صفحه اصلی / برای ایجاد اشتغال در سلماس بازارچه های مرزی و محلی را فعال کنید

برای ایجاد اشتغال در سلماس بازارچه های مرزی و محلی را فعال کنید

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، کاظم بدلی در گفت و گو افزود: تعطیلی بازارچه های مرزی و محلی در سلماس سبب افزایش بیکاری بویژه برای جوانانی است که از شغل پدری خود یعنی کشاورزی و دامپروری فاصله گرفته اند.
وی ادامه داد: کسب و کار مرز نشینان که صیانت از مرزهای کشور را به عهده دارند، نیازمند توجه جدی  دست اندکاران دولت است، چراکه سختی امر معاش به مهاجرت و تضعیف امنیت مناطق مرزی می انجامد .
رئیس اتاق اصناف سلماس با انتقاد از برخی سیاست های غیر اصولی و غیر کارشناسی و همچنین نبود ارتباط قوی با کشورهای همجوار اظهار کرد: مسدود شدن و بستن مرزها سالهاست شرایط کار و اشتغال جوانان در این منطقه را که دیر زمانی است از شغل پدری خود که کشاورزی و دامپروری بوده فاصله دارند، بسیار سخت و ناممکن ساخته است.
بدلی همچنین با اشاره به پدیده قاچاق در این منطقه که همزاد شهرهای مرزی است، گفت: مردم این شهر قبل از بسته شدن مرزها درآمد قابل توجهی داشتند و با دیوارکشی در مرزها تجارت در این منطقه که در نقطه کوری بین دو شهر بزرگ خوی و ارومیه قرار دارد، به صفر رسیده است .
وی افزود: موضوع ایجاد مناطق ویژه سالهاست که در دستور کار دولت قرار گرفته که البته برخی ها بر آن هستند تا منطقه آزاد ماکو را که اکنون فعال است را تنها منطقه آزاد استان بدانند و باقی بگذارند و بقیه مناطق و شهرها را در حد منطقه ویژه قلمداد و نامگذاری شوند که این مهم باید مورد بازنگری قرار گیرد.
بدلی ضمن اشاره به اینکه  اکثر شهرهای مرزی استان قابلیت تبدیل شدن به مناطق آزاد تجاری را دارند، گفت: ایجاد مناطق ویژه می تواند تا حدود زیادی مشکلات حوزه داد و ستد مرزی وتوسعه مبادلات مرزی را در این مناطق کاهش دهد اما بنظر می رسد دستان پشت پرده اجازه نمی دهد منطقه آزاد دیگری در استان در برابر منطقه آزاد تجاری ماکو خودی نشان دهد.
وی با بیان اینکه سلماس شهری در مسیر جاده ابریشم است، افزود: ضروری است ایجاد اشتغال در این مسیر مورد توجه قرار گیرد و احیاء این شهر تنها  در گرو بازارچه های تجاری و جلوگیری از قوانین تحمیلی به سازمان ها برای رونق اشتغال در این منطقه است.
رئیس اتاق اصناف سلماس گفت: شهر سلماس با قابلیت و امنیت جاده ای که امکان هشت بانده شدن را دارد، مزیتی بیش از مرزهای سرو و بازرگان برای تجاری شدن دارد.
وی گفت: در این منطقه امروز چنان شده که کسانی که ایجاد صنف جدید می کنند، توان پرداخت  حق عضویت صنفی خود را ندارند و از هر ۱۰ نفر می توان از سه نفر دریافت کرد. پیش از این وضعیت معاش در منطقه سلماس خوب بود اما با توجه به ارقام سنگین مالیات صنوف، اکنون بسیاری از واحدها توان پرداخت مالیات را ندارند.
رئیس اتاق اصناف سلماس با ارایه پیشنهادی برای فعال شدن اتاق اصناف در این منطقه و پیاده ساختن سیاست های راهبردی برای احیاء این منطقه گفت: به اعتقاد من سیاست اتاق اصناف ایران در شهرهای کوچک باید به گونه ای باشد که انتخاب ریاست اتاق ها به عهده خود اصناف و کسبه باشد تا رئیس اتاق امکان چیدمان هیات رئیسه را در اختیار داشته و اصول راهبردی را به سرانجام برساند.
بنا به گفته بدلی، شهر سلماس ۶ هزار پروانه صنفی دارد و تقریبا  ۳ هزار واحد صنفی بدون پروانه هم در این شهر فعالیت می کنند.
استان آذربایجان غربی ۹۷۸ کیلومتر با کشورهای ترکیه، نخجوان وعراق مرز مشترک خاکی و آبی دارد و شهرهای سردشت ، پیرانشهر ، اشنویه ، ارومیه ، سلماس، ماکو، خوی و بازرگان را شامل می شود.
همچنین دارای ۵ معبر رسمی و ۸ بازارچه تجاری است ، در سالیان نه چندان دور ۶۵ درصد مبادلات مرزی استان از مرز عراق و مرز رسمی تمرچین به کشور مصرفی عراق و اقلیم کردستان عراق انجام می گرفت .

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.