صفحه اصلی / آرزوی ۱۵ ساله گردشگری ایران محقق شد

آرزوی ۱۵ ساله گردشگری ایران محقق شد

آرزوی ۱۵ ساله جامعه گردشگری کشور با مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی برای اجرایی شدن «حساب اقماری گردشگری» محقق شد. 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایرنا ،  مصطفی دهقان روز سه شنبه  اظهار کرد: شورای عالی میراث فرهنگی به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هفته گذشته، ۷ دستور جلسه در هر سه حوزه سازمان یعنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشت که مهمترین و اولین مبحث، حساب اقماری گردشگری «TSA» بود.
وی افزود: اجرای این طرح، براساس استانداردهای جهانی از آرزوهای دیرین گردشگری بود زیرا در آمار «حساب ملی» به طور معمول، هزینه های سیال مثل همه آمارهای مالی گردشگری و گردشگران به تفکیک روشن نیست.
دهقان گفت: سازمان جهانی جهانگردی «UNWTO» برای این بخش سیال در نشست سال ۲۰۰۱ کانادا، پیشنهاد به وجود آمدن حساب های اقماری را داد که میزان اثرگذاری گردشگری را در گردش و چرخه اقتصاد هر کشور نسبت به حساب ملی، تفکیک و روشن می کند.
وی ادامه داد: این یعنی گردشگران ورودی و خروجی چه تاثیری در بخش های مختلف کشور دارند و وقتی حساب اقماری گردشگری داشته باشید، آمار دقیق گردشگران ورودی و خروجی با شاخص و استانداردهای جهانی مشخص می شود و مرجع آماری مرکز آمار با شاخص های علمی خواهد بود.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که احتمال مقاومت هایی برای اجرایی شدن این طرح، وجود داشت درحالیکه اجرایی شدن آن باعث تحلیل درست و علمی برای برنامه ریزی بهتر و پی بردن به نقاط ضعف و قوت ما می شود.
وی گفت: مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی باعث شد تا مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه و سازمان میراث فرهنگیف سه ضلع مثلثی باشند که برای پیشبرد کارها همکاری می کنند تا حساب اقماری اجرایی شود.
دهقان با ایراز امیدواری برای دریافت اولین خروجی این حساب در سال ۹۶ تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال در حال تدوین سند ملی توسعه گردشگری هستیم این موضوع به اجرای بهینه این سند ملی کمک می کند و اهمیت این مساله برای اهل فن بسیارمشهود و مهم است.
وی افزود: با تعریف جدید علمی از گردشگر، دیگر راننده کامیون ترانزیت ترکیه به ایران که ویزایش در مرز ورودی مهر می خورد یا میهمانان خارجی که فقط برای حضور در یک همایش به تهران می آیند، به غلط گردشگر محاسبه نمی شوند.
دهقان تصریح کرد: با اجرای این طرح مشخص می شود که گردشگران داخلی و خارجی کجاها می روند، تمایلاتشان چیست، در چه بخش هایی چه هزینه هایی کرده اند و در بخش های درآمدی و مصرفی هزینه به تفکیک منطقه چه سهمی دارند و به این ترتیب، شما بتوانید برنامه ریزی بهتری برای بازاریابی و تبلیغات داشته باشید.
حساب اقماری گردشگری (Tourism Satellite Account) یک شاخص بین المللی برای اندازه گیری سهم صنعت گردشگری در اقتصاد است و به وسیله آن می توان اندازه بخش های اقتصادی را که به خودی خود در حساب های ملی لحاظ نشده اند را اندازه گیری کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.