صفحه اصلی / «سرآمد» سی و ششم منتشر شد

«سرآمد» سی و ششم منتشر شد

 دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، به چاپ رسیده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، اینکه خود ما بگوییم پیشرفت های علمی شگرفی داشته ایم، یک چیز است و دیگران با آمار و ارقام و بررسی های عمیق بگویند شما پیشرفت زیادی داشته اید، یک چیز والاتر و ارزشمندتری است. آن هم در دنیایی که جمهوری اسلامی ایران وپیشرفت هایش، برای خیلی از جمله ابرقدرت ها، کابوس روزان و شبانه شان است و دست به هر کاری می زنند تا جلوی این پیشرفت ها را بگیرند. همان ها، آمده اند و گفته اند: شما پیشرفت کرده اید.
ظرفیت شگفت آور نوآوری
آنکتاد یا کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، گزارشی از سیاست های علم و فناوری ایران آماده کرده بود که سال گذشته در ایران ارائه شد اما در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان به ژنو سوییس، رسما رونمایی شد.
گزارش مفصلی از این رونمایی و مراسم در ماهنامه «سرآمد» سی و ششم ارائه شده است. مثلا مایکل لیم مدیر طرح تدوین گزارش سیاست علم وفناوری ایران آنکتاد در جلسه رونمایی از این سند گفته است: «براساس شاخص های آماری، ایران یک ظرفیت شگفت آور در حوزه نوآوری است. در سال های اخیر نتایج سرمایه گذاری مستمر و گسترده آن به خوبی در تولید علم، تجاری سازی و ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان نمایان شده است.»
برای ایران
ماهنامه «سرآمد» نیز در جدیدترین و سی و ششمین شماره خود، از حضور چشمگیر و ستودنی مردم پای صندوق های رای در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، تقدیر ویژه ای کرده و بخشی از مطالب آن، به این حماسه اختصاص یافته است. پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در یادداشت خود، پیروزی مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را به واسطه حضورشان، ستوده و نوشته است: «این همه می گویند ایرانی ها کار جمعی بلد نیستند و چنین و کذا. اما بارها و بارها به خودمان و دیگران ثابت شده است که همکاری و همیاری و کار گروهی در تاریخ و بطن فرهنگ ما ریشه دارد و اتفاقا عمیق و تنومند است. حالا که در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، چنین حماسه ای رقم خورده است، با اطمینان و سرعت بیشتری می توانیم به شعار سال دست یابیم. اقتصاد دانش بنیان هم که پیشرانه این ماجراست، با کار گروهی و احساس دین و وظیفه در نخبگان و سرآمدان و متخصصان و دانشگاهیان و کارآفرینان قطعا به میوه خواهد نشست.»
غلط های مصطلح
رشد علمی و غنای زبانی، رابطه ای تاثیرگذار با یکدیگر دارند. هر چه زبان قوی تر و از گزندها دورتر شده، نشانه ای بوده از افزایش فرهیختگی و بلوغ علمی در اجتماع. جعفر ابراهیمی (شاهد) از نویسندگان فعال معاصر هم درباره راه های حفظ زبان فارسی از آسیب های رایج امروز، نکته هایی را با «سرآمد» در میان گذاشته است. او از رواج غلط های مصطلح در شبکه های اجتماعی گلایه مند است و می گوید: «در فضای مجازی نه تنها کلمات غلط زیاد به کار می رود، بلکه گاهی کاربران آنها کلمه سازی نیز می کنند. نکته مهم دیگر در فضای مجازی، نوع نگارش کلمات است. کاربران این فضا بعضی کلمات را جدا یا سر هم می نویسند و کم کم همان صورت نوشتاری غلط جا می افتد و بعد از مدتی هویت کلمه تغییر می کند.»
یا راهی بیاب یا راهی بساز
دکتر علی اکبر رمضانیان پور از سرآمدان علمی کشور و برگزیده جایزه ملی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان، در شماره سی و ششم «سرآمد» پشت میز گفت وگو نشسته و نکته های آموزانده و ارزشمندی را مطرح کرده است. او معتقد است که «مهندس نخبه یا راهی خواهد ساخت یا راهی خواهد یافت» و در بخش دیگری از گفت وگویش بیان کرده است: «این توانایی در جوانان ما با این هوش و استعدادی که دارند، هست که بتوانند در مرزهای دانش دنیا کار کنند و متریال جدید و تکنولوژی جدید به وجود بیاورند. بنابراین به نظر من یک گروه دیگر که گروه بزرگ تری هم هست، باید جهت کاربردی کردن کارهای علمی قدم بردارند تا یک مساله یا مشکل را حل کنند. همه جای دنیا هم همین است. من حتی دیدم که دانشجویی در مقطع دکترا از بهترین دانشگاه های دنیا فارغ التحصیل می شود و مقاله هم ندارد اما هیچ ایرادی هم به او نمی گیرند و برایش ارزش هم قائل هستند.»
نبرد با محرومیت
شاید کج سلیقگی باشد اگر از علم و فناوری امروز که پیشرفت های برق آسا دارد، برای رفع فقر و محرومیت ها، بهره نگیریم و صرفا آن را موضوعی لوکس و کاربردی در حوزه های پرزرق و برق بدانیم. مدیرعامل یک استارتاپ برگزیده از تجربه هایش برای نبرد با فقر و محرومیت با «سرآمد» شماره سی و شش گفته است. گلرخ بحری با استارتاپ موفق خود به سراغ رفع دغدغه های خیران و حامیان نیازمندان رفته و با کمک فناوری، راه های تازه ای را پیش روی آنان گشوده است. او معتقد است: «در حالی که یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم در عصر حاضر، مسوولیت اجتماعی و فعالیت های خیرخواهانه است، خیلی از مردم نمی دانند که به چه موسسه خیریه ای می توانند اعتماد کنند. با در اختیار گذاشتن اطلاعات شفاف از پروژه های خیرخواهانه و ارائه گزارش از زمان و رقم پروژه ها به مردم، اعتماد آنها به طور کامل جلب خواهد شد.»
سرآمد در موبایل
در میان خیل مطالب متنوع و خواندنی این شماره «سرآمد»، یادداشت ها، گفت وگوها و گزارش های متعددی گنجانده شده است که با بهره مندی از نرم افزار کدخوان بر روی موبایل های هوشمند، می توان از عکس ها، فیلم ها، صداها و متن های این ماهنامه بهره برد. اما یک خبر خوب برای مخاطبان «سرآمد»؛ اپلیکیشن این ماهنامه به همراه ماهنامه «دانش‌بنیان» تولید شده است. این اپلیکیشن‌ ضمن برخوردار بودن از محیط کاربری آسان و سازگاری با تمامی گوشی ها و دستگاه‌های هوشمند سیستم عامل اندروید و ios ، با بهره‌مندی از فناوری واقعیت افزوده مطالب این دو ماهنامه را در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند. برای دریافت اپلیکیشن ها به آدرس های www.isti.ir و www.bmn.ir مراجعه کنید.
سی و ششمین شماره ماهنامه «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در ۱۳۲ صفحه منتشر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.