صفحه اصلی / کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

گروه بانک،بورس و بیمه
 به اعتقاد کارشناسان، این افت ناشی از انجماد نقدینگی در بازار مسکن است که به طور غیر مستقیم باعث شده نقدینگی مورد نیاز بورس به آن نرسد.
 در چهارمین روز دادوستدهای بورس تهران، شاخص کل ۱۳۷ واحد افت کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۴۲۶ واحدی رسید. در این روز قیمت سهام خودرویی‌ها شاهد روند افزایشی بود، اما قیمت سهام اکثریت شرکت‌ها همچنان در کانال کاهشی است. 
به گزارش ایسنا، دیروز (سه‌شنبه) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات روند نزولی در پیش گرفت و تقریبا با شیب ثابتی ۱۳۷ واحد افت کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۴۲۶ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن پس از ۱۱ واحد افت به عدد ۱۷ هزار و ۹۸ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز پس از ۱۲۶ واحد کاهش تا رقم ۸۶ هزار و ۴۹۵ واحدی پایین آمد. علاوه بر این شاخص بازار اول و دوم ۱۱۷ و ۱۷۵ واحد افت کرد. در دادو ستدهای دیروز نماد پالایش نفت بندرعباس با ۱۹ واحد تاثیر منفی روی شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات بازار سرمایه داشت. در این نماد ۹۵ درصد از عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی و ۴۶ درصد از خریدها مربوط به حقوقی‌ها بود. شرکت ارتباطات سیار ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر و گروه مپنا نیز هر یک به ترتیب ۱۷، ۱۵ و ۱۴ واحد تاثیر منفی روی شاخص داشتند، اما پارس‌خودرو، ایران‌ترانسفو و لیزینگ رایان سایپا به ترتیب ۱۰، ۶ و ۴ واحد روی دماسنج بازار تاثیر مثبت گذاشتند. دیروز اکثریت نمادهای خودرو روند رو به رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند، به‌طوری که تولید محور خودرو، چرخشگر، آهنگری تراکتورسازی ایران و کمک فنر ایندامین بیش از ۴ درصد رشد در قیمت پایانی داشتند. تعدادی از نمادهای این گروه نیز با صف خرید همراه شد. 
در گروه قند و شکر اکثریت نمادها افت در قیمت پایانی را تجربه کردند و معدود تک سهم‌هایی با اندکی رشد در قیمت پایانی مواجه شدند. در این گروه ۵ میلیون و ۶۴۸ هزار سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ۸۲۳ نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. دیروز در گروه استخراج کانه‌های فلزی تمام نمادها غیر از یک نماد روند افت در قیمت سهام خود را تجربه کردند، اما در گروه فلزات اساسی با وجود افت اکثریت نمادها تعداد بیشتری از سهم‌ها نسبت به گروه کانه‌های فلزی از افزایش در قیمت پایانی برخوردار بودند. ارزش معاملات بورس تهران به عدد ۲۰۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۵۴ میلیون و ۵۴۱ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۴ هزار و ۲۵۴ نوبت دادوستد بود. 
آیفکس نیز دیروز یک واحد افت کرد و به رقم 895.9 رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۱۶۷ میلیارد و ۶۰۷ میلیون تومان را تجربه کرد که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۵ هزار و ۵۱۹ نوبت دادوستد بود. 
علت افت شاخص
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت افت پی در پی شاخص بورس طی روزهای اخیر به «کسب‌وکار» گفت: افت شاخص بورس به تفاوت دیدگاه‌هایی
 بر می‌گردد که بین متولیان بازار سرمایه و وزارت اقتصاد در مورد مشکلات اصلی بازار وجود دارد. تفاوت دیدگاه این است که متولیان اقتصاد اعتقاد دارند برای اینکه بورس شکوفا شود باید شکوفایی شرکت‌ها افزایش پیدا کند در حالی که مشکل کنونی بازار سرمایه سودآوری شرکت‌ها نیست، بلکه  مشکل اصلی کمبود نقدینگی است. با وجود حجم بالای نقدینگی در کل کشور بورس با کمبود نقدینگی مواجه است  و در تب کمبود نقدینگی می‌سوزد. متاسفانه وزارت اقتصاد و متولیان بازار سرمایه به حوزه  بازار پولی در شرایط فعلی بیشتر توجه می‌کنند تا بازار سهام و دلیل آن
 عدم انجام اقداماتی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و عدم تلاش برای هدایت منابع نقدینگی  بازار پول و نقدینگی که منشأ ملکی و مسکنی دارد، به بازار بورس است. عدم تصویب مالیات برای بخش مسکن هم عملا نشان داد که اگرچه آیین‌نامه را وزارت اقتصاد پیشنهاد داده، اما در نهایت با گرفتن مالیات از بخش مسکن موافقت  نشد. 
تمایل تیم اقتصادی به حفظ نقدینگی در مسکن
این کارشناس بورس ادامه داد: علت نیز تمایل تیم اقتصادی به حفظ نقدینگی منجمد‌شده در بخش مسکن بود. ۷۰ درصد حجم نقدینگی کشور در ملک و مسکن و خرید و فروش بازار اولیه و ثانویه منجمد شده است در حالی که تیم اقتصادی نیز به حفظ این نقدینگی در بخش مسکن تمایل دارد. با این شرایط تیم اقتصادی دولت به جای کمک کردن به بهبود شرایط بورس بازار سرمایه را تبدیل به بازارچه سرمایه کرده است.
بخش عمده نقدینگی به غلط در بخش مسکن است
وی توضیح داد: بخش عمده‌ای از حجم نقدینگی به غلط در حوزه ملک و مسکن و به ویژه در حوزه سوداگری مسکن است، یعنی جایی که در آن احتکار وجود دارد  و خرید و فروش نیز باعث شده حباب بازار مسکن نترکد و قیمت‌ها حفظ شود.حقانی‌نسب ادامه داد: حجم نقدینگی کشور نسبت به استاندارد بالاست، اما بازار سرمایه مشکل نقدینگی دارد. حتی افزایش قیمت زمین را از بخش مشمول مالیات کسر کرده‌اند. تلاشی برای متناسب‌سازی نقدینگی در حوزه مسکن اتفاق نمی‌افتد و تمام مشکلات بازار پول ناشی از فعالیت‌های زیاد بازار پول در همین بازار مسکن است. بنابراین در شرایط فعلی که حجم عمده نقدینگی مورد نیاز بازار سرمایه در قبضه مسکن است، نمی‌توان انتظاری از بورس داشت.
متغیرهای اقتصادی به نفع بورس نیست
علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این رابطه با اشاره به دلایل افت شاخص بورس به «کسب‌وکار» گفت: بورس را می‌توان به بیماری تشبیه کرد که مدت زیادی بستری بوده اما چون متغیرهای اقتصادی به نفع آن نبوده، درمان نشده و هر روز هم بدتر شده و حالا هم در بخش آی‌سی‌یو است. برای مثال یکی از این موارد متغیرهایی مثل  نرخ سود بانکی است که باید بازدهی بدون ریسک را در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهد، اما هیچ محرکی در بازار سرمایه تعبیه نشده است یعنی در سرمایه‌گذار این حس به وجود نیامده تا در بورس سرمایه‌گذاری کند. در این دولت بازار سرمایه نه تنها جایگاهی ندارد، بلکه به تابلویی برای تسویه بدهی‌های دولت تبدیل شده است. تنها چیزی که دولت در رابطه با بورس به آن آگاه شده، این است که بورس جای خوبی برای تسویه بدهی‌هاست.وی افزود: عامل دیگری که بر بورس تاثیر داشته، اختلافاتی است که در کشور میان مسئولان در حوزه سیاسی وجود دارد، مثل اختلافات میان آنها بر سر سند ۲۰۳۰ . بازار سرمایه از این اختلافات می‌ترسد و از آن تاثیر منفی خواهد پذیرفت. البته دلایل متعدد دیگری برای وضعیت بد بورس هم هست. با این حال این دوره، تنها دوره‌ای است که بورس ویترین اقتصاد شده است. مدیریت اجرایی کشور نیز ترجیح می‌دهد اتفاقی برای بازار بورس که وضعیت آن را متحول سازد، نیفتد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.