صفحه اصلی / مهمترین هدف هسته‌های پژوهشی حل مسائل صنعت در قالب کارِگروهی است

مهمترین هدف هسته‌های پژوهشی حل مسائل صنعت در قالب کارِگروهی است

دانشگاه و صنعت را فراهم کند، گفت: ایجاد هسته‌های پژوهشی در این طرح اقدامی نوپا اما رو به تکامل است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتواند جایگاه خوبی در جامعه علمی به ویژه بین اجتماع نخبگانی پیدا کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست هم‌اندیشی مستعدان‌برتر مقطع دکتری‌تخصصی با قائم‌مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان در محل این بنیاد برگزار شد.
در این نشست، محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان هدف از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با اجتماع نخبگانی را شناسایی مسائل مستعدان‌برتر و همچنین دریافت نظرات و پیشنهادات آنان برای بهبود فضای نخبگانی دانست.
وی افزود: تلاش شده است، آئین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان و به‌تبع آنها، شیوه‌نامه‌ها با سند راهبردی کشور در امور نخبگان انطباق داشته باشند ضمن آنکه برای بهبود ارائه تسهیلات به اجتماع نخبگانی نیاز است بروکراسی ‌اداری تا حد ممکن کاهش یابد که البته این مهم به عارضه‌یابی کارشناسانه نیاز دارد.
سعادت با تأکید بر لزوم نهادینه‌شدن اعتماد دوطرفه بین نظام‌نخبگانی و اجتماع نخبگانی، ادامه داد: اصل اعتماد یکی از مهمترین اصول سیستم نخبگانی است.
قائم‌مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به لزوم برقراری ارتباط نظام‌مند بین صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: تعامل جامعه علمی با صنعت بیش از سه دهه است که یکی از مسائل جدی کشور است. در کشورهای صنعتی به دلیل رشد همزمان، صنعت و دانشگاه ارتباط نظام‌مند و منطقی با هم دارند اما در کشور ما، به دلیل فاصلۀ زیاد، این مهم تحقق پیدا نکرده است. در این بین، بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد با ارائه تسهیلاتی در قالب طرح شهید احمدی‌روشن تا حدودی این مسئله را حل کند.
وی یادآور شد: ایجاد هسته‌های پژوهشی در این طرح اقدامی نوپا اما رو به تکامل است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتواند جایگاه خوبی در جامعه علمی به ویژه بین اجتماع نخبگانی پیدا کند.
سعادت در پایان گفت: مهمترین هدف این طرح حل مسائل صنعت در قالب کارِگروهی است که البته فرد با حضور در این هسته‌ها علاوه بر برخورداری از تسهیلات فن‌یاری، به‌تدریج با چگونگی فعالیت جمعی نیز آشنا می‌شود.
در ابتدای این نشست، یدالله اردوخانی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان تهران ضمن تشریح برخی از تسهیلات آئین‌نامه جایزه‌های تحصیلی، گفت: بنیاد نخبگان استان تهران چه به صورت تلفنی و چه حضوری پاسخگوی مستعدان‌برتر است.
وی ضمن بیان اینکه حمایت از پایان‌نامه‌های دوره دکتری‌تخصصی یکی از تسهیلات مهم است، بر لزوم همکاری دستگاه‌های اداری با بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و افزود: برخی از تسهیلات اعطایی تنها در سایۀ همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط محقق می‌شود به‌همین دلیل، طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، دستگاه‌های دیگر موظف هستند تعامل کافی با بنیاد ملی نخبگان داشته باشند.
حمایت بیشتر از رساله‌های دوره دکتری، لحاظ کردن امتیاز برای حضور مستعدان‌برتر در فعالیت‌های دانش‌بنیان و یا هسته‌های پژوهشی در آئین‌نامه جایزه‌های تحصیلی، حذف الزام حضور هیئت‌علمی در هسته‌های فناور، تأکیر بیشتر بر مهارت‌آموزی به مستعدان‌برتر، استفاده بیشتر از ظرفیت خیرین و وقف برای حمایت از طرح‌های فناورانه، گسترش هسته‌های پژوهشی، افزایش ارائه تسهیلات به ۱۲ ماه، برگزاری جلسات تخصصی بین صاحبان صنایع با اجتماع نخبگانی مرتبط، تبدیل معضلات موجود در صنعت به مسائل خرد و ارجاع هر یک به اجتماع تخصصی از مهمترین مباحثی بود که توسط مستعدان‌برتر مطرح شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.