صفحه اصلی / معرفی رقم جدید باقلا در مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول

معرفی رقم جدید باقلا در مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, عضو هیات علمی و محقق مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول اظهارکرد: از حدود ۲۰ سال پیش در این مرکز تحقیقاتی بر روی حبوبات انجام می شود که یکی از کارهای این گروه تحقیقاتی بر روی باقلا است.
رضا سخاوت افزود:با توجه به اینکه محصول باقلا در سطح چهار هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان و ۱۶ هزار هکتار از زمین های کشور به صورت دانه های خشک و غلاف سبز کشت و بهره برداری می شود اصلاح این محصول را در دستور کار قرار دادیم و موفق به معرفی رقم جدید باقلا با نام فابا ۱۳۳ شدیم.
وی گفت: در کلیه مراحل اصلاحی، باقلای شاهد منطقه نیز در کنار کارهای تحقیقاتی ما کشت شد که مورد ارزیابی و مقایسه قرار داده شود.
این محقق کشاورزی به معرفی ویژگی های رقم جدید باقلا در دزفول پرداخت و اظهارکرد: ظاهر این رقم جدید در برابر بیماری های سه گانه لکه شکلاتی، برق زدگی و سوختگی که باعث کاهش عملکرد و بدشکل شدن محصول می شود مقاوم است.
وی افزود: رقم باقلای ۱۳۳ عملکرد بهتری نسبت به رقم ۶۲ که رقم شاهد تحقیقات ما بود دارد به طوری که عملکرد غلاف سبز رقم باقلا ۱۳۳ بیش از ۱۹ تن عملکرد دارد درصورتی که رقم شاهد ۱۲ تن عملکرد غلاف سبز دارد؛ عملکرد دانه خشک رقم ۱۳۳ نیز کیهار و ۶۰۰ کیلوگرم است در حالی که عملکرد شاهد یا رقم سرازیری یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم است.
سخاوت اضافه کرد:۱۰۰ دانه باقلا رقم ۱۳۳ ،۱۲۲ گرم وزن دارد در حالی که وزن ۱۰۰ گرم باقلا رقم شاهد ۱۰۹ گرم است.
این محقق کشاورزی پرباربودن غلاف را از دیگر برتری های باقلا رقم ۱۳۳ عنوان کرد و گفت:رقم جدید ۱۹ بوته در غلاف دارد در حالی که رقم باقلای شاهد ۶ بوته در غلاف دارد ضمن اینکه رقم جدید در برابر بیماری های سه گانه مقاوم بوده ولی رقم شاهد در برابر این بیماری ها حساس بوده و هرساله محصول صدمات زیادی را متحمل می شد.
این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول بیان کرد:این رقم تولیدی حاصل کار دو رگ گیری از دو رقم مختلف است که در حدود ۹ سال تحقیق به مرحله F 6 رسیده و کلیه مراحل سازگاری را پشت سر گذاشته و در شهرهای دزفول و گرگان کشت شده و در این مناطق برتری خود را نسبت به رقم شاهد که رقم قبلی تحقیق می باشد نشان داده و مراحل طرح تحقیقی ترویجی را نیز پشت سرگذاشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون برای نخستین بار آمادگی معرفی یک رقم شناسنامه دار باقلا در کشور را داریم گفت:باید گزارش معرفی رقم باقلا ۱۳۳ نوشته و به تهران ارسال شود و با ارائه مستندات و سابقه تحقیق در حضور داوران دفاع شود تا به مرحله ثبت برسد.
این محقق کشاورزی با تاکید بر اینکه باید ترویج حبوبات به ویژه این محصول در دستور کار قرار گیرد افزود: به دلیل مصرف حبوبات و تناوب زراعی که کشت محصول باقلا باعث بهبود شرایط کشت بعدی می شود و در کاهش علف های هرز نیز موثر است باید ترویج این محصول از اولویت ها باشد زیرا زمانی که گندم پس از کشت باقلا کاشته می شود عملکرد گندم ۲۵ درصد افزایش می یابد.
وی خواستار پرداخت یارانه و تسهیلات در زمینه کشت حبوبات در خوزستان شد.
سخاوت گفت: معرفی این رقم جدید باقلا با نام فاوا ۱۳۳ حاصل یک کار گروهی از سوی محققانی چون فاطمه شیخ از گرگان، حسین آسترکی از بروجرد و دکتر میری از ایرانشهر و نیز اینجانب بوده که کار اصلاح آن در مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول انجام شد.
وی با اشاره به دیگر فعالیت های تحقیقاتی این مرکز اظهارکرد: رقم دیگری نیز با عنوان باقلا بدون تانن در دست اصلاح است که با معرفی این رقم در تلاش هستیم تانن که ضد تغذیه بوده و تغذیه باقلا را برای انسان سخت می کند را در رقم جدید کاهش دهیم تا تغذیه این محصول تسهیل یابد.
سخاوت افزود: با توجه به اندازه بذر، این رقم بازارپسندی خوبی ندارد و در برخی مناطق مانند بروجرد کاربرد دارد که در تلاش هستیم این رقم جدید که بیشتر برای باقلای لپه استفاده می شود را نیز در آینده نزدیک معرفی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.