناوری تولید خود را دارند، با بیان اینکه هدف ما به عنوان سازمان توسعه‌ای تسهیل‌گری و حمایت و هدایت تسهیلات به ارتقای فناوری تولید است، گفت: هر واحد صنعتی و تولیدی که نیاز به ارتقای تکنولوژی داشته باشد، ابتدا باید مشاورانی در این زمینه بگیرد که این مشاوران مشخص کنند نیاز این واحد به چه نوع تکنولوژی است و مسائل فنی و غیرفنی مرتبط با ارتقای تکنولوژی را برای صاحبان آن واحد تولیدی تبیین کنند. اغلب واحدهای کوچک و متوسط ما توان در اختیار گرفتن چنین مشاورانی را ندارند. بنابراین ما در سازمان صنایع کوچک این مشاوران را تربیت کردیم و در تمام استان‌ها مشاوران ما آماده خدمت‌رسانی به واحدهای متقاضی ارتقای تکنولوژی هستند.
علاوه بر این سامانه‌ای هم راه‌اندازی کرده‌ایم که واحدهای متقاضی ارتقای فناوری می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام و نیاز خود را درج کرده و اطلاعات پایه مرتبط را دریافت کنند. در مرحله بعد وقتی واحد تول یدی و صنعتی نیاز خود به فناوری جدید را به کمک مشاور تشخیص داد و کانال‌های خرید و دریافت این فناوری از شرکت خارجی و آن کشور صاحب فناوری مشخص شد ما از محل منابع داخلی سازمان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار آن واحد قرار می‌دهیم.
ضمنا صندوق نوآوری و شکوفایی نیز طی تفاهمنامه‌ای که با سازمان صنایع کوچک به امضا رسانده به چنین واحدهایی بعد از تایید نیاز و طی مراحل قانونی تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد با مبالغ سنگین‌تر و میلیاردی پرداخت می‌کند و در واقع تسهیلات این صندوق سقف مشخصی ندارد و بسته به قیمت تجهیزات و فناوری مورد نیاز واحد صنعتی این تسهیلات ارائه می‌شود. از طرفی ما منابع صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را نیز به عنوان مکمل طرح‌های حمایتی از ارتقای فناوری داریم که این صندوق نیز تا سقف ۳ میلیارد تومان از این طرح‌ها حمایت می‌کند. وی در پایان گفت: یکی دیگر از حمایت‌های ما از صنعتگران متقاضی ارتقای فناوری، اعزام آنها به نمایشگاه‌های مرتبط همچون ایمو هانوفر است و در سال جاری ۷۲ نمایشگاه از این دست را برای اعزام صنعتگران مدنظر قرار داده‌ایم.
اشتیاق صنعتگران ایرانی به مشارکت با آلمانی‌ها
همچنین در این نشست ویلفرد شافر، رئیس انجمن سازندگان ماشین‌های تولید ابزار آلمان (VDW) درباره دیدگاه طرف آلمانی نسبت به مناسبات صنعتگران دو کشور به «کسب‌وکار» گفت: طی ۳ سال اخیر و خصوصا بعد از توافق برجام مناسبات صنعتگران دو کشور همواره روبه گسترش بوده و حجم صادرات ماشین ابزار صنعتی آلمان به ایران به ۱۳۳ میلیون یورو رسیده که نشان‌دهنده تلاش صنعتگران ایرانی برای نوسازی ماشین‌آلات و فناوری تولید است. وی افزود: ما به مشکلاتی که صنعتگران ایرانی با کیفیت قطعات تولیدی خود دارند آگاهیم و اشتیاق روزافزون آنها برای مشارکت با صنعتگران آلمانی در راستای کیفی‌سازی تولیدات خود را ارج می‌نهیم. مشکلاتی را هم که از محدودیت‌های تحریمی باقی مانده عمدتا از سوی ایالات متحده آمریکاست – مشکلاتی همچون مشکلات بانکی و مساله تامین مالی – می‌دانیم و سعی می‌کنیم با مقامات سیاسی آلمان در حد توان‌مان برای برطرف شدن این مشکلات مذاکره و تعامل کنیم. وی افق پیش روی مناسبات تجاری ایران و آلمان را روشن دانست. با این حال فشارهای آمریکا را مساله‌ای موثر در گسترش روابط تجاری و صنعتی دو کشور ارزیابی کرد چرا که مواضع سیاسی حکام ایالات متحده و بازار بزرگ آمریکا و پیوستگی نظام مالی بین‌المللی به این کشور به هر حال تهدید‌کننده برخی مناسبات باایران به شمار می‌رود. وی با اشاره به نمایشگاه EMO HANNOVER افزود: در این نمایشگاه آخرین ماشین‌آلات  و همچنین راه‌حل‌های فنی موثر، خدمات پشتیبانی، پایداری در فرایند تولید و موارد فراوان دیگر ارائه خواهند شد. تمرکز اصلی این نمایشگاه روی ماشین‌ابزارهای برش فلز و شکل‌دهی به فلز، سیستم‌های تولید، ابزارهای دقیق، جریان‌های خودکار مواد، فناوری کامپیوتر، صنایع الکترونیک و لوازم جانبی خواهد بود. رئیس انجمن سازندگان ماشین‌های تولید ابزار آلمان با بیان اینکه این نمایشگاه مهم‌ترین گردهمایی بین‌المللی برای متخصصان تکنولوژی تولید از سرتاسر جهان است، خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه از همه‌ بخش‌های اصلی صنعت از جمله سازندگان ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، صنعت خودرو‌‌سازی و تامین‌کنندگان قطعات آن، بخش هوا- فضا، نور‌شناسی، کشتی‌سازی، تکنولوژی پزشکی، ساخت و ساز، فولاد و… خواهند بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.