صفحه اصلی / تولید گندم ایران امسال ۲۵ درصد بیش از میانگین ۵ سال اخیر می‌شود

تولید گندم ایران امسال ۲۵ درصد بیش از میانگین ۵ سال اخیر می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فائو، بر اساس پیش بینی نیمه دوم سال ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) این سازمان، وضعیت آب و هوایی مناسب باعث شده تا ایران در سال زراعی جدید به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح منطقه‌ای گندم، پس از ترکیه باقی بماند. بر این اساس، انتظار می‌رود تولید گندم ایران در سال زراعی ۲۰۱۷، در سطح سال ۲۰۱۶ یعنی در رقم ۱۳.۵ میلیون تن باقی مانده و بدین ترتیب ۲۵ درصد بیش از میانگین برداشت در پنج ساله اخیر باشد.
 تولید دانه‌درشت‌ها در ایران برای  سال  ۲۰۱۷ نیز، با افزایشی ۱۰۰ هزارتنی نسبت به سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۴ میلیون تن برآورد می‌شود. تولید برنج نیز وضعیت مشابهی داشته و با افزایش ۱۰۰ هزار تنی نسبت به سال ۲۰۱۶ به ۲.۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ خواهد رسید.
فائو پیش‌بینی مجموع تولید غلات ایران در سال ۲۰۱۷ را بالغ بر ۲۰.۱ میلیون تن اعلام کرده که از رشد ۲۰۰ هزار تنی نسبت به سال ۲۰۱۶ برخوردار است؛ بر این اساس، مجموع ذخایر غلات ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵.۴ میلیون تن برآورد می‌شود، که از احتمال کاهش ۹۰۰ هزارتنی نسبت به سال ۲۰۱۶ (۶.۳ میلیون تن) حکایت دارد.
گزارش «چشم‌انداز محصولات کشاورزی و وضعیت غذایی» فائو اعلام کرد که اگرچه برداشت گسترده محصول در برخی مناطق وضعیت جهانی عرضه غذا را ثابت نگه داشته، اما تداوم جنگ و ناآرامی تعداد افراد آواره و گرسنه در دیگر مناطق جهان را افزایش داده است.
بر اساس بررسی‌های  فائو هم اکنون  ۳۷ کشور در جهان برای تهیه غذا نیازمند کمک‌های خارجی هستند. به طوری که  حدود ۵.۵ میلیون نفر در سودان جنوبی به شدت دچار ناامنی غذایی شده و در سومالی نیز حدود ۳.۲ میلیون نفر به کمک‌های اضطراری غذایی و کشاورزی نیاز دارند.
از سوی دیگر تعداد افراد بحران زده از لحاظ غذایی در یمن ۱۷ به  میلیون نفر رسیده است که در نوع خود یک فاجعه انسانی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. همچنین در شمال نیجریه نیز تداوم مناقشات نظامی باعث شده تا ۷.۱ میلیون نفر در مناطق آشوب زده دچار ناامنی غذایی شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.