صفحه اصلی / ۱۳تابلوی نفیس برای نمایش در نیاوران مرمت شد

۱۳تابلوی نفیس برای نمایش در نیاوران مرمت شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به منظور برپایی نمایشگاه آثار نقاشی در گالری نمایشگاه های موقت موزه حهان نما، تعداد ۱۳ اثر نقاشی به نمایش گذاشته می شود.
بر اساس این گزارش، این تابلوها با محتوای هنر هنرمندان زن معاصر کشور که در مخازن موزه های کاخ صاحبقرانیه و کتابخانه اختصاصی نگهداری می شود و تا کنون به نمایش گذاشته نشده اند انتخاب و عملیات حفاظت اضطراری بر روی آنها انجام شد.
بررسی وضعیت موجود این آثار و سطح سلامت آنها با شیوه های دقیق انجام گرفت و بعد از پاکسازی کلی تمام سطوح به شیوه خشک، تمامی مشکلات در بخش های مختلف آثار مرتفع شد تا در هنگام نمایش خطری ماهیت مادی آنها را تهدید نکند.
رفع آلودگی ها از سطح آثار، اصلاح، تعمیر و تقویت تمامی اتصالات و بست های قابها، اصلاح شیوه اتصال آثار به قاب نگهدارنده و بازپیرایی و اصلاح پاسپارتوی حد فاصل قاب و اثر از جمله عملیات مرمت و حفاظت پیشگیرانه انجام شده بر روی آثار است.
** نمایش قالیچه ها و مرقعات نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار 
قالیچه ها و مرقعات نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار دوم خرداد در عمارت چادرخانه و موزه مردم شناسی به نمایش گذاشته می شود.
به گزارش روابط عمومی کاخ گلستان، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان در این باره گفت: ۱۷ تخته از قالیچه های نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار به مناسبت هفته میراث فرهنگی به نمایش گذاشته می شود. این قالیچه ها مربوط به دوره قاجار و پهلوی با طرح های محرابی، تصویری، لچک و ترنج است. 
وی افزود: جنس این قالیچه ها از ابریشم و پشم بوده و برای شهرهای اراک، تبریز و سنندج است، بافنده های آن مشخص نیست. همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه کتاب تصویری با عنوان «نمایشگاه قالیچه های کاخ گلستان» به ۲ زبان فارسی و انگلیسی رونمایی می شود که به معرفی این قالیچه ها پرداخته است. هم اکنون بیش از ۳۵۰ تخته فرش و قالیچه در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که قرار است در زمان های مختلف به نمایش گذاشته شود.
**نمایش ۹ جلد از مرقعات نفیس خطی کاخ گلستان
مدیر کاخ گلستان با اشاره به نمایش ۹ جلد از مرقعات خطی نفیس این مجموعه برای نخستین بار، اظهار کرد: این مرقعات با خط نستعلیق، ثلث و … در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مربوط به استادان بنام و برجسته دوره صفویه و قاجار مانند میرعماد حسنی، اردشیر عبدالمجید طالقانی، میر علی هروی، میرزا اسدالله شیرازی بوده و تصاویر نقاشی آن اثر محمدباقر و صادق است.همچنین ۱۵ تصویر منتخب از این مرقعات به شکل تابلو به نمایش گذاشته خواهد شد.
**نمایش نخستین عکس سلفی دوره قاجار
مسعود نصرتی تصریح کرد: نمایشگاه «عکس های دوره ناصری» به مناسبت هفته میراث فرهنگی در کاخ گلستان برپا می شود. در این نمایشگاه تصاویر ۳۰ قطعه عکس که توسط ناصرالدین شاه در سال ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ هجری قمری در ۱۳۱ سال پیش گرفته شده است به همراه نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه به نمایش گذاشته می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.