صفحه اصلی / صف محموله های صادراتی ذوب آهن به ۶ کیلومتر رسیده است

صف محموله های صادراتی ذوب آهن به ۶ کیلومتر رسیده است

احمد صادقی روز دوشنبه در چهاردهمین همایش علمی مهندسی معدن به مناسبت یکم خرداد روز معدن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: اکنون صادرات ذوب آهن با نرخ سودآور، باعث نجات این واحد صنعتی شده و امید است این روند تداوم یابد .
** متخصصان در جای خود نیستند
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ضمن انتقاد نسبت به واگذاری مسوولیت به افراد، بدون در نظر گرفتن تخصص و توانایی فردی، گفت : امروز در واحد های فولاد سازی کشور ۲ نفر مدیر با تخصص مهندسی متالورژی فعالیت می کنند .
وی یادآور شد: ژاپنی ها در دهه ۷۰ به مسوولان ایرانی گفته اند که بابت راندمان تولید در دوره ۱۲۰ سال قبل به افراد پاداش می دادند، اما امروز به دلیل آنکه هر فردی در جایگاه خود قرار گرفته، دیگر نیازی به اعطای پاداش نیست .
صادقی افزود: واقعیت اینکه، بسیاری از مشکلات کشور ناشی از نبود افراد در جایگاه خود و بهره گیری نکردن از متخصصان مربوطه است .
** ضربه سنگین طرح توازن به ذوب آهن
این مقام مسوول گفت: دشواری و مشقت فعالیت در ذوب آهن به منظور تولید فولاد با زغالسنگ سبب شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی این پرسش را مطرح سازد که آیا امکان تبدیل زغال به گاز در ذوب آهن وجود دارد، پاسخی که به رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام داده شد، مثبت بود، اما برآورد ۱۰ ساله برای آن شد تا احیای مستقیم راه بیفتد.
وی خاطرنشان ساخت: اما تغییر مدیریت ها سبب اجرای طرح توازن در ذوب آهن شد که به نتیجه نرسید ، بدلیل آنکه نتوانست مواد اولیه مورد نیاز را تامین کند، با وجود سرمایه گذاری سنگین حاصلی نداشت.
طرح توازن از سال ۱۳۸۱ در ذوب آهن کلید خورد و برآورد شد تا سال ۱۳۸۸ تکمیل و به بهره برداری برسد، اما به نتیجه نرسید .
** دستور کار ذوب آهن دوباره ساختن 
صادقی افزود: امروز ذوب آهن در شرایط دشواری قرار گرفته و بدهی زیادی دارد، اما مصمم هستیم که دوباره این صنعت را به روز رسانی کنیم و باید این صنعت حرکت کند، زیرا توقف باعث نابودی آن می شود .
وی گفت: انتظار می رود با کمک دانشجویان و اتصال مستحکم میان صنعت و دانشگاه این بخش با حرکتی لازم شتاب پیدا کند .
مدیرعامل ذوب آهن گفت: ذوب آهن اکنون در یک نقطه متوقف شده و از نظر استهلاک تجهیزات و صنعت شرایط مطلوبی ندارد .
** امکانپذیری دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد
صادقی تصریح کرد: جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ هدف ظرفیت ۵۵ میلیون تنی را برای فولاد پیش بینی کرده که برای این مهم ارزیابی درستی صورت گرفته و تحقق آن نیز امکانپذیر است .
انتظار می رود از مجموع رقم پیش بینی شده در افق چشم انداز به میزان ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن برای صادرات اختصاص پیدا کند.
مدیرعامل ذوب آهن اضافه کرد: سرمایه گذاری لازم در حوزه اندیشه، امکان تحقق اهداف کلان را در حوزه های مختلف اقتصادی ، صنعتی و … فراهم می سازد.
** صنعت و معدن ریشه های اقتصاد
صادقی گفت : واقعیت اینکه بنیان هر کشور، اقتصاد است و صنعت ومعدن نیز به منزله ریشه های اقتصاد هرکشور محسوب می شوند، بنابراین برای رشد نیازمند ریشه قوی و رسیدگی مستمر است .
وی یادآور شد: کره جنوبی برای رشد خود متکی به تخصص و تحقیقات شد و هرگاه پیوند محکمی بین دانشگاه و صنعت برقرار شود، راه هموار خواهد شد، و برخلاف آن نتیجه مورد انتظار به دست نمی آید .
جمهوری اسلامی امروز دارای ظرفیت حدود ۳۰ میلیون تنی در زمینه فولاد خام است و انتظار می رود تا ۱۴۰۴ به رقم ۵۵ میلیون تن برسد .
پارسال میزان صادرات فولاد خام به رقم ۵.۵ میلیون تن رسید و در سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار در طول فعالیت فولاد سازی کشور ( ۱۳۴۶ ) به میزان صادرات ۴.۲ میلیون تن رسید .

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.