نکتهای که بیشتر از هر چیزی در مورد استارتاپها میپسندیم این است که آنها اصولا نیازی به اجازه کسی ندارند؛ کارآفرینانی بزرگ و فیالبداهه هستند که به شکل خودجوش دست به کار میشوند.
اینها هستند که میتوانند رهبران جامعه استارتاپی خود باشند؛ بخشی از کتاب «جامعههای استارتاپی» نوشته بردفلد به همین موضوع میپردازد.
بردفلد بعد از فروش یک استارتاپ، به دنبال شهری کوچک و آرام برای زندگی به همراه همسرش بود؛ بعد از مدتی زندگی در شهر زیبا و کوهستانی بولدر، تصمیم گرفت بر فضای کارآفرینی شهر تأثیر بگذارد؛ او نخستین کسی بود که یک اکوسیستم کارآفرینی ساخت.
میتوان گفت زندگی هر فردی، یک استارتاپ است که با تولد او آغاز میشود؛ هر شهری، زمانی یک استارتاپ بوده و ما انسانها به گونهای برنامهریزی شدهایم که تمایل به شروع کردن داشته باشیم.
جامعه استارتاپی بولدر، اصول جامعه استارتاپی، اعضای جامعه استارتاپی، رازهای جامعه استارتاپی و قدرت شتابدهندهها از جمله بخشهای این کتاب در ۱۶۶ صفحه است که خواننده با خواندن هر یک از این بخشها اطلاعات مفید و کارسازی درباره استارتاپها به دست میآورد.
بردفلد نویسنده این کتاب با بیش از ۲۰ سال تجربه در این زمینه، یک کارآفرین و سرمایهگذار است که در این کتاب تنها از چگونه کار کردن جامعه استارتاپی نمیگوید بلکه قواعدی برای تشکیل چنین اجتماعی در هر جایی از دنیا ارائه میدهد.
همین موضوع باعث شده است که این کتاب همواره به عنوان یک راهنما در این زمینه به کار گرفته شود؛ در واقع نویسنده میخواهد این موضوع را نشان دهد که انواع شهرها در سراسر نقاط جهان، این قابلیت را دارند که تبدیل به یک خانه کسبوکار و اشتغالزایی شوند، در صورتیکه فرهنگ لازم را ترویج دهند.
این کتاب توسط علیرضا کاظمینیا، احمد ورد و محمدعلی زاهدی ترجمه شده و برای دومین بار توسط نشر نشریار با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شده است.
نکته جالب توجه این است که نشریار خود یک استارتاپ برای تولید کتاب است و انتشارات نیست.