صفحه اصلی / تداوم تجارت با عراق نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک است

تداوم تجارت با عراق نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک است

 گفت: برای تداوم تجارت با عراق باید سرمایه‌گذاری مشترک اتفاق بیفتد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اعضای اتاق مشترک ایران و عراق در نشستی با موضوع بررسی تحولات بازار عراق تاکید کردند علاوه بر لزوم حمایت‌های دولت از تجارت با عراق، این بخش خصوصی کشور است که می‌تواند در تجارت با طرف عراقی موفق‌تر از دیگر بخش‌ها عمل کند.
علی آقامحمدی، رئیس انجمن دوستی ایران و عراق در این نشست گفت: اتاق‌های بازرگانی مشترک جایگاهی برای فکر و ایجاد ارزش‌افزوده و کاهش ریسک در تجارت هستند که متأسفانه تا حدودوی این کارکردها در اتاق‌های مشترک دیده نشده و مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه تجار ایرانی برای فعالیت در عراق مجبورند در منطقه ناامنی به کسب‌وکار بپردازند، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اوضاع منطقه تا سال ۲۰۳۰ به همین ترتیب خواهد بود، بنابراین باید یاد بگیریم که در ناامنی چگونه کار کنیم. باید نگاهمان را عوض کنیم و خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و اجازه دهیم که فعالان اقتصادی واقعی پا به عرصه بگذارند.
آقامحمدی با تأکید بر اینکه در تجارت با عراق باید به همه شهرها و مناطق آن توجه کنیم، تصریح کرد: نباید تجارت را به یک یا چند استان محدود کرد. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منطقه بندی ۹ گانه را مطرح می‌کند، بنابراین می توانیم با استفاده از این شیوه مناطقی که ظرفیت کار با عراق را دارند شناسایی کرده و با برقراری پیوند بین آنها با شهرهای عراق زمینه گسترش مناسبات را فراهم سازیم.
رئیس انجمن دوستی ایران و عراق با اشاره به اینکه عراق در چند سال آینده جمعیتی بیش از جمعیت ایران خواهد داشت، تاکید کرد: با یک موقعیت بزرگ مواجه هستیم و نباید در تجارت با عراق فقط نقاط ضعف این کشور را در نظر بگیریم بلکه باید نقاط قوت را هم ببینیم و آن‌ها را تقویت دهیم.
وی با بیان اینکه در تجارت همواره دو طرف با هم باید شریک شوند، تشریح کرد: هر تجارت یک‌طرفه شکست می‌خورد، بنابراین در تجارت باید به مقوله شراکت توجه داشته باشیم. ایجاد شبکه توزیع در عراق به صورت مدرن با کمک طرف عراقی یکی از راه‌هایی است که می‌توانیم از این طریق تجارت را گسترش دهیم.
آقامحمدی عنوان کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تجارت با عراق یکی از نکات مهم است و می‌توان در این مورد به احداث اتوبان ۳۰۰ کیلومتری بین مهران و کربلا اشاره کرد.
وی ادامه داد: مشکل بخش خصوصی در ایران نگاه کوتاه‌مدت است و به همین دلیل هم موفق نمی‌شود درحالی‌که تجارت و صنعت کار بلندمدت است.
در حال حاضر ۲۲ درصد بازار عراق در اختیار ترکیه قرار دارد و این رقم برای ایران برابر با ۱۲ درصد است. میزان صادرات غیرنفتی ایران به عراق در حدود ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود و بالغ‌بر ۸۵ درصد از آن، خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.