صفحه اصلی / ظرفیت های اشتغال در شهرهای مرزی مورد توجه مسئولان قرار گیرد

ظرفیت های اشتغال در شهرهای مرزی مورد توجه مسئولان قرار گیرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، حسن صناعی در گفت و گو افزود: با وجود پتانسیل های فراوان در مناطق مرزی کشور به جهات اقلیمی ، شرایط محیطی گردشگری و همچنین کیفیت آب و هوا که این مناطق را مستعد فعالیت های کشاورزی و دامپروری می سازد، لیکن همچنان شاهد مشکل اشتغال در این مناطق هستیم.
وی ادامه داد: بوکان به دلیل همجواری با مرز و وجود نیروی کار فراوان و ارزان قیمت شاهد مشکلاتی از جمله بیکاری است؛ در صورتی که این شهر پتانسیل مطلوبی در حوزه گردشگری، دامداری، کشاورزی، صنایع تبدیلی برای اشتغال دارد.
صناعی با اشاره به شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی گفت : این منطقه به جهت بهره مندی از شرایط مکانی و پتانسیل های فراوانی که دارد، ضروری است دولت توجه ویژه ای نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی به مشاغل حوزه خدمات و طرح های خود اشتغالی داشته باشد.
وی افزود: افزایش هزینه های اجاره بهای واحدهای صنفی و تعدد فروشگاه های زنجیره ای بزرگ  ، کاهش درآمد کسبه بوکان را در پی داشته که حاصل آن بروز مشکلات در زمینه اشتغال شده است.
رئیس اتاق اصناف بوکان ضمن نقد عملکرد فروشگاههای زنجیره ای مطرح کرد: اصناف این شهر با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت چگونه توان مقابله با فروشگاه زنجیره ای که به جهت توانمندی مالی می توانند محصولات لازم را تولید یا پیش خرید نمایند، مقابله کنند؟
صناعی با اشاره به ضرورت ایجاد اشتغال در دولت دوازدهم، رفع این مساله را طرحی برای ثبات و پایداری نظام و رضایت مندی مردم دانست و ادامه داد: شهر بوکان با مرز تنها ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد و این مزیتی است که می توان با ایجاد بازارچه های مرزی و نیز توجه به مزیت های این منطقه از جمله معادن سنگ های قیمتی و اقلیم گردشگری از ویژگی های منحصر بفردی است که منطقه آذربایجان غربی و شهر بوکان داشته و می توان این ظرفیت ها را شناسایی کرد.
وی به امکانات کشاورزی منطقه بوکان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بوکان منطقه ای کشاورزی و دامپروری است می توان از ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی در این زمینه بهره گرفت و با توجه به برداشت در فصل های برداشت محصول از مازاد آن در زمینه ساخت اقلام مصرفی و تبدیلی و نیز تامین بازار داخلی و در نتیجه ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری کم هزینه ای که زود بازده نیز است، بهره جست.
رئیس اتاق اصناف بوکان همچنین ضرورت جذب سرمایه گذاری در بخش خصوصی را یکی از لازمه های توسعه کارخانه های صنعتی دانست و گفت: تولید مبلمان و صنایعی مانند فلزات چون در و پنجره ، اتاق سازی و نیز ساخت دستگاه های کشاورزی در این منطقه فعال است .
وی در خصوص صادرات محصولات در این منطقه گفت: به دلیل همجواری این شهربا کشورهای حوزه خلیج فارس ساخت ادوات کشاورزی و دستگاههای پخت نان فعالیت دارند تا جایی که این دستگاهها را به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق و حتی کشورهای اروپایی مانند آلمان صادرات داشته ایم.
به گفته صناعی، بر اساس آمار سال ۹۵  در شهر بوکان بیش از ۱۴۰۰ نفر از کسبه دارای پروانه کسب صنفی هستند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.