صفحه اصلی / کاسبی آژانس‌های گردشگری غیرمجاز

کاسبی آژانس‌های گردشگری غیرمجاز

شایلی قرایی
 گردشگران نیز در فصل تابستان بیشتر تمایل به بازدید از مناطق دیدنی دارند.
 دانشجویان نیز که اغلب تمایل به مسافرت‌های گروهی یا سفرهای علمی دارند، فصل تابستان را برای مسافرت و انجام تحقیقات خود انتخاب می‌کنند و در قالب تورهای گردشگری اقدام به مسافرت می‌کنند. 
به عبارت دیگر این روزها مسافرت با تورهای گردشگری هم موجب کاهش هزینه‌های مسافرتی می‌شود و هم دردسرهای مسافرت مجزا را نیز ندارد. 
اما در کنار این مزایا، هنگامی که با پیک مسافرت در ایام خاصی مواجه هستیم، نگرانی‌هایی نیز در این رابطه به وجود می‌آید، چراکه افراد سودجو همیشه و همه‌جا در انتظار فرصت مناسب هستند تا بسته به درآمدزایی‌ای که حرفه‌های مختلف در ایام خاص دارند، وارد عمل شوند. در این ایام نیز شاهد فعالیت موسسات و آژانس‌های گردشگری غیرمجاز هستیم که با پکیج‌های خاص و مجذوب‌کننده خود اقدام به کلاهبرداری و فریب مشتریان می‌کنند. 
تورهای غیرمجاز خدمات مطلوبی به مسافران ارائه نمی‌کنند
در همین رابطه معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه هنگام انعقاد قرارداد دفاتر خدماتی مسافرتی با مسافران باید همه پکیج‌های مورد نظر قید شود، گفت: تورهای غیرمجاز خدمات مطلوبی به مسافران ارائه نمی‌کنند.
 علی‌اکبر شرفی اظهار کرد: دفاتر خدمات مسافرتی باید پکیج سفر را به صورت صفر تا صددرصدی از مبدا تا مقصد در زمان انعقاد قرارداد مشخص‌ شده و به مسافران ارائه دهند. 
وی با اشاره به اینکه هنگام انعقاد قرارداد دفاتر خدماتی مسافرتی با مسافران، باید همه خدمات مورد نظر خود را شرح دهند، تصریح کرد: مشخص کردن نوع وسیله نقلیه، اغذیه و اشربه، محل اسکان، محل گشت‌ها، وجود راهنما، حفظ حرمت مسافر متناسب با خدمات ارائه‌شده با مبلغ دریافتی از آنها بخشی از خدماتی است که دفاتر مسافرتی حتما باید در تورهای خود ارائه دهند. 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه دفتر خدمات مسافرتی که ضامن اجرای تور است باید مطابق با قرارداد عمل کند، اضافه کرد: چنانچه سطح خدمات مذکور از نظر کیفیت و کمیت پایین‌تر‌ از توافق ارائه شود، گردشگران می‌توانند با مراجعه به معاونت گردشگری و طرح کتبی موضوع نسبت به پیگیری آن اقدام کنند. 
شرفی با اشاره به اینکه درخواست مسافران، بررسی و در صورت لزوم در کمیته فنی گردشگری مطرح می‌شود، یادآور شد: این کمیته با حضور مدیرکل و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، حراست، کارشناس خبره، واحد حقوقی و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین با حضور شاکی و متشاکی تشکیل و موضوع مطرح‌شده بررسی و در زمینه آن رای صادر می‌شود که آرای صادره لازم‌الاجرا خواهد بود. 
وی تاکید کرد: متاسفانه افراد برگزارکننده تورهای غیرمجاز چنین خدماتی را به مسافران ارائه نداده و با وضعیت نامطلوبی تورهای خود را  برگزار می‌کنند. 
با دروغ و به ناحق پول گردشگران را به جیب می‌زنند
اگرچه بسیاری از آژانس‌های گردشگری کشور قابل اعتماد بوده و به خوبی توسط افراد مجرب و متخصص اداره می‌شوند، اما همین چند آژانس گردشگری که تخلف می‌کنند و با دروغ و به ناحق پول گردشگران را به جیب می‌زنند، اعتماد مسافران و گردشگران را نسبت به آژانس‌های گردشگری و تورهای سفر خدشه‌دار کرده‌اند. عمل نکردن به تعهدات توسط آژانس‌های گردشگری، افزایش هزینه‌های سفر در فصل‌های پرسفر و تعطیلات از سوی برگزارکنندگان «تورها» از یک سو و نبود نظارت جدی و شدید و برخورد قاطع نداشتن با آژانس‌های گردشگری خاطی از سوی دیگر موجب شده تا گردشگران نسبت به برخی آژانس‌های گردشگری بی‌اعتماد شوند و از تورهای جمعی کمتر استفاده کنند. 
البته برخورد با موسسات غیرمجاز، سایت‌ها و اشخاصی که بدون مجوز، تور اجرا می‌کنند و تعداد آنها نیز هر روز در حال افزایش است، همواره درخواست صریح فعالان و آژانس‌های مجاز گردشگری بوده تا با ناهنجاری‌ها برخورد، قیمت‌ها کنترل و تورها نیز سامان‌دهی شود. 
تعداد کمی از آژانس‌های مسافرتی تخلف می‌کنند 
رضا اباذری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری تهران
با شروع فصل تابستان و ایامی که افزایش مسافرت‌ها را از سوی مردم و خانواده‌ها به جهت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها داریم، متاسفانه شاهد تخلفات بسیاری از سوی آژانس‌های مسافرتی هستیم که اکثر آنها را موسسات غیرمجاز تشکیل می‌دهند. به عبارت بهتر به‌طور کلی در تمام موسساتی که به ارائه خدمات- هر نوع خدمتی که برای مردم تدارک دیده شده- می‌پردازند، تخلفات را از سمت غیرمجازها شاهد هستیم. 
بنابراین اینجا چندین باره تاکید می‌شود که اکثر تخلفات از سوی آژانس‌های غیرمجاز و واحدهایی که فاقد مجوز هستند، انجام می‌شود.
 متاسفانه جذابیت‌های بسیاری در پیشنهادات این موسسات گنجانده می‌شود که به هر حال مردمی که قصد مسافرت دارند و همچنین گردشگران را ترغیب به استفاده از این بسته‌های ارائه‌شده خواهد کرد و با فکر اینکه اتفاق خاصی قرار نیست در طول این سفر بیفتد، اقدام به خریداری از این موسسات می‌شود که در نهایت و با انجام سفر مشاهده می‌شود که به هیچ‌کدام از بندهای قرارداد بسته‌شده عمل نشده است. همچنین جدای از موسساتی که به صورت حضوری اقدام به ارائه خدمات غیرمجاز می‌کنند، سایت‌هایی نیز در این رابطه راه‌اندازی شده که یا مربوط به همان موسسات است یا اینکه به صورت مجزا فعالیت می‌کنند. این سایت‌ها و دفاتر گردشگری معمولا با فرستادن ایمیل و پیامک یا در نشریات تخصصی و عمومی و همچنین صفحات شبکه‌های اجتماعی، به تبلیغ تورهای خود می‌پردازند. 
محتوای بیشتر این تورهای گردشگری، طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی، عکاسی و نجوم است که البته برخی از آنها، سایت‌ها یا گروه‌های تخصصی در زمینه عکاسی یا نجوم هستند که معمولا تورهای آموزشی را در این زمینه اجرا می‌کنند.
برخی از این اشخاص بدون داشتن مکان خاصی، صرفا با داشتن یک شماره تماس، با مشتریان خود در ارتباط هستند. بنابراین پیشنهاد می‌شود مردم فریب پیامک‌هایی که در حال حاضر و با شروع تعطیلات تابستانی برای آنها ارسال می‌شود را نخورند و در صورت تمایل برای خریداری از آنها در مرحله اول تحقیقات لازم را داشته باشند.
 از سوی دیگر باید اشاره شود که اگر آژانس‌های گردشگری مجاز مستقر در تهران نیز تخلف کرده و به تعهدات خود عمل نکنند، گردشگران می‌توانند با مراجعه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، انجمن صنفی گردشگری استان تهران یا با مراجعه به شورای حل اختلاف استان تهران، مجتمع ۳۳ از آژانس متخلف شکایت کنند. 
همچنین گردشگران می‌توانند اطمینان داشته باشند که با مراجعه به این واحدهای نظارتی به سرعت به شکایت آنها رسیدگی می‌شود. درباره میزان تخلفات در آژانس‌های گردشگری کشور نیز لازم است گفته شود که با توجه به حجم گردشگر و تعداد آژانس‌های مسافرتی فعال در کشور باید گفت تعداد کمی از آژانس‌های مسافرتی تخلف می‌کنند و مسافران باید اطمینان حاصل کنند که به آژانس مسافرتی معتبر و دارای مجوز فعالیت مراجعه کرده‌اند.
 بنابراین جمع‌بندی بدین صورت است که متاسفانه دفاتر زیادی بدون مجوز در حال فعالیت و برگزاری تور هستند و بیشتر مشکلات نیز مربوط به همین دفاتر غیرقانونی است. بنابراین، لازم است مسافر به مجوز این دفاتر دقت کند. کار سختی هم نیست، نیاز به جستجو در فضای مجازی هم ندارد، فقط باید توجه داشته باشد که هر آژانسی موظف است مجوز فعالیت خود را به دیوار نصب کند و جلو دید عموم باشد. 
پیشنهادات اغوا‌کننده در خدمات موسسات توریستی غیرمجاز
عبدالناصر دمیرچی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان البرز
با آغاز فصل سفر یعنی تابستان به وفور مشاهده می‌شود که بسیاری از دفاتر و آژانس‌های مسافرتی اقدام به ارسال پیشنهادات خود برای جذب مشتری می‌کنند. در عین حال همچنان که این دفاتر مجاز به این کار اقدام می‌ورزند، عده‌ای سودجو نیز با غنمیت شمردن فرصت اقدام به ارائه خدمات غیرمجاز در قالب دفاتر خدمات و آژانس‌های گردشگری می‌کنند. 
این افراد بدون مجوز و داشتن تخصص در این حرفه اقدام به سودجویی و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران می‌کنند. متاسفانه آنچه در قراردادهای این دفاتر غیرمجاز دیده می‌شود، به هیچ عنوان اجرایی نمی‌شود و مسافران و گردشگران هستند که ضرر و زیان این قراردادها را متحمل می‌شوند. 
این در حالیست که در زمان‌هایی که پیک مسافرت‌ها را پیش‌رو داریم، به عنوان مثال در ایام نوروز و در فصل تابستان رشد غیرقابل تصوری را از این دفاتر و آژانس‌ها شاهد هستیم. به عبارت دیگر، متاسفانه تعداد این آژانس‌ها در ایام پیک سفر زیاد می‌شود. البته ضرورت دارد به این نکته اشاره شود که این موسسات را به هیچ عنوان با نام آژانس مسافرتی قبول نکرده‌ایم و هشدار این است که مردم به هیچ عنوان فریب این افراد سودجو را نخورند. این افراد جهت جذب مردم و مشتریان شگردهای متفاوتی دارند. انتشار آگهی، ارسال پیامک‌های اغوا‌کننده و پخش تراکت در سطح شهر از این قبیل شگردهاست که با پیشنهادات مجذوب‌کننده سعی در کلاهبرداری از مردم دارند. البته این اطمینان به مردم داده شده که تمام آژانس‌های خدمات مسافرتی قانونی و مجاز سعی می‌کنند با توجه به اعتباری که کسب کرده‌اند به هیچ عنوان به سمت تخلف و فریبکاری نروند. چراکه نام و نشان و مکان این دفاتر مشخص است. بنابراین عمده تخلفاتی که انجام می‌شود توسط آژانس‌های غیرمجاز است و طبیعتا اطلاعات کاملی از تعداد و نحوه فعالیت‌ آنها وجود ندارد. 
البته راهکارهایی نیز برای مقابله با این موسسات غیرمجاز که متاسفانه رشد قارچ گونه داشته‌اند ، انجام گرفته است. بدین شکل که به محض اطلاع از نام و نشان و فعالیت یک موسسه غیرمجاز و غیرقانونی که به ارائه تور با قیمت‌های غیرواقعی اقدام کرده و خدماتی ارائه می کند که در حوزه اختیارش نیست، موضوع را هم به بخش اماکن نیروی انتظامی و هم به دایره پیشگیری از جرائم سایبری ناجا منعکس کرده تا جلوی فعالیت این موسسات غیرمجاز گرفته شود. مردم نیز باید از هویت این موسسات با خبر شوند. دفعات بسیاری پیش آمده است که اسامی آژانس‌های مجاز چه در تهران و چه در سایر استان‌ها اعلام شده ، بنابراین در این زمینه به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که به عنوان سرپرست خانواده‌  که می‌خواهند برنامه تور خانوادگی را طراحی کنند بلافاصله با یک پیامک جذب نشوند و در این باره تحقیقات لازم را داشته باشند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.