صفحه اصلی / تفکر دانش‌بنیان تنها راه بهره‌وری بهینه در اقتصاد کشاورزی است

تفکر دانش‌بنیان تنها راه بهره‌وری بهینه در اقتصاد کشاورزی است

 به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ جلسۀ کارگروه «ورود علم در حوزه اقتصاد کشاورزی و بررسی مشکلات موجود» با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان البرز و جمعی از نخبگان، مسئولان و اساتید دانشگاه­های استان در بنیاد نخبگان استان البرز تشکیل شد.
در این نشست، جعفر جهان‌پناه؛ رئیس بنیاد نخبگان استان البرز تشکیل این جلسه را در راستای درخواست اتاق فکر کشاورزی استان و به‌منظور ایجاد کارگروه ورود علم در حوزۀ اقتصاد کشاورزی دانست.
وی با اشاره به پتانسیل استان در بخش کشاورزی به لحاظ قدمت، زیرساخت و وجود مؤسسات تحقیقاتی کشاورزی در سطح ملی، افزود: استفاده از توان فکری سرآمدان و صاحبنظران حوزۀ کشاورزی در این بخش می‌تواند یکی از منابع اصلی درآمدزایی و اشتغال پایدار در سطح استان باشد.
جهان‌پناه تصریح کرد: در کشاورزی نیز مانند صنعت هنوز ارتباط درستی بین دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی با بخش عملیاتی برقرار نشده است.
رئیس بنیاد نخبگان استان البرز اظهار داشت: امید است با استفاده از نظرات و پیشنهادهای اساتید و صاحبان دانش و تجربه در بخش کشاورزی، بتوان ارتباط مناسب را بین کشاورزان و محققان حوزۀ کشاورزی ایجاد و زمینه را برای تبدیل دانش به ثروت در این بخش فراهم کرد.
در ادامه، حسینی؛ مدیرگروه ترویج کشاورزی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران بیان داشت: مطالعات زیادی که در زمینه تحقیق، ترویج و کشاورزی انجام شد که در ابتدا به‌صورت خطی بود؛ اما با مطالعات بیشتر در نهایت مدل تکامل یافته­ای به وجود آمد که آن را نظام دانش و اطلاعات کشاورزی نامیدند.
وی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل کارگروه کشاورزی، یافتن روشی برای رسیدن به الگوی نظام دانش و اطلاعات کشاورزی است، افزود: برای رسیدن به این الگو می­توان روستای کوچکی را به عنوان یک طرح پایلوت انتخاب کرد و محققان مؤسسات کشاورزی روی آن کار و مسئله یابی کنند.
در ادامه، مجیدی؛ عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: برای حل مشکلات بخش کشاورزی، مراجع صاحب‌رأی و صاحب‌نفوذ مانند اتاق بازرگانی و نظام مهندسی و حتی استانداری باید حضوری فعال داشته باشند تا کشاورز انگیزه تولید محصول دانش‌بنیان را داشته باشد.
محمدمجید ابراهیمی؛ عضو هیأت‌علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیز پیشنهاد کرد: طرح‌های تحقیقاتی حاکمیتی شود؛ یعنی در ابتدا نیاز کشور مشخص و بعد از آن عناوین تحقیقاتی به ادارات مربوطه ارجاع شوند و براساس آن گروه‌های پژوهشی تشکیل شوند تا نتیجه بهتر با هزینه کمتر حاصل شود.
وی افزود: در اتاق فکرهای کشاورزی باید عناوین تحقیقاتی از بالا به پایین تعریف شوند. توانایی پژوهشگر نیز باید کاملاً ارزیابی شده باشد تا فردی با قابلیت اجرایی بالا انتخاب شود که بتواند از دانش و تحقیق به محصولی بازارمحور برسد.
حسین بشارتی؛ عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان البرز نیز با اشاره به اینکه علم تولید‌شده باید به‌دست کشاورز برسد، گفت: در سال‌های اخیر سازمان‌های تحقیقاتی برای رفع این مشکل گام­های خوبی برداشته‌اند، اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد تا جایی که می‌توان ادعا کرد تحقیقات هنوز مشتری‌محور نیست.
در ادامه، مشیر غفاری؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: تقریباً یک سال است که در سازمان جهاد کشاورزی شورای آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی تشکیل شده است. کمیته­های زیرمجــموعه این شورا تشکیل‌شده و یکی از وظایف آن ریشه­یابی مشکلات مختلف در زمینۀ کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: کشاورز تنها زمانی اجرای یک طرح را در مزرعه خود می‌پذیرد که نتیجه آن را در سطح پایلوت مشاهده کرده باشد.
میر رحیمی؛ معاون پژوهشی و کارآفرینی مرکز آموزشی امام‌خمینی (ره) با اشاره به افزایش بهره­وری در اقتصاد ایران از طریق اقتصاد دانش­بنیان، خاطرنشان کرد: مبحث انتقال دانش و مهارت به سمت کاربرد، در همه بخش‌ها از جمله کشاورزی، بسیار مهم است که البته به ابزار و زیرساخت‌های لازم نیاز دارد.
وی افزود: مشکل کشاورزی کشور، مشکل تولید علم نیست بلکه مشکل انتقال علم است؛ به عبارت دیگر، در واقع فرآیند انتقال دانش به مزرعه که در برگیرندۀ نیرو- ساختار و برنامه است نیازمند کار بیشتری است.
رحیمی با اشاره به لزوم مهارت‌آموزی به دانشجویان کشاورزی، تصریح کرد: برگزاری تورهای آموزشی-ترویجی، یکی از اقدامات مناسب در این حوزه است. علاوه بر آن بسته‌های آموزشی مناسبی نیز بین کشاورزان توزیع شده است.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.