صفحه اصلی / سلول های مغز بر اثر کم خوابی خودخوری می کنند

سلول های مغز بر اثر کم خوابی خودخوری می کنند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه پلی تکنیک مارش ایتالیا در مطالعه ای روی موش های آزمایشگاهی متوجه شدند که سلول های پاکسازی کننده در مغز این موش ها زمانی که کم خوابی داشتند، فعال تر بودند.
این سلول ها که اختریاخته یا آستروسیت (astrocyte) نامیده می شوند، همانند مینی جاروبرقی در مغز عمل می کنند و سلول هایی را که اتصالاتشان ضعیف و متخلخل شده است، می زدایند.
مایکل بلسی محقق ارشد این مطالعه گفت: برای اولین بار نشان دادیم که بخش هایی از سیناپس ها به واسطه کمبود خواب توسط آستروسیت ها خورده می شوند.
به گفته محققان، این رویه به ظاهر نگران کننده، در حقیقت مسئله ای مثبت است زیرا سیناپس ها شبیه قطعات قدیمی لوازم خانگی هستند و احتمالا بیشتر از سایر قطعات به توجه و پاکیزگی نیاز دارند.
وی در عین حال افزود: مغزهایی که متحمل کم خوابی می شوند، علائم تهدیدآمیز از فعالیتی را نشان می دهند که به آلزایمر منجر می شود. مطالعه ما روی موش هایی که کم خوابی داشتند، نشان داد که در مغز این موش ها سلول های موسوم به 'میکروگلیال' فعال تر بودند.
وی ادامه داد: می دانیم که در آلزایمر و سایر اشکال آسیب عصبی، میکروگلیال ها فعالیت مستمری دارند. 
این مطالعه نشان داد که خواب شبانه کمتر از شش ساعت با افزایش خطر مرگ در افراد مبتلا به سندرم متابولیک- ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی — ارتباط دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.