مجتبی کاوه
پیامدهای فراوانی دارد، اما هر چه باشد فعالان و مسئولان ناوبری هوایی ایران نمیتوانند خوشحالی خود را از این وضعیت پنهان کنند. قطرایرلاین که راههای هوایی کشورهای عربی همجوار را به روی هواپیماهایش بسته میبیند، تنها یک راه برای دسترسی به اروپا
پیش رو دارد و آن هم آسمان ایران است. کارشناسان شرایط پیشآمده را کوتاهمدت ارزیابی میکنند اما به گفته آنها درآمد غیرمترقبهای که از این رویداد نصیب حوزه هوانوردی ایران میشود، قابل توجه است.
محاسبه درآمد ایران از پروازهای عبوری قطر
شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دستورالعملی به زبان انگلیسی در سایت خود قرار داده که بر اساس آن به شرکتهای هواپیمایی دنیا اعلام میکند برای عبور از ایران باید به ازای وزن هواپیما و میزان مسافتی که در آسمان ایران طی میکنند، ماهیانه به این شرکت شارژ پرداخت کنند.
اگر بخواهیم بهطور تقریبی میزان درآمد شرکت فرودگاهها از هواپیماهای عبوری از آسمان ایران را محاسبه کنیم، با توجه به اینکه بیشتر هواپیماهای متعلق به قطرایرویز، بوئینگ ۷۷۷ (۴۳ فروند) و ایرباس ۳۲۰ (۳۵ فروند) از مجموع ۱۷۵ فروند هواپیمای متعلق به قطر ایرویز هستند و همچنین وزن این ۲ مدل هواپیما در هنگام برخاستن از باند در صورت پر بودن، به ترتیب ۳۵۱ هزار و ۸۰۰ و همچنین ۳۶۲ هزار و ۸۷۳ کیلوگرم است (که به طور میانگین ۳۵۵ هزار کیلوگرم منظور میشود) و نیز با توجه به اینکه مسافت جنوب خلیج فارس تا شمال غرب ایران و ورود هواپیماهای قطری به آسمان ترکیه، کمی بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر برآورد میشود، بهطور تقریبی و میانگین درآمد شرکت فرودگاههای ایران از هر سورت پروازی، ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر هواپیما خواهد بود. با توجه به اینکه در صورت انتقال مسیر پروازی ایرلاینهای قطری به آسمان ایران، روزانه ۲۰۰ سورت پروازی به آسمان ایران منتقل میشود، درآمد شرکت فرودگاهها از این انتقال مسیر، در هر ۲۴ ساعت، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. براین اساس، شارژ ماهانهای که قطریها بابت تردد از آسمان ایران میپردازند،
۵۱ میلیارد تومان برآورد میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در تازهترین برآورد خود از افزایش جریان ترافیکی ۱۰۰ تا ۱۵۰ پروازی در آسمان ایران خبر داد. رحمتا… مه آبادی گفت: پس از ایجاد ۱۵ هزار کیلومتر راه هوایی در غالب فاز اول طرح مدیریت آسمان ایران ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده است و میتوانیم به تقاضاهای بینالمللی پاسخ بدهیم.
برآوردی که از افزایش پروازها شده، خوشبینانه است
یک کارشناس هوانوردی افزایش تعداد پروازهای تخمین زده شده را خوش بینانه میداند و معتقد است: با محدودیتهای پروازی قطرایرویز و به دلیل افزایش هزینههای این ایرلاین در استفاده از فضای ایران به دلیل طولانیتر شدن مسیر احتمالا مسئولان بازرگانی این شرکت هواپیمایی تصمیم به کاهش برخی مسیرهای پروازی خود و همچنین پروازهای عبوری از فضای ایران داشته باشند که در این صورت تعداد پروازهای عبوری آنها از ایران ۲۰۰ پرواز نخواهد بود. علی شیرزاد با اشاره به اینکه این وضعیت موقتی خواهد بود، افزود: حقیقت امر این است که قطر ایرویز حدود ۲۳ مقصد در آفریقا و دو مقصد در آمریکایجنوبی دارد، اگر فرض کنیم مقاصد آفریقایی را با فرکانس روزی ۲ پرواز انجام دهد (که البته این تخمین خیلی دست بالاست) و در مسیر آمریکای جنوبی هم روزی ۲ پرواز انجام شود، تعداد پرواز عبوری از ایران به ۵۰ پرواز میرسد. وی افزود: به هر حال افزایش جریان ترافیک هوایی که توسط مسئولان اعلام شده بیش از این است و حتی اگر عددی که آنها اعلام کردهاند محقق نشود باز هم تعداد ۵۰ تا ۱۰۰ پرواز موجب افزایش درآمد ایران بابت حق عبور میشود که خبر خوبی برای بخش هوایی کشور است.