صفحه اصلی / افتتاح ۵ پروژه راهبردی شبکه برق ایران با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۲ میلیارد ریال

افتتاح ۵ پروژه راهبردی شبکه برق ایران با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۲ میلیارد ریال

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو صبح امروز (سه‌شنبه) در پایان نشست با مدیران صنعت برق که در سالن همایش‌های شرکت «مدیریت شبکه برق ایران» برگزار شد، پنج پروژه مهم این شرکت را با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۲ میلیارد ریال افتتاح کرد.
تمامی این پروژه‌ها در راستای استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی و مخابراتی در صنعت برق بوده و در اجرا و ساخت آن‌ها صنعت و دانشگاه در یک ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر بوده‌اند.
پروژه اول؛ ساخت اولین دستگاه NGSDH بومی در کشور
پروژه اول که صبح امروز با حضور وزیر نیرو افتتاح شد، پروژه «ساخت اولین دستگاه NGSDH بومی در کشور با ظرفیت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه» بود.
این پروژه قابلیت انتقال ترافیک ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه (معادل ۴۱ هزار کانال) را بین دیسپاچینگ تهران و زنجان فراهم می‌آورد، این در حالی است که پیش از این تنها امکان انتقال ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ کانال در کشور وجود داشت.
 بر اساس این گزارش، شروع اجرای این پروژه به سال ۹۳ بر می‌گردد و قرار است این دستگاه در ۸ ایستگاه منطقه بین تهران و زنجان نصب و راه اندازی شود.
هدف از اجرای این پروژه طراحی و ساخت ترمینال نوری NGSDH با توان بومی و بر اساس استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا جهت برآورده کردن نیازهای ارتباطی صنعت برق با رعایت الزامات پدافند غیرعامل عنوان شده است.
همچنین میزان هزینه انجام شده برای اجرای این پرژه حدود ۱۷ میلیارد ریال عنوان شده است.
از دستاوردهای بسیار مهم این پرژه می‌توان به مواردی چون؛ عدم امکان شنود و جاسوسی اطلاعات، کم اثر شدن تحریم‌ها در حوزه فناوری ارتباطات، به‌کارگیری مهندسی داخلی در توسعه تکنولوژی‌های مبتنی بر فیبر نوری، حمایت از تولیدکننده داخلی و … اشاره کرد.
پروژه دوم؛ اتصال شبکه‌های مخابراتی داده ۱۶ گانه شرکت‌های برق منطقه ای به شبکه کشوری
اجرای پروژه «اتصال شبکه‌های مخابراتی داده ۱۶ گانه شرکت‌های برق منطقه ای به شبکه کشوری» به ابتدای سال ۹۵ بر می‌گردد که با هزینه ای بالغ بر ۶ میلیارد ریال در پایان همان سال به پایان رسیده است.
براساس این گزارش، هدف از اجرای این پروژه ایجاد رک دیتای شرکت مدیریت شبکه و اتصالات با شبکه زیرساخت فیبر نوری ایجاد مسیر ارتباطی لازم به منظور ارتباطات فرامنطقه ای از طریق سه لایه عنوان شده است.
از دستاوردهای این پروژه نیز می‌توان به بهسازی وضعیت موجود و فراهم شدن بهره برداری اصولی، ایجاد بستری امن و واحد جهت ارتباطات آینده و منفک شدن از بستر ارتباطی تجاری معمول، افزایش سرعت ارتباطات متناسب با نیازمندی‌های موجود و… اشاره کرد.
پروژه سوم؛ طراحی و پیاده سازی زیرساخت‌های مخابراتی شبکه سنجش و پایش انرژی کشور
پروژه «طراحی و پیاده سازی زیرساخت‌های مخابراتی شبکه سنجش و پایش انرژی کشور» در سال ۱۳۹۴ شروع و با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد ریال در سال ۹۵ به پایان رسید.
هدف از اجرای این پروژه طراحی، پیاده سازی و بهره‌برداری از زیرساخت ارتباطی شبکه سنجش انرژی جهت ارائه گزارشات به روز به ذینفعان انرژی در منطقه پایلوت عنوان شده است.
از دستاوردهای این پروژه نیز ارتقاء زیرساخت مخابراتی شبکه سنجش انرژی از بسترهای آنالوگ به دیجیتال، ارتقاء امنیت اطلاعات در کل شبکه سنجش کشور از محل ایستگاه تا نقطه انتهایی، ایجاد امکان مانیتورینگ زیرساخت شبکه سنجش، ایجاد امکان مدیریت یکپارچه زیرساخت‌های فراهم شده و… عنوان شده است.
پروژه چهارم؛ تکمیل رینگ‌های شبکه فیبر نوری شمال غرب کشور
چهارمین پروژه ای که در این مراسم توسط وزیر نیرو افتتاح شد، پروژه «تکمیل رینگ‌های شبکه فیبر نوری شمال غرب کشور شامل اکتیو و پسیو» بود.
براساس این گزارش، آغاز این پروژه به سال ۱۳۹۴ بر می‌گردد که با هزینه ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ به پایان رسید.
از دستاوردهای این پروژه نیز می‌توان به ایجاد مسیرهای رینگ برای بالا بردن ضریب قابلیت اطمینان شبکه فیبر نوری کشوری در صورت قطع مسیرهای موازی شامل مسیرهای اکتیو و پسیو اشاره کرد.
پروژه پنجم؛ طراحی و راه اندازی آزمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات
در نهایت آخرین پروژه ای که امروز توسط وزیر نیرو افتتاح شد پروژه «طراحی و راه اندازی آزمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات» بود.
این پروژه با هدف انجام آزمایش‌های مختلف در زمینه زیرساخت شبکه، امنیت نرم افزار، کیفیت نرم افزار، زیرساخت مخابرات و آموزش کارشناسان راه اندازی شده است.
آغاز این پروژه نیز به سال ۹۵ بر می‌گردد که مبلغی نزدیک به ۵ میلیارد ریال برای ساخت و طراحی آن هزینه شده است.
از دستاوردهای این پروژه نیز می‌توان به ارتقاء سطح دانش کارشناسان، اجرای دوره‌های آموزشی عملیف ایجاد محیط امن جهت انجام تمامی آزمایش‌ها، امکان تست سلامت تجهیزات معیوب و … اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.