صفحه اصلی / مساله ‌محوری در انتخاب ایده‌های استارت آپی

مساله ‌محوری در انتخاب ایده‌های استارت آپی

محمد جوادی قاضیانی
به گزارش کسب و کار نیوز چند نکته درباره استارت‌آپ‌ها مهم هستند که باید بدانیم؛ اول اینکه یک ایده استارت‌آپی زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد یا به قولی بگیرد که برحسب نیاز انتخاب شده باشد، یعنی ایده استارت‌آپ مساله‌محور باشد و برای حل مساله‌ای پا به عرصه گذاشته باشد. نکته بعدی این است که ایده استارت‌آپ می‌تواند در هر حوزه‌ای باشد و نکته آخر هم این است که راه‌اندازی استارت‌آپ مختص افراد نیست و سازمان‌های بزرگ هم می‌توانند به راه‌اندازی استارت‌آپ‌هایی در سازمان خودشان بپردازند. ما در این گزارش به بررسی نکته اول که گام اساسی یک استارت‌آپ موفق است، می‌پردازیم. 
مساله‌محوری
همانطور که قبلا هم گفته‌ایم، در این گزارش قصد داریم اصل مساله‌محوری را در انتخاب ایده‌های استارت‌آپی بررسی کنیم و بگوییم که چرا اینقدر بر اینکه ایده باید برای رفع نیاز پا به عرصه بگذارد، تاکید می‌کنیم. البته شاید نیازی به تاکید ما هم نباشد و با نگاهی به استارت‌آپ‌های موفق چند سال اخیر این موضوع را در بطن آنها بیابیم، ولی تاکید ما باعث خواهد شد که نگاه دقیق‌تری به آنها داشته باشید. استارت‌آپ‌هایی مثل اسنپ، شیپور، دیوار، دیجی‌کالا و… همه بر پایه رفع نیاز و در واقع پاسخگویی بهتر به نیاز‌ها به وجود آمده‌اند. 
                                                                                                                                        
خود موضوع مساله‌محوری موضوع چالش‌برانگیزی است و در پیرامون خود سوال‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند که ذهن را به صورت کامل درگیر می‌کند. سوالاتی مثل تعریف مساله و اینکه مساله چیست؟ اگر مساله این است، پس معنای مشکل چیست؟ آیا مساله و مشکل دارای یک معنی هستند؟ کدام مسائل اولویت دارند؟ و سوال‌های بی‌شمار دیگری که مانند معمایی ذهن ما را درگیر می‌کنند. وارد شدن به این معما‌ها بیشتر در حوزه خط مشی‌گذاری و موضوعات کلان کاربرد دارد. گزارش ما حول این موضوع می‌چرخد که ایده‌هایی خوب هستند که برحسب نیاز‌ها انتخاب شده باشند و درصدد حل نیازی برآمده باشند. نیاز‌ها ثابت هستند و فقط راه پاسخ دادن به آنها بسته به شرایط تغییر می‌کند. مثلا وقتی با موسس استارت‌آپ «با همسفر» صحبت می‌کردم -اپلیکیشنی که کمک می‌کند افراد در مسافرت‌ها و رفت و آمد‌هایی که دارند صندلی‌های خالی ماشین خود را بفروشند- ایشان می‌گفت که چنین کاری در گذشته هم انجام می‌شد و به این نیاز در گذشته هم توجه می‌شد، ولی با یک ابزار دیگر و به شکل کاغذی و ما هم در حال پاسخ دادن به این نیاز هستیم و این نیاز را با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و به صورت اپلیکیشنی پاسخ می‌دهیم و نکته دیگر هم در مبحث نیاز این است که برای پاسخگویی به یک نیاز ممکن است چند استارت‌آپ وارد عرصه شوند و این موضوع منجر به شکست برخی از آنها نخواهد شد و اتفاقا رقابتی هم به نفع مشتری شکل می‌گیرد و تنها در صورتی ممکن است برخی از آنها شکست بخورند که از ابزار و… رقیب تقلید کرده باشند. وقتی استارت‌آپ شما درصدد رفع نیاز باشد، مطمئنا بازار و مشتری‌های خودش را دارد، یعنی افرادی هستند که به محصول یا خدمت شما نیاز دارند. پس شما با این حرکت بزرگ‌ترین دغدغه کسب و کارتان یعنی مشتری را یافته‌اید و فقط باید آن را به مشتریان خود معرفی کنید یا اینکه این نیاز را در آنها بیدار کنید. البته کاربردی کردن ایده برحسب نیاز و تطبیق خروجی شما با آن چیزی که مورد نظر مشتری است هم دشوار است و سعی می‌کنیم در مقاله بعدی راه‌های کاربردی کردن آنها را بررسی کنیم. 
نیاز‌ها در طول زمان ثابت هستند. برای پیدا کردنیک ایده‌ که برحسب نیاز باشد می‌توانید به نیاز‌های خود توجه کنید یا اینکه با نگاهی دقیق‌تر نیاز‌های اطراف که زیاد هم هستند را بیابید.     
ارزش‌های غایی و ابزاری
وقتی صحبت از نیاز می‌کنیم، پای ارزش‌های غایی و ابزاری هم به میان می‌آید. برای پیدا کردن ایده‌های برحسب نیاز می‌توانید از ارزش‌های غایی و ابزاری هم استفاده کنید که ارزش‌های ثابتی هستند و می‌توانند مبنای کارتان قرار بگیرند و باعث دقیق‌تر شدن نگاه شما شوند. 
ارزش‌های غایی مثل: زندگی راحت (زندگی مرفه)، زندگی هیجان‌انگیز (زندگی پرتحرک و مهیج)، برخورداری از حس به انجام رساندن کار (همکاری همیشگی)، دنیایی سراسر صلح و آرامش (بدون جنگ و درگیری) و… 
ارزش‌های ابزاری: بلندپروازی (سخت‌کوشی و آرزومندی)، روشن‌فکری (ذهن باز و آماده به کار)، توانا (شایسته)، شاد (سرزنده و سرحال) و… 
ملاک ارزیابی ایده‌ها توسط شتاب‌دهنده‌ها
با نگاه به شتاب‌دهنده‌ها و بررسی آنها، متوجه این موضوع می‌شویم که ملاک اکثر آنها هم برای کمک به پرورش یک ایده و همکاری با یک استارت‌آپ مساله‌محوری است. پس اگر به دنبال تاسیس 
یک استارت‌آپ هستید یا اینکه ایده‌ای دارید، برای موفق شدن مساله‌محوری و انتخاب ایده بر مبنای نیاز را جدی بگیرید. 
نکته پایانی
به فرض اینکه شما ایده‌ای برحسب نیاز پیدا کردید و استارت کارتان را زدید، درست است که گام اصلی را به درستی برداشته‌اید، ولی تازه ابتدای کار هستید و برای موفقیت به ابزار و حرکت‌های زیاد دیگری مثل بازاریابی و معرفی محصول، تامین سرمایه، رقابت، تیم خوب و… نیاز خواهید داشت. در گزارش‌های بعدی به نکته‌های دیگر و ابزاری که استارت‌آپ‌ها باید در مسیر رشد داشته باشند، خواهیم پرداخت. برای مشاهده مصاحبه‌های صاحبان استارت‌آپ‌ها و رموز موفقیت برخی از آنها و دیدن مقالاتی درباره استارت‌آپ‌ها می‌توانید به از بخش استارتاپ های سایت استفاده نمایید.
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.