صفحه اصلی / انجام ۲۰ درصد ماموریت‌های اورژانس در شرایط غیراستاندارد

انجام ۲۰ درصد ماموریت‌های اورژانس در شرایط غیراستاندارد

به گزارش کسب وکار نیوز به نتقل از خبرنگار ایلنا، پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور در جلسه شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت اورژانس‌ در کلان شهر تهران بیان داشت: مدت کوتاهی است که در این حوزه فعالیت می‌کنم با حمایتی که نمایندگان کرده‌اند اورژانس کشور تبدیل به سازمان شده است و برنامه چشم اندازی را در جهت اهداف عملیاتی دراین رابطه ترسیم کرده‌ایم. برآورد جمعیت شهر تهران ۱۲ میلیون نفر است که برای این تعداد نیاز به پایگاه‌های بیشتر فوریت‌های پزشکی داریم تا جان افراد در زمان بروز حادثه در خطر نباشد.
او با اشاره به اینکه واقعیت این است که این بحث در اورژانس مغفول مانده است، گفت: صد دستگاه آمبولانس به شهر تهران اضافه شده که تعداد آن کم است. همچنین ۲۰ درصد ماموریت‌های اورژانس در حالت غیراستاندارد انجام می‌شود و پاسخگوی بسیاری از ماموریت‌ها نیستیم.
 کولیوند در ادامه گفت:‌ در ایستگاه‌های مترو خواهان پایگاه‌های اورژانس هستیم، همچنین تعداد نیروی انسانی در اورژانس کشور کم است و در حال حاضر با ۱۵۰۰ نفر در اورژانس خدمت می‌کنیم که این شرایط مناسبی نیست. برای اینکه زودتر به محل حادثه برسیم باید راهکارهای ویژه‌ای اندیشیده شود.
سرپرست اورژانس کشور در ادامه گفت: از هر ماموریتی که به اورژانس می‌خورد تا بازگشت به پایگاه حدود ۲.۵ تا ۳ ساعت زمان می‌برد که علت اصلی آن ترافیک است حتی ممکن است که ماشین‌ها راه را برای اورژانس باز کنند، اما با جریمه مواجه شوند باید در این خصوص نیز راهکاری اندیشیده شود.
او افزود: برای درمان بیماران دچار سکته حاد قلبی دستگاه‌های نوار قلب در داخل اورژانس باید در نظر گرفته شود تا به محض اینکه فرد دچار حمله قلبی شد، نوار قلب به مرکزهایی که متخصصان ۲۴ ساعته در آن حضور دارند، ارسال شود تا پیش از رسیدن بیمار تشخیص لازم داده شود تا بیمار بدون معطلی و طی مراحل اداری بستری شود.
کولیوند در ادامه گفت: بحث دیگر درمان سکته‌های حاد مغزی است که اگر در کمتر از ۳.۵ ساعت متوجه آن شویم با تزریق یک دارو می‌توان فرد را از عارضه‌های سکته مغزی نجات داد.
سرپرست اورژانس کشور در رابطه با اورژانس هوایی و فعالیت بالگردها اظهار داشت: باید برای این حوزه اهمیت ویژه‌ای قائل شد، چرا که ۱۶ هزار نفر به وسیله بالگرد نجات یافته‌اند و ۸۰ درصد آنها بهبود پیدا کرده‌اند در بحث سکته‌های حاد قلبی نیاز داریم که بالگردها در بیمارستان‌ها و نقاط مختلف شهر مستقر شوند تا در زمان بروز حادثه برای فرد به ویژه در مکان‌های پرتردد و پرترافیک به مردم امدادرسانی شود. در شرق تهران برج‌هایی وجود دارد که آسانسور مناسب برای انتقال فرد بیمار در آن وجود ندارد در این زمینه هم چاره‌ای جز استفاده از بالگرد نیست.
کولیوند با اشاره به اینکه بسیاری از ماموریت‌های اورژانس کشور کاذب است و در آن فرد اصلا بیمار نیست بیان داشت: فردی تماس می‌گیرد و خواهان کمک است وقتی نیروهای اورژانس به محل زندگی او مراجعه می‌کنند تماس گیرنده درخواست خرید میوه و سبزی از کارکنان اورژانس دارد.
سرپرست اورژانس کشور در ادامه تاکید کرد که در محله‌های قدیمی و پرترافیک شهر تهران امکان خدمات دهی آمبولانس وجود ندارد و به همین خاطر چاره‌ای جز خرید موتور آمبولانس نداشته‌ایم برای این کار ۲۰۰ دستگاه خریداری شده است اما متاسفانه سه ماه است که این موتورآمبولانس‌ها در گمرک در حال ترخیص هستند. البته برای استقرار این موتورآمبولانس‌ها نیاز به مکان‌هایی داریم تا عمر کمک رسانی سریعتر و بهتر صورت گیرد.
او افزود: بسیاری از هموطنان ما در اثر عارضه‌های قلبی فوت می‌کنند و اگر دستگاه‌های الکتروشوک اتوماتیک خارجی را در نقاط هدف تهران جای‌گذاری کنیم بسیاری از مشکلات در این حوزه حل می‌شود. قیمت این دستگاه‌ها ۵ تا ۶ میلیون است و استفاده از آن اصلا سخت نیست.
کولیوند در ادامه گفت:‌ در حادثه پلاسکو و حادثه تروریستی مجلس در کمترین زمان ممکن به محل حادثه رسیده‌ایم و موجب شدیم که مصدومان کمترین عارضه را از این حوادث متحمل شوند، اما واقعیت این است که اگر اتفاقی مشابه بیفتد توان پاسخ نداریم و خدمات پایینی را برای جلوگیری از این مشکلات در اختیار داریم. در حادثه مجلس ۴ تا ۵ دقیقه بعد از حادثه در محل حضور یافتیم اما مساله اصلی این است که ابزار خدمات‌دهی اورژانس کشور پایین است. باید دستگاه‌های آمبولانس اتوبوس به تهران اضافه شود تا خدمات در سطح وسیعتری به مردم انجام شود.
بر اساس این گزارش پس از صحبت‌های سرپرست اورژانس کشور اعضای شورای شهر در خصوص موضوع صحبت‌های او مواردی را مطرح کردند.
حقانی، عضو شورای شهر در ادامه این جلسه گفت: همپوشانی بین خدمات شهری و پلیس در اجرای وظایف شهری وجود دارد و باید نوع مدیریت واحد بین آتش نشانی و پلیس و اورژانس کشور وجود داشته باشد.
سرخو نیز عضو دیگر شورای شهر در این رابطه گفت: پیشنهاد می‌کنم که برای ارتقای تجهیزات اورژانس شهر تهران مصوبه‌ای تهیه و طرح دوفوریتی مطرح شود تا بحث استقرار بالگردها در بوستان‌ها که امکانات لازم برای این کار را دارند انجام شود. همچنین با الزامی کردن ایجاد پد بالگرد در ساختمان‌های بلندمرتبه از پایگاه‌های اورژانس در کلیه ایستگاه‌های مترو برای محله و آتش نشانی تعداد پایگاه های اورژانس تا ۳۰۰ پایگاه افزایش داد. همچنین با تجهیزات فوریت‌های پزشکی در سرای محله‌ها می‌توان به مردم خدمت‌رسانی کرد پیشنهاد می‌کنم که این طرح به صورت دوفوریتی تصویب شود تا اجرایی و عملیاتی شود.
دوستی عضو شورای شهر در ادامه این جلسه در خصوص اظهارات کولیوند بیان داشت: در دولت یازدهم تحولی اساسی در بهداشت، درمان و سلامت کشور اتفاق افتاد افتخار دولت دوازدهم این است که تحول در بخش بهداشت کشور را بخصوص در شهرستان‌ها به وجود آورده است. امکانات شهرداری برای حل این مشکل وسیع است و درمانگاه‌های شهری محل استقرار مناسبی برای آمبولانس‌ها هستند و مانعی برای این کارها وجود ندارد.
در ادامه این جلسه اقبال شاکری؛ عضو دیگر شورای شهر تهران بیان داشت: موتور آمبولانس‌ها در بافت فرسوده لازم هستند چرا که در بسیاری از نقاط امکان ورود تجهیزات آتش نشانی و یا آمبولانس‌ها نیست.
رحمت اله حافظی نیز در رابطه با اظهارات کولیوند گفت: شهرداری تهران ملزم است تا مراکز اورژانسی کشور را ساماندهی کند. بعد از عید فطر جلسه مشترکی در این خصوص خواهیم داشت و از شهرداری اداره کل سلامت و اورژانس‌ها که در این جلسه حضور خواهند داشت مذاکراتی می‌کنیم تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.
گفتنی است که کولیوند در جمع بندی صحبت‌های خود بیان داشت: باید نرم افزاری داشته باشیم تا برای پزشکان و پرستاران این امکان را ایجاد کنیم تا در سریعترین زمان ممکن به محل حادثه برسند. این نرم افزار در حال آماده شدن است مشکل اصلی این است که مخابرات لوکیشن ارائه نمی‌دهد و تا بخواهیم آدرس را از فرد مصدوم یا همراه بیمار بگیریم دو دقیقه زمان می‌برد مخابرات باید این امکان را به اورژانس کشور بدهد که لوکیشن فرد تماس گیرنده در زمان تماس مشخص شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.