صفحه اصلی / کاهش۵۱ تا ۷۷ درصدی رواناب رودخانه های گلستان

کاهش۵۱ تا ۷۷ درصدی رواناب رودخانه های گلستان

 کاهش بین ۵۱ درصد تا ۷۷ درصد را نسبت به دوره مدت مشابه بلند مدت نشان می دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، مهندس «سید محسن حسینی» معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت اظهار کرد: بخش عمده بارندگی درحوضه های آبریز تبخیر می شود و به جو بر می گردد و باقی مانده آن نیز به صورت آب های سطحی روان شده و در رودخانه ها جریان پیدا می کند و در ادامه نیز در سفره های آّب زیرزمینی نفوذ کرده و به آب های زیرزمینی تبدیل می شود.
وی افزود: رواناب های اندازه گیری شده در ایستگاه های آب سنجی شاخص رودخانه های استان کاهش بین ۵۱ درصد تا ۷۷ درصد را نسبت به دوره مدت مشابه بلند مدت نشان می دهد.
وی تصریح کرد: در عدم تناسب کاهش میزان بارندگی که حدود ۱۴ درصد بوده با رواناب رودخانه ها که حداقل کاهش حدود ۵۱ درصد را دارد، می توان به عواملی مانند تغییرات الگوی بارش، به این معنا که افزایش تعداد بارش با میزان کم در هر بارش اتفاق افتاده است و سهم تبخیر بلافاصله بعد از بارندگی، نسبت به آب حاصل از بارندگی افزایش یافته است، اشاره کرد.
وی ادامه داد: از جمله عوامل دیگر می توان به تغذیه  واداری رودخانه ها به دلیل مصرف زیاد آب زیرزمینی ونفوذ آب به سفره ها به جای روان شدن در رودخانه ها اشاره کرد. همچنین مصارف غیر مجاز بالا دست سرشاخه ها واز جمله افزایش مصرف در بخش درختکاری اراضی شیبدار و نیز استخرهای کوچک غیر مجاز احداث شده نیز سهمی به تناسب اندازه خود در این کاهش ایفا می کند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: اندازه گیری های انجام شده از طریق چاه های مشاهده ای در اختیار شرکت آب منطقه ای نشان می دهد که در این مدت آبخوان های کم عمق استان گلستان نیز دچار کاهش تغذیه آب به میزان حدود ۱۱۳ میلیون متر مکعب و آبخوان های عمیق با کاهش تغذیه آب به میزان حدود ۳۵ میلیون متر مکعب مواجه شده اند که  مجموعا ۱۴۸ میلیون متر مکعب کاهش تغذیه آبخوان ها نسبت به دوره دراز مدت اتفاق افتاده است که ۱۲ درصد از ذخیره آبخوان ها را نشان می دهد.
وی گفت: با توجه به اینکه در استان گلستان حدود ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبیاری می شوند که حدود ۱۷۰ هزار هکتار توسط آبهای زیرزمینی وحدود ۸۰ هزار هکتار نیز از طریق آبهای سطحی آبیاری می شوند، لذا اهمیت این کاهش خود را کاملا نمایان می کند. به این معنا که با توجه به کاهش حداقل ۵۱ درصدی وحداکثر ۷۷ درصدی رواناب رودخانه ها، حداقل کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت در بخش آب سطحی و کاهش حداقل ۱۲ درصدی سطح زیر کشت در بخش آب زیرزمینی منطقی و لازم است.
حسینی افزود: به عبارت دیگر از مجموع ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت آب سطحی چنان چه بیش از ۴۰ هزار هکتار کشت انجام شود و از مجموع ۱۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت آب زیرزمینی چنان چه بیش از ۱۵۰ هزار هکتار کشت صورت گیرد، محصولات کشاورزی با خسارت نقصان محصول مواجه خواهند شد. به همین نسبت لازم است مصرف سوخت ومصرف برق نیز به ویژه در بخش های آب زیرزمینی محدود گردیده و دستگاه های ذیربط در این خصوص حساسیت لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: این کاهش به ویژه در بخش سهم کشاورزی از آب زیرزمینی که جزو منابع پنهان ودور از چشم مردم است به لحاظ منطقی واقتصادی…لازم بوده ودر صورتی که کشاورزان محترم  نسبت به کاهش سطح اقدام ننمایند و به کاشت محصولات پر آب طلب مانند برنج نیز اقدام کنند باعث مضاعف شدن خسارت و نقصان محصولات خود خواهند شد. بنابراین توصیه ما به کشاورزان همان گونه که اطلاعیه های مختلف اقدام شده کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت آب سطحی وکاهش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت از منابع آب زیرزمینی و کاشتن محصولات متعارف کم آب طلب می باشد.
حسینی اظهار کرد: امید داریم با رعایت موارد گفته شده ضمن اینکه اراضی کشاورزی دچار مشکلات ناشی از کمبود آب نشوند، بخش آب شرب شهرها و روستاها که حیات ساکنان استان به آن بستگی دارد و نیز آب بخش صنعت که بخش زیادی از اشتغال وارزش افزوده استان متکی به آن است دچار خلل نگردد وکشاورزان محترم در این دو بخش نیز تاثیر عملکرد مثبت خود را ببینند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.