صفحه اصلی / نیاز صنعت پتروشیمی به بانک تخصصی

نیاز صنعت پتروشیمی به بانک تخصصی

مجتبی کاوه
 مساله ارزآوری و اشتغالزایی این صنعت به محل مناقشه بین نامزدها تبدیل و بعضی ادعاهای غیرکارشناسی نیز درباره ظرفیت‌های این صنعت مطرح شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، حالا خبرها حکایت از آن دارد که مسئولان این صنعت برای توسعه ظرفیت‌ها اقداماتی از جمله تاسیس بانک تخصصی را در دستور کار دارند و کارشناسان و دست‌اندرکاران نیز معتقدند افق پیش‌روی این صنعت نیاز به منبع مستقل تامین مالی را ضروری می‌سازد. به گفته سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جلسه اخیر این کمیسیون، ایجاد بانک تخصصی صنعت پتروشیمی، تسهیل در فرایند تامین مواد اولیه، کمک به ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، معرفی زنجیره ارزش کامل به سرمایه‌گذاران، مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های معتبر پتروشیمی را  از جمله راهکارهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اعلام کرده است. بنابر گفته‌های شاهدایی، مهم‌ترین اقدام‌های حوزه بازرگانی داخلی این شرکت در سال ۹۵، همکاری در تامین نیاز بازار داخل به محصولات پتروشیمی و ایجاد تعادل در عملیات عرضه و تقاضا در این بازار بوده و مهم‌ترین اقدام‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه بین‌الملل، به‌ویژه دوره پسابرجام پیگیری تسهیل زمینه‌های سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی) با تاکید سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و برنامه‌ریزی جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم در قطب‌های جدید توسعه صنعت پتروشیمی کشور بوده است.
مشکل صنایع پتروشیمی با سیاست‌های بانکی کشور
یک فعال صنعت پتروشیمی با بیان اینکه مساله تامین مالی دغدغه تمام صنایع کشور از جمله صنعت پتروشیمی است، به «کسب‌وکار» گفت: وقتی صحبت از صنعت پتروشیمی و مشکلات آن می‌شود، باید با جدیت بیشتری به مشکلات این صنعت توجه کنیم، چرا که این صنعت ظرفیت‌هایی دارد که در صورت شکوفایی اقتصاد کشور را تحت‌تاثیر مثبت قرار می‌دهد. بهرام مرندی با بیان اینکه نیاز صنعت پتروشیمی به منابع مالی در مقیاس با دیگر صنایع بسیار بالاتر است، افزود: با سیاست‌های حاکم بر نظام بانکی کشور، کارخانه‌های پتروشیمی مشکلات عدیده‌ای در تامین مالی دارند و چنانچه یک بانک تخصصی متولی تامین مالی صنعت پتروشیمی باشد تسهیلات‌دهی به این صنعت سامان بهتری خواهد یافت. وی تصریح کرد: محصولات پتروشیمی اغلب صادراتی هستند و بانک تخصصی می‌تواند از نظام صادراتی کالای پتروشیمی با شرایط ویژه‌ای که دریافت و پرداخت‌های این صنعت دارد، حمایت کند و این امری است که اکنون توسط بانک‌های مختلف انجام می‌شود و با توجه به تحریمی که کماکان در برخی حوزه‌های مالی با آن دست به گریبان هستیم، دچار مشکل است.
 بانک توسعه‌ای واقعی؛ نیاز صنعت پتروشیمی
یک کارشناس بانکی نیز معتقد است بانک تخصصی پتروشیمی با وجود مشکلات ساختاری نظام بانکی کشور می‌تواند به توسعه این صنعت کمک کند. مهرداد مظفری با بیان اینکه بانک تخصصی پتروشیمی در صورت تاسیس باید یک بانک توسعه‌ای به معنای واقعی آن باشد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: باید بپذیریم ما در کشور تجربه تاسیس بانک توسعه‌ای به معنای واقعی آن را نداریم و بانک مسکن، بانک صنعت و معدن و حتی بانک کشاورزی هیچ‌کدام بانک توسعه‌ای نیستند. وی افزود: بانک توسعه‌ای با تعریف مشخص ماموریت توسعه آن رشته تخصصی صنعتی یا کشاورزی را دنبال می‌کند و وارد بازی بانک‌های تجاری که هدف‌شان سودآوری است، نمی‌شود. اهداف و تخصص‌ها و خدمات چنین بانک‌هایی متناسب با نیاز مشتری‌های خاص‌‌شان که در حوزه آن صنعت فعالیت می‌کنند، تعریف می‌شود. این کارشناس بانکی بیان کرد: تامین مالی پروژه‌های توسعه صنعت پتروشیمی، ایجاد نظام تامین مالی صنایع پتروشیمی با مشارکت خارجی و تسهیل مبادلات ارزی صنعت پتروشیمی می‌تواند از اهم اهداف بانک تخصصی این صنعت باشد و در گام‌های ابتدایی لازم است منابع این بانک توسط دولت تامین و تقویت شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.