چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / برای نخستین بار در پنج سال اخیر تولید ناخالص داخلی به سطح سال ۹۰ رسید

برای نخستین بار در پنج سال اخیر تولید ناخالص داخلی به سطح سال ۹۰ رسید

طبق گزارش بانک مرکزی ارزش تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ معادل ۴۹۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده، در حالی که میزان تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۰ معادل ۴۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
با این روند به نظر می‌رسد تولید ناخالص داخلی در مجموع سال ۱۳۹۵ نیز فراتر از تولید در سال ۱۳۹۰ قرار بگیرد.
رشد اقتصاد کشور از سال ۱۳۹۱ وارد مدار منفی شد و دوران رکود در اقتصاد ایران آغاز شد. بر این اساس حجم اقتصاد ایران یا همان میزان تولید ناخالص داخلی کاهش یافت.
برپایه این گزارش، در سال ۱۳۹۰ رشد اقتصاد ایران ۳.۶ درصد ثبت شده است. پس از آن با افول رشد اقتصاد ایران به محدوده زیر صفر، میزان تولید ناخالص داخلی کاهش یافت.
در سال ۱۳۹۱ رشد اقتصادی به منفی ۶.۸ درصد تنزل کرد، به این معنی که ارزش تولید ناخالص داخلی به این میزان کاهش یافته است. 
این روند سال ۱۳۹۲ نیز ادامه یافت و رشد در این سال به منفی یک درصد رسید. سال ۱۳۹۳ رشد اقتصادی مثبت شد اما رشد ۴.۸ درصدی در این سال نتوانست میزان تولید ناخالص داخلی را به سطح سال ۱۳۹۰ برساند.
سال ۱۳۹۴ بازهم رشد اقتصادی وارد محدوده زیر صفر شد و به منفی ۱.۵ درصد نزول کرد. کاهش تولید ناخالص داخلی در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ موجب شد تا جبران این عقب‌ماندگی‌ها نیاز به رشد بالای اقتصادی داشته باشد.
رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ موجب شد برای نخستین بار در پنج سال گذشته، میزان تولید ناخالص داخلی به سطح سال ۱۳۹۰ برسد.
تولید ناخالص داخلی یا Gross Domestic product -GDP یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی در بر گیرنده مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی است که در طی یک دوره معین، معمولاً یک سال، در یک کشور تولید می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سامانه جامع تجارت ضوابط جدید تامین ارز از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.