صفحه اصلی / فرصت بازار صادراتی قطر

فرصت بازار صادراتی قطر

به اعتقاد کارشناسان، فرصت اقتصادی خوبی برای سایر کشورهای همسایه برای حضور در بازار قطر است. به گفته کارشناسان، کشور ما نیز مانند سایر کشور‌ها می‌تواند از این فرصت به‌ویژه برای عرض اندام بخش خصوصی استفاده کند.
در این رابطه یک کارشناس مسائل اقتصادی خاورمیانه عنوان کرد که بخش خصوصی ایران می‌تواند از اختلاف پیش آمده میان قطر و عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به عنوان یک فرصت نگاه و برای حضور در بازار قطر برنامه‌ریزی کند. 
جهانبخش سنجابی‌شیرازی ‌گفت: اختلاف بین قطر و عربستان و کشورهای خلیج‌فارس از دو زاویه قابل بررسی است. یک زاویه سیاسی است که از این بعد ما باید نگاه‌مان بی‌طرفانه و تاکید بر گفتگو برای حل اختلافات طرفین باشد. 
وی ادامه داد: به هر حال این اتفاق بازی پیچیده‌ای است و به غیر از قطر و عربستان بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در این قضیه حضور دارند و ماجرا ابعاد گسترده‌ای دارد؛ بنابراین نباید طوری عمل کنیم که اوضاع به کام ترکیه شود. 
عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: از لحاظ اقتصادی نیز این ماجرا دو بخش مختلف دارد. یک بخش به دولت ما مربوط است که باید برای کمک‌های انسانی برای مایحتاج مردم قطر اعلام آمادگی کند. اما بخش خصوصی باید حرکت مستقلی انجام دهد و به سرعت وارد عرصه شود و با بخش خصوصی قطر تعامل کند تا از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد. 
این کارشناس مسائل اقتصادی خاورمیانه عنوان کرد: روزانه بخش قابل توجهی از مایحتاج مردم قطر از مرز زمینی عربستان وارد می‌شود؛ به طوری که طبق برآوردها ۸۰۰ کامیون کالا از عربستان به قطر 
رفت و آمد داشتند که در حال حاضر یکی از نزدیک‌ترین مسیرها برای ارتباط با قطر کشور ماست و می‌توانیم در ۱۲ ساعت مایحتاج مردم قطر را از مرزهای موجود به آنها برسانیم. 
به گزارش ایسنا، سنجابی‌شیرازی اضافه کرد: مطمئنا این اتفاق فرصت مناسبی برای ایران در کوتاه‌مدت است و به ویژه بخش خصوصی ما باید در این زمینه فعال باشد و برای حضور در بازار قطر برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت داشته باشد اما اقدام رسمی دولت ما باید متفاوت با بخش خصوصی باشد. فعلا بخش خصوصی ما باید برای جبران نیاز بازار قطر و کالاهای مورد نیاز مردم این کشور پیشتاز ارتباط با بخش خصوصی قطر باشد. 
سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران:
مبادلات با قطر تا یک میلیارد قابل افزایش است
طبیتا در این شرایط که فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد کشور است بخشی از محصولات ما می‌تواند وارد قطر شود. قطر دومین کشور تولید‌کننده و صادر‌کننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه است؛ ازاینرو کشور ما امکان صادرات محصولات پتروشیمی به آن را ندارد، اما ممکن است برخی از محصولات پتروشیمی ما با تیرگی روابط قطر با کشورهایی چون امارات، مصر و بحرین جایگزین محصولات پتروشیمی قطر شود. ضمن اینکه حجم مبادلات ما با قطر تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار بوده و در این شرایط تا حد یک میلیارد دلار هم قابل افزایش است. محصولات لوکس ما و محصولاتی مثل فرش دستباف، آبزیان، میوه و صیفی‌جات ما شرایط خوبی برای ورود به بازار قطر دارد. برخی از فرآورده‌های نفتی ما نیز مثل قیر و مصالح ساختمانی با توجه به برگزاری المپیک در این کشور و ساخت‌وسازهایی که در آن انجام می‌شود، بستر خوبی برای گسترش روابط تجاری با قطر است. البته ما می‌توانیم در زمینه توریسم‌درمانی که قبلا هم در این زمینه با قطر همکاری داشتیم و این کشور ذهنیت مثبتی به پزشکان ما دارد، با قطر همکاری کنیم. از طرفی منابع مالی خوبی در اختیار قطری‌هاست که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. باید بدانیم که اگر از این شرایط استفاده نکنیم سایر کشورهای همسایه استفاده می‌کنند. البته با توجه به اینکه در گذشته قطر روابط خود را با ما قطع کرده و در این زمینه محدودیت‌هایی داریم قطر هم قاعدتا باید تغییراتی در ارتباط با کشور ما ایجاد کند تا روابط ما با قطر راحت‌تر شود.
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات:
 بازاری ۴ تا ۵ میلیارد دلاری پیش‌روی ایران است
در این شرایط که عربستان روابط خود را با قطر قطع کرده بازاری ۴ تا ۵ میلیارد دلاری پیش‌روی ایران قرار دارد. البته باید توجه داشت که این شرایط مادام‌العمر نیست و ممکن است در آینده نزدیک و دوره کوتاه‌مدت، اختلافات برطرف شود، بنابراین باید به سرعت، از این فرصت برای اقتصاد ایران بهره گرفت، از بعد اقتصادی، این مساله می‌تواند یکی از موضوعات مهم برای کشورهای منطقه و از جمله ایران باشد؛ چرا که این کشور سالانه، حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار از عربستان و امارات متحده عربی، مواد غذایی وارد می‌کند و کشور ثروتمندی در منطقه به شمار می‌رود؛ از سوی دیگر، ایران نیز پتانسیل‌های بسیاری در موضوع تامین مواد غذایی و مایحتاجی که کشور قطر نیاز داشته، دارد؛ ضمن اینکه قطر، کشوری نزدیک به ایران است و از سه بندر مهم کشور ما از جمله بندرعباس، بندر لنگه و بوشهر با زمانی کمتر از ۱۲ ساعت از طریق آبی، می‌توان کالاها را برای این کشور ارسال کرد. 
بر این اساس، قطع رابطه کشورهای عربی با قطر، در بحث رونق صادرات ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ بنابراین شرایط برای توسعه روابط ایران و قطر بسیار مهیاست و البته جای نگرانی برای قطر در تامین مایحتاج کشورش در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه کشور قدرتمندی مثل ایران را در کنار خود دارد که در مسائل اقتصادی می‌تواند کمک‌کننده به گذر از شرایط پیش آمده برای این کشور باشد؛ ضمن اینکه قطری‌ها یکی از شرکای ایران در حوزه‌های گازی هستند و در این شرایط سختی که برای آن کشور پیش آمده، اگر احساس کنند که شریک قدرتمندی مثل ایران در وضعیت سخت و ناگوار منطقه‌ای وجود دارد، برای روابط دوجانبه آینده نیز بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.
قطر بعد از امارات، دومین کشور منطقه است که از نظر زیرساخت‌ها، بنادر و ترانزیت، دارای اهمیت ویژه‌ای است و زیرساخت‌های مناسبی دارد و با شرایط پیش آمده، می‌تواند جزو شرکای اول اقتصادی کشور ایران قرار گیرد؛ به نحوی که ارتباطات اقتصادی ما که امروز از طریق برخی از کشورها مثل امارات صورت می‌گیرد، با جایگزینی قطر، شرایط جدیدی را تجربه می کند؛ بنابراین این مراوده و ارتباطات چه از بعد صادرات و چه از بعد انتقال کالاهای مورد نیاز ایران و حتی صادرات به کشورهای ثالث نیز، دوسویه است.
مسیر کوتاه مابین ایران و قطر، یک فرصت در مقابل بازار روسیه است که از دست ما رفت، بنابراین در موضوع بازار جدید قطر، می‌توان وضعیت را به نحو بهتری پیش برد، البته دولتمردان باید توجه کنند که به هرحال، قیمت های ما غیررقابتی است و برای رقابتی شدن نرخ‌ها، باید حتما تدبیر کنند که احیانا شرایط باعث نشود که این بازار را مجدد از دست بدهیم. باید توجه داشت که فرصت پیش آمده بابت بازار قطر،  یک شرایط مادام‌العمر نیست و ممکن است در آینده نزدیک و کوتاه‌مدت، مشکلات برطرف شود؛ پس باید از این فرصت به سرعت به نفع اقتصاد کشور استفاده کرد. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.