صفحه اصلی / صنایع دستی نیازمند افزایش ردیف اعتبارات مستقل است

صنایع دستی نیازمند افزایش ردیف اعتبارات مستقل است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، بهمن نامور مطلق، در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که شامگاه ۲۰ خرداد در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، ضمن ارائه گزارش مختصر از وضعیت صنایع دستی در یک سال گذشته گفت: سال ۹۵ سال پرباری برای صنایع دستی بوده است. وضعیت صادرات این حوزه نسبت به قبل ۳۶ درصد افزایش داشته است.
معاون صنایع دستی کشور همچنینبه  برگزاری اولین جشنواره فجر صنایع دستی اشاره و بیان کرد: راه اندازی ۱۰ بازارچه دائمی، افزایش رشد ۳۲ درصدی فروش نمایشگاه های نوروزی سال ۹۶، برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی بعد از ۷۰ سال و همچنین مسابقه بزرگ طراحی صنایع دستی از جمله اقدامات مثبت دیگری بود که در طول سال ۹۵ و به همت معاونت صنایع دستی اتفاق افتاد.
نامورمطلق با اشاره به کمبودهایی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد گفت: با وجود تلاش هایی که برای بیمه هنرمندان صنایع دستی صورت گرفته است، همچنان در این حوزه ناکام مانده ایم. صنایع دستی در پوست خود نمی گنجد و در ظرفی گنجانده شده که برایش کوچک است. در هر حال اگر قرار است صنایع دستی در سال ۱۳۹۶، یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند باید موانع و محدودیت ها از سر راهش برداشته شود.
به گفته معاون صنایع دستی، صنایع دستی، دچار مشکلات ساختاری هم هست؛ به این معنی که صنایع دستی از کمبود قوانین رنج می‌برد و امیدوارم این مشکل در طرح حمایت از هنرمندان صنایع دستی که قرار است ۲۱ خردادماه در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، حل شود و ردیف های اعتباری مستقل در اختیار صنایع دستی کشور قرار گیرد.
بهروز سیف الهی نیز به عنوان نماینده صنعتگران و هنرمندان به مشکلات حوزه صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما هشت سال دوره رکود را پشت سر گذاشتیم تا اتفاقات خوشایندی برایمان بیفتد اما هنوز مشکل بیمه هنرمندان حل نشده است. گرچه من این مساله را ضعف و کمبود معاونت صنایع دستی نمی دانم چراکه  آبان ماه سال ۱۳۸۸ قانون بیمه تامین اجتماعی قالی بافان، صنایع دستی و فرش از مجلس شورای اسلامی مصوبه دریافت کرد و قرار شد از آذرماه اجرایی شود، به این معنی که سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت سهم کارفرما شود اما این سازمان، به دلیل نبود بودجه، بیمه هنرمندان صنایع دستی را قطع کرد.
این هنرمند پیشکسوت صنایع دستی با اشاره  به حذف نمایشگاه های رایگان صنایع دستی گفت: حمایت در سطوح مختلف معانی مختلف دارد. حمایت برای کسانی که تولید کننده جزءهستند و تعداد آنها هم کم نیست با تولید کنندگانی که به صورت عمده صادرات انجام می دهند، متفاوت است و این موضوع نشان دهنده حساسیت جایگاه کلان فرهنگی و هنری است.  
سیف الهی همچنین  از آموزش های پایه ای و تکمیلی، استاندارد سازی کارگاره های تولیدی، برقراری بیمه های صنعتگران به ویژه هنرمندان پیشکسوت و حذف بیمه های غیر مرتبط، ایجاد هسته های تحقیقاتی و پژوهشی، افزایش نمایشگاه های حمایتی به صورت دائمی و دوره ای، ایجاد تشکل های فراگیر، بهره برداری از منابع سازمانی، ممنوعیت کالاهای به ظاهر صنایع دستی به داخل کشور و ورود مجلس به معقوله بازاریابی قوانین گمرکی دست و پا گیر  به عنوان بخشی از حمایت هایی که باید از هنرمندان صورت بگیرد، یاد کرد.
واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم نیز اعلام آمادگی کرد که معاونت متبوعش، معاونت صنایع دستی را برای تبلیغات، بازاریابی، گسترش فروشگاه های صنایع دستی و… یاری می رساند.
حسین بختیاری، دبیر شورای عالی تشکل‌های غیردولتی صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور نیز بیانیه شورای عالی تشکل های غیردولتی صنایع دستی کشور را خواند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.