صفحه اصلی / هزینه‌های حمل نفت و سوخت از قطر افزایش یافت

هزینه‌های حمل نفت و سوخت از قطر افزایش یافت

 برای ورود کشتی‌هایی حامل نفت قطر به بنادر این کشور، افزایش خواهد یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، پس از اینکه عربستان صعودی، امارات متحده عربی، مصر و سایر کشورهای عربی هفته گذشته با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده و همه راه‌های حمل و نقل با دوحه را مسدود کردند، امارات متحده عربی ورود کشتی‌های حامل نفت قطر به بنادر نفتی این کشور را ممنوع کرد.
به گفته منابع آگاه، این موضوع لجستیک معمول صنعت نفت که تحت آن خریداران از کشتی‌های بسیار بزرگ با ظرفیت حمل ۲ میلیون بشکه نفت برای بارگیری چهار محموله ۵۰۰ هزار بشکه‌ای مختلف به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده می‌کند را مختل کرده است.
خریداران اکنون محموله‌ها را در کشتی‌های سوئز ماکس کوچک‌تر برای حمل یک میلیون بشکه تقسیم می‌کنند تا محموله‌های نفت در قطر و امارات متحده عربی را به طور جداگانه بارگیری کنند. دو منبع آگاه اظهار کرده‌اند انتظار می‌رود نرخ سوئز ماکس اکنون به دلیل تقاضای بالاتر برای این کشتی‌ها، به ۷۵ تا ۸۰ WS افزایش پیدا کند.
طبق آمار کشتیرانی تامسون رویترز، CSSA که بازوی کشتیرانی غول فرانسوی توتال است، پالایشگاه کره‌ای SK انرژی و BP پیش از این چهار نفت‌کش سوئز ماکس را برای بارگیری نفت خام و میعانات در قطر و امارات متحده عربی در نیمه دوم ژوئن با نرخ ۶۷.۵ تا ۶۸.۵ WS ثبت سفارش کردند. WS فرمول مورد استفاده برای محاسبه هزینه‌های حمل بار است.
به گفته منابع آگاه، شرکت‌ها همچنین به دنبال انجام انتقال کشتی به کشتی محموله‌های کوچک‌تر به نفتکش‌های غول‌پیکر در آب‌های نزدیک به سوهار عمان هستند که در این مناقشه بی‌طرف مانده است.
قطر یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه است اما تقریبا همه ۶۰۰ هزار بشکه در روز تولید این کشور به آسیا صادر می‌شود. شرکای نفتی بالادستی قطر پترولیوم شامل توتال و اوکسیدنتال پترولیوم هستند.
به گفته رالف لژینسکی، مدیر تحقیقات در بانچرو کاست، معلوم نیست این وضعیت در چند روز آینده حل خواهد شد یا هفته‌ها یا ماه‌ها طول خواهد کشید.
علاوه بر نفت خام، قطر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن در ماه نفتا صادر می‌کند و مالکان کشتی اکنون برای بارگیری سوخت قطر به مقصد آسیا نرخ بیشتری را طلب می‌کنند.
به گفته یک کارگزار حمل در سنگاپور، مالکان کشتی اکنون ۲.۵ درصد یا حدود ۷۰۰ دلار در روز بیشتر برای نفت‌کش‌ها در این مسیر دریافت می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.