صفحه اصلی / ظرفیت صادراتی حوزه آبزیان

ظرفیت صادراتی حوزه آبزیان

 که طی سال‌های آینده شاهد جهش تولید آبزیان (انواع ماهی و میگو) در کشور خواهیم بود.

آمارهای منتشر شده در منابع رسمی بیانگر این است که سالانه حدود ۹۷ میلیون تن آبزی در جهان تولید می‌شود و سهم کشور ما از تولید کلی آبزیان در حال حاضر حدود  یک درصد یعنی نزدیک به ۹۷۰ هزار تن است.
 با تحقق برنامه‌های آبزی‌پروری فقط در پرورش ماهی در قفس با افزایش بزرگی در تولید مواجه می‌شویم که قطعا بازار و قیمت‌های آبزیان را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و حال آنکه برای انواع دیگر آبزیان نظیر میگو نیز برنامه‌های افزایش تولید پیش‌بینی شده است. 
درباره پرورش ماهی در قفس، برآوردهای پژوهشی ما نشان می‌دهد ذخایر دریایی ایران حدود یک میلیون تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس را دارد. 
اگر به آمار تولید ماهی در قفس نگاه کنیم جهش تولید کاملا محسوس است و در حالی که سال گذشته ۲۰ هزارتن و سال ۹۴، ۴ هزار تن از این روش تولید کردیم، امسال برای ۱۲۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده است. این میزان طبق برنامه‌ها در افق ۱۴۰۴ باید به ۴۰۰ هزار تن یعنی تقریبا معادل تولید فعلی آبزی‌پروری کشور برسد. 
چنین برنامه‌ای در درجه اول با رویکرد نگاه به بازار داخل تدوین شده و البته سرانه مصرف آبزیان در حال حاضر از نصف استاندارد جهانی (۲۳ کیلوگرم) هم مقداری کمتر و حدود 10 کیلوگرم است. 
بدیهی است که برنامه‌های افزایش تولید با مصرف فعلی کشور هماهنگ نیست و نیازمند بازارسازی و ترویج فرهنگ مصرف آبزیان برای افق تولید آتی کشور هستیم. البته مطالعات و اقدامات لازم برای ورود به بازار‌های صادراتی نیز همزمان باید انجام شود، چرا که ظرفیت صادرات نیز در حوزه آبزیان پرورشی برای کشور وجود دارد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.